163 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
19.05.2019
Ορφέας | Main Feed

Νέα πρόσωπα

Σάκης Ιντζεβίδης

Ένα άρωμα φρεσκάδας και νοσταλγίας ένιωσα όταν άκουσα τους Wonder-fall Quartet. Φρεσκάδας για το ότι υπάρχουν νέα παιδιά, με νέες προτάσεις, τις οποίες υποστηρίζουν με πίστη, επιμονή, και σκληρή δουλειά, χωρίς να είναι ψώνια, απλά και μόνο από αγάπη. Στην συγκεκριμένη περίπτωση αγάπη για την Jazz μουσική. Νοσταλγία γιατί θυμήθηκα μέσα από το cd τους, και την συζήτηση που είχαμε, όμορφες εποχές, εποχές που παρακολουθούσα μαθήματα τζαζ πιάνου και φωνητικής σε ωδεία, εποχές ωστόσο που πέρασαν, οπότε καιρός είναι να μιλήσουμε για το παρόν και το μέλλον. Μαζί μας θα έχουμε τα δύο ιδρυτικά μέλη των Wonder- fall, Ειρήνη Κωνσταντινίδη, και Θάνο Χατζηαναγνώστου.


Καλησπέρα σας Ειρήνη και Θάνο, καλή χρονιά και καλώς ήρθατε στα νέα πρόσωπα του Ορφέα. Ρώτησα περισσότερους από δέκα φίλους να μου πουν τι σημαίνει Wonder – fall, και όλοι μου είπαν διαφορετικά πράγματα. Τελικά ποια είναι η ρίζα του ονόματος σας, τι σημαίνει, ή τέλος πάντων ποιος είναι ο νονός σας;
Ειρήνη Κ.
: Καλησπέρα. Ευχαριστούμε πολύ για την φιλοξενία  στον Ορφέα. Το “Wonder-fall”, δηλαδή «Θαυμαστό Φθινόπωρο» είναι ουσιαστικά ένα «λογοπαίγνιο» της λέξης wonderful, που στα αγγλικά σημαίνει θαυμάσιο! 
Θάνος Χ.: Ήταν ιδέα της Ειρήνης να ονομάσουμε έτσι το γκρουπ, γιατί ύστερα από την αρκετά χρονοβόρα αναζήτηση, για τον κατάλληλο πιανίστα και κοντραμπασίστα, που θα συμπλήρωναν το κουαρτέτο, τελικά ήρθε εκείνη η μέρα, που βρεθήκαμε με τον Δημήτρη Θεοχάρη (στο πιάνο) και τον Χάρη Μέρμηγκα (στο κοντραμπάσο) και καταλάβαμε αμέσως ότι είχαμε εντοπίσει τους μουσικούς, που ταίριαζαν απόλυτα στο ύφος της μουσικής, που θέλαμε να παίξουμε. Αυτό συνέβη το φθινόπωρο του 2010... και ήταν τόσο μαγική η στιγμή, που η Ειρήνη σκέφτηκε ότι ήταν μια Wonderful «θαυμάσια» φθινοπωρινή συγκυρία., κι έτσι βάφτισε το κουαρτέτο“ Wonder-fall ” Quartet !

Πώς ξεκινήσατε την περιήγησή σας στην τζαζ; Είχατε τέτοια παιδεία; Θεωρώ ότι είναι μια δύσκολη μουσική σκηνή, όσο αφορά την βιωσιμότητα της στην Ελλάδα. Εσείς τι λέτε;
Ειρήνη Κ.: Με τη μουσική ασχοληθήκαμε και οι δύο από μικρή ηλικία. Η δική μου επαφή με την τζαζ έγινε σε μια φάση της ζωής μου, όπου έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές μου στο πανεπιστήμιο (στα παιδαγωγικά) και μην έχοντας ποτέ σταματήσει να τραγουδάω (αρκετά μεγάλου εύρους ρεπερτόριο σε διάφορα γκρουπ), αποφάσισα να ασχοληθώ πιό σοβαρά
με τη μουσική, που από μικρή αγαπούσα και ιδιαίτερα με το τραγούδι, που είχα και την μεγαλύτερη κλίση! Κι επειδή μου άρεσε πάντα να αυτοσχεδιάζω πάνω σε μελωδίες και αρμονίες, στράφηκα στην τζαζ μουσική, όπου το επίπεδο των σπουδών είναι το πιό υψηλό και ενδιαφέρον, το μουσικό πεδίο είναι μεγάλο και οι προκλήσεις πολλές και ανεξάντλητες.

Θάνος Χ.: Η τζαζ είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα σκηνή, που τα τελευταία χρόνια έχει μεγάλη ανάπτυξη και στην Ελλάδα...και είναι ενθαρρυντικό το ότι αποκτάει όλο και περισσότερους ακροατές. Το πρόβλημα είναι ότι μετά και το κλείσιμο του «Παράφωνου» τζαζ κλαμπ, δεν υπάρχει πια ένας χώρος ειδικά διαμορφωμένος και προσανατολισμένος προς αυτό το μουσικό ιδίωμα., έτσι αναγκαζόμαστε όλοι οι μουσικοί και τα γκρουπ, να παίζουμε σε μπαρ, καφέ και όποιον άλλο χώρο είναι «ανοιχτός» σ’ αυτήν τη μουσική.

Είστε ένα κουαρτέτο με πιάνο , μπάσο, ντραμς, και φωνή , πείτε μου την ιστορία σας, ο καθένας από το δικό του πρίσμα. Που και πως γνωρίζεσθε; Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο κοινός σας στόχος; Ποια είναι τα μόνιμα μέλη σας;
Ειρήνη Κ.: Με τον Θάνο γνωριστήκαμε όταν αρχίσαμε να παίζουμε μαζί, στα πλαίσια κάποιων παλαιότερων τζαζ γκρουπ, που είχα κατά καιρούς...Η αλήθεια είναι ότι και οι τέσσερις γνωριζόμασταν ήδη μεταξύ μας και είχαμε συμπράξει μουσικά σε διάφορες συγκυρίες...αλλά με την δημιουργία του αρχικού και πρώϊμου «Wonder-fall» ντουέτου, που ήταν ο Θάνος κι εγώ... και με την ανάγκη να γίνουμε ένα κουαρτέτο, προκειμένου να παίξουμε τις δικές μας συνθέσεις, ύστερα από αρκετό ψάξιμο μεταξύ των γνωστών μας μουσικών, τελικά «δέσαμε» απολύτως με τον πιανίστα Δημήτρη Θεοχάρη και τον κοντραμπασίστα Χάρη Μέρμηγκα.
Θάνος Χ.: Ο στόχος είναι ένας και μοναδικός, η μουσική. Θέλουμε πάντα να είναι μπροστά η μουσική και όχι κάποιος leader. ΄Ολοι μαζί προσπαθούμε να εξυψώσουμε την μαγεία και την δύναμη της μουσικής, μέσα από το παίξιμο, την ενέργεια, την μεταξύ μας εμπιστοσύνη και την αγάπη μας για αυτό που συντελείται την δεδομένη στιγμή, όταν παίζουμε.

Ειρήνη έχεις κάποια προϋπηρεσία  σε τζαζ σχήματα;  Θάνο εσύ έχεις κάποια ανάλογη επαφή με τζαζ σχήματα; Επίσης ξέρω ότι είσαι και ο συνθέτης, πέρα από ντράμερ των δέκα φρέσκων τζαζ συνθέσεων στο πρώτο σας cd  The Wonder-fall Quartet...είσαι αλήθεια τόσο χαρισματικός;
Ειρήνη Κ.: Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στο ωδείο αλλά και μετά την αποφοίτησή μου κυρίως, δημιούργησα αρκετά σχήματα, με τα οποία διασκευάζαμε και παίζαμε jazz standards. Κάποια στιγμή όμως...και φυσικά μετά την γνωριμία με τον Θάνο και όταν είχαμε αρχίσει ήδη να πειραματιζόμαστε με τις πρώτες μας συνθέσεις, αντιληφθήκαμε ότι θα μας «γέμιζε» πολύ περισσότερο, αν παίζαμε κάτι δικό μας και σύγχρονο, απ’ το να σπαταλάμε ενέργεια, για να «επαναπροσδιορίζουμε» τα τόσο πολλάκις διασκευασμένα κομμάτια, που αποτελούν το τζαζ ρεπερτόριο, τα λεγόμενα τζαζ standard. Είναι τόσο μεγάλη και έντονη η ανάγκη να είσαι δημιουργικός και να μην επαναπαύεσαι...που δεν μπορείς να την αγνοήσεις. Αυτό συνέβη σε μας.
Θάνος Χ.: Δεν ξέρω αν είμαι «χαρισματικός». Κάθε άνθρωπος που έχει ανάγκη να δημιουργήσει, δεν θεωρείται κατ’ ανάγκην και χαρισματικός, άλλωστε υπάρχουν πολλοί drummer, σύγχρονοι και παλιότεροι, που γράφουν τη δική τους μουσική, όπως για παράδειγμα ο πασίγνωστος Phil Collins αλλά και ο Brian Blade, για να αναφέρω τον πιό σύγχρονο από τη σκηνή της τζαζ. Εξακολουθώ να έχω επαφή με αρκετά τζαζ σχήματα και μουσικούς, φυσικά., όπως και η Ειρήνη. Το γεγονός ότι έχουμε φτιάξει τους “Wonder-fall”, δεν σημαίνει ότι σταματάει η συνεργασία μας με άλλους μουσικούς. Εξάλλου η σύμπραξη με πολλούς μουσικούς, εξασφαλίζει και μια συνεχή «διδαχή» για τον καθένα μας.


Έχετε στίχους ποιητικούς, αλλά όλους στην Αγγλική διάλεκτο, στην πρώτη σας δισκογραφική δουλειά. Απευθύνεστε σε κοινό του εξωτερικού; Ή νομίζατε ότι έτσι ταιριάζει καλύτερα με το τζαζ ύφος του cd ; Τελικά Ειρήνη εσύ έγραψες τους στίχους;
Ειρήνη Κ.: Ναι. Οι στίχοι είναι δικοί μου. Μακάρι να είναι όντως ποιητικοί και να προκαλούν την σκέψη και τις αισθήσεις του ακροατή. Αυτό θα το ήθελα πολύ. Σχετικά με την αγγλική γλώσσα τώρα, η ενασχόληση με την τζαζ προϋποθέτει την αγγλική, γιατί σ’ αυτήν είναι γραμμένα όλα τα standards. Έτσι συνήθισα να τραγουδάω στα αγγλικά και να σκέφτομαι στα αγγλικά. Μου είναι πολύ δύσκολο να γράψω στα ελληνικά.. Νομίζω ότι τα έχουν πεί τόσο ανεπανάληπτα οι μεγάλοι μας ποιητές και είναι τέτοιο το βάρος και το δέος της ελληνικής γλώσσας, που δεν τολμάω ακόμα να σκεφτώ την περίπτωση, να γράψω στα ελληνικά.
Θάνος Χ.: Υπάρχει όμως έντονη και η επιθυμία να απευθυνθούμε σε παγκόσμιο κοινό, μιας και το τζαζ κοινό στην Ελλάδα είναι ακόμα σχετικά μικρό, ίσως επειδή η τζαζ δεν προβάλλεται από τα ΜΜΕ όσο θα έπρεπε, ώστε να αρχίσει να αποκτά ο κόσμος μια ανάλογη παιδεία, μια καλύτερη αισθητική και ένα πιό καλλιεργημένο κριτήριο για τη μουσική.  Έτσι κι αλλιώς όμως, οι κυριότερες επιρροές μας προέρχονται από την Ευρωπαϊκή σκηνή της τζαζ.... Και είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός, ότι έχουμε πολλές επισκέψεις στο site μας από διάφορες χώρες. Μάλιστα, κάποιοι απ’ το εξωτερικό παρήγγειλαν και τον δίσκο μας, μέσω του site. Να το αναφέρω και για την ιστορία... www.thewonderfallquartet.com.

Πέστε μου για την παραγωγή του cd. Ποιος την έκανε ( πλήρωσε) , που κάνατε το τελικό remix και mastering; Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να την ολοκληρώσετε;
Ειρήνη Κ.: Η παραγωγή είναι του Θάνου και δική μου εξ’ολοκλήρου... και από άποψη χρηματική αλλά και από την άποψη της τελικής μορφής του μουσικού αποτελέσματος, της μίξης και άλλων τεχνικών θεμάτων, που αφορούν τον ήχο. Φυσικά όλα αυτά επιτυγχάνονται και με τον κατάλληλο συνεργάτη, που για μας υπήρξε ο Γιώργος Καριώτης, που τον θεωρούμε ίσως τον πλέον αξιόλογο ηχολήπτη, τουλάχιστον ως προς ένα υλικό «ακουστικής» μουσικής, που προϋποθέτει ειδική μεταχείριση και ιδιαίτερη «ευαισθησία», για να βγεί ένα αποτέλεσμα καθαρό και «γεμάτο». Σ’αυτόν τον τομέα, θεωρούμε ότι είναι ο καλύτερος, μας βοήθησε τόσο πολύ και ψυχικά, να είμαστε «ελεύθεροι» και αφοσιωμένοι στην μουσική, την ώρα της ηχογράφησης, που δεν σταματάμε στιγμή να τον ευχαριστούμε.  Η ηχογράφηση διήρκησε δύο μόνο μέρες, για τον απλό λόγο, ότι στην τζαζ είθισται να γίνεται η ηχογράφηση live, σε πραγματικό χρόνο...Είναι σαν να παίζουμε ζωντανά σε κάποιο χώρο. Γι’ αυτό και καλούμε φίλους στο στούντιο. Είναι ουσιαστικά μια κανονική συναυλία, με τη διαφορά ότι φοράμε ακουστικά, και φυσικά έχουμε τον πιό ωραίο ήχο, που θα μπορούσαμε ποτέ να επιτύχουμε σε ανάλογες συνθήκες, λόγω του καλού μας ηχολήπτη και του ειδικά διαμορφωμένου χώρου.
Θάνος Χ.Η όλη διαδικασία της παραγωγής, εφόσον την αναλάβαμε μόνοι μας, έγινε σχετικά γρήγορα. Απ’τη στιγμή που κάναμε τη μίξη, η Έλενα Καρούμπαλη και ο Μάκης Κούντριας, φίλοι μας και υπέροχοι συνεργάτες, ασχοληθήκαν με το γραφιστικό μέρος του δίσκου και τον σχεδιασμό της ιστοσελίδας, αντίστοιχα...και μέσα σε ενάμιση μήνα περίπου, το φθινόπωρο του 2011, είχαμε τον δίσκο στα χέρια μας. Η μίξη έγινε από τον Γιώργο Καριώτη στο στούντιο Sierra, (όπου και ηχογραφήσαμε) και το mastering στην Digital Press Hellas, (όπου μας έκαναν και την κοπή του δίσκου) από τον Πέτρο Σιακαβέλλα...και εκείνος...μοναδικός στη δουλειά του. Επιπλέον...επειδή δεν έχουμε κάποιον μάνατζερ ή κάποια εταιρεία, που να μας θέτει όρους , σε σχέση με το τί είναι πιό «εμπορικό» ή πως πρέπει να παίξουμε την μουσική μας, είμαστε απολύτως ελεύθεροι να δημιουργήσουμε αυτό που «ακούμε» μέσα στα αυτιά μας και στην φαντασία μας... Και εφόσον είμαστε τυχεροί και ταιριάζουμε απόλυτα οι τέσσερίς μας, ως προς την αισθητική του αποτελέσματος, που θέλουμε να ακουστεί....δεν αντιμετωπίζουμε καμία απολύτως «δυσαρμονία».

Θέλω να μου πείτε για τα όνειρα, και τα σχέδια σας για το 2012. Ετοιμάζετε κάποιες εμφανίσεις; Κάνετε πρόβες; Τι ακριβώς συμβαίνει;
Θάνος Χ.: Αυτό που θέλουμε πάνω απ’ όλα είναι να είμαστε γεροί και να μπορούμε να παίζουμε ! Ετοιμάζουμε συνεχώς νέα κομμάτια, τα οποία θα μπουν στον επόμενο δίσκο μας ( με το καλό ) και τα παίζουμε στις συναυλίες μας, μαζί με αυτά του πρώτου δίσκου.
Ειρήνη Κ.: Προσπαθούμε να παίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερο, αν και οι συνθήκες στην Ελλάδα δεν βοηθούν καθόλου. ΄Ενα μεγάλο μας όνειρο είναι να παίξουμε σε Φεστιβάλ του εξωτερικού και να ταξιδέψουμε τη μουσική μας, όσο γίνεται περισσότερο.

Πιστεύετε ότι υπάρχει μέλλον στην μουσική τζαζ της Ελλάδας; Πόσο βοηθάει το διαδίκτυο( Ηλεκτρονικά περιοδικά, ραδιόφωνα) στην προβολή αυτής της μουσικής;
Ειρήνη Κ.: Υπάρχει μια συνεχώς αναπτυσσόμενη κινητικότητα, σχετικά με την εγχώρια τζαζ σκηνή. Δεν ξέρω αν αποτελούμε όλοι μαζί, μια διαμορφωμένη «σκηνή», αυτή τη στιγμή...αλλά το σίγουρο είναι, ότι με τόσους πολλούς νέους και αξιόλογους μουσικούς, που γνωρίζουμε συνεχώς....μου φαίνεται ότι υπάρχει σίγουρα μέλλον.
Το διαδίκτυο βοηθάει απίστευτα. Για μουσικούς σαν και μας, που δεν έχουμε την προώθηση και την υποστήριξη των ευρύτερων ΜΜΕ, (με εξαίρεση την ΕΡΤ και συγκεκριμένα τον Δημήτρη Τρίκα, που εξασφάλισε την εμφάνισή μας στην νέα καθημερινή πολιτιστική εκπομπή της ΝΕΤ «Σημείο ART».) το διαδίκτυο είναι το πιό πολύτιμο εργαλείο μας! Με την επίσημη ιστοσελίδα του κουαρτέτου, την οποία προωθούμε χρησιμοποιώντας το Face book, το Twitter και άλλες παρόμοιες «σελίδες», γνωστοποιούμε τη δουλειά μας σε πολύ κόσμο και εν δυνάμει...σε όλο τον κόσμο, κυριολεκτικά!

Θάνος Χ.: Επίσης θα πρέπει να αναφέρουμε και την ραδιοφωνική εκπομπή του φίλου μας Ανδρέα Παπαγιαννακόπουλου («Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» στον Nova fm), o οποίος παίζει σχεδόν κάθε φορά, κομμάτια από τον δίσκο μας. Όπως κι εσύ φυσικά, που μας αφιέρωσες μια δίωρη ραδιοφωνική εκπομπή, για την παρουσίαση του πρώτου μας cd,  και σ’ ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτό. Ευτυχώς, είμαστε τυχεροί, που υπάρχουν και κάποια ηλεκτρονικά περιοδικά, που ασχολούνται με την προώθηση της πρώτης μας δισκογραφικής απόπειρας. Καλή ώρα ο Ορφέας.

Ευχαριστώ καταρχάς που με κάνατε να νοιώσω τόσο οικείο το πρώτο σας cd, το οποίο και έβαλα μέσα στις πρώτες 15 δισκογραφικές επιλογές μου για το 2011 στον Ορφέα, ως δείγμα αξιόλογης τζαζ δουλειάς. Σας εύχομαι κάθε επιτυχία για το μέλλον.
Ειρήνη Κ.: Εμείς ευχαριστούμε για την τόσο μεγάλη και σημαντική υποστήριξη. Αυτή είναι και η πρώτη μας συνέντευξη σε περιοδικό.
Θάνος Χ.: Να είσαι πάντα καλά. Σας ευχαριστούμε πολύ.
 

Video
Get Adobe Flash player

 
Σύνδεσμοι


 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Εν αρχή ην ο ήχος κι όχι ο λόγος.
Σταύρος Ξαρχάκος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

20/5/1938 Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη η τραγουδίστρια Μαρινέλλα (Κυριακή Παπαδοπούλου)