76 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
24.04.2019
Ορφέας | Main Feed
Εύη Αργυρίου

Με αφορμή την πρώτη της δισκογραφική δουλειά μετά από μια μακρόχρονη πορεία με συμμετοχές σε δίσκους πολλών και σημαντικών καλλιτεχνών, η Ελισσάβετ Καρατζόλη μας μιλάει για τις συνεργασίες της, την πρώτη της δισκογραφική απόπειρα και τις επιλογές της.


Έχεις συνεργαστεί με πάρα πολλά ονόματα του ελληνικού τραγουδιού. Γιατί επέλεξες αυτή τη θέση στο ελληνικό τραγούδι και όχι το ξεκίνημα μιας δικής σου δισκογραφικής πορείας;
Ελισσάβετ Καρατζόλη: Ανέκαθεν θεωρούσα την μουσική και το τραγούδι πολύ σπουδαία υπόθεση και μεγάλη ευθύνη. Θα έπρεπε, λοιπόν, το υλικό να ήταν μια σημαντική μουσική πρόταση κι εγώ αντάξια της. Ας πούμε λοιπόν ότι συμπτωματικά αργούσαν και τα δύο. Αν δεν αποφάσιζαν ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας κι ο Σταύρος Παπαθανασίου να το ξεκινήσουν και στη συνέχεια να  αναλάβουν την ενορχήστρωση και  την παραγωγή τα εκπληκτικά Κίτρινα Ποδήλατα, δεν είμαι και πολύ σίγουρη αν θα μιλούσαμε τώρα γι’ αυτό. Τους ευχαριστώ απ' την καρδιά μου και τους είμαι ευγνώμων. Αντιθέτως πιο εύκολο μου φαινόταν να συμμετέχω κάνοντας φωνητικά σε δίσκους εξαίρετων καλλιτεχνών κατόπιν αλληλοεπιλογής και όχι ανεξαιρέτως. Το θεωρώ μεγάλη  μου τιμή.

Ποια συνεργασία ξεχωρίζεις;
Ε.Κ.: Πραγματικά δεν μπορώ να τις ξεχωρίσω. Όλες ήταν μοναδικές και γόνιμες μιας κι όλοι ήταν και είναι φίλοι μου και όχι ψυχρές, επαγγελματικές συνεργασίες. Η μεγαλύτερη χρονικά και με πολλές επιτυχίες ήταν με το Λαυρέντη Μαχαιρίτσα. Διήρκεσε σχεδόν έξι θαυμάσια χρόνια. Με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου ο οποίος με σύστησε  στο  ευρύ κοινό ενώ λίγο πριν η «εξουσία» του Δ. Τσακνή έγινε και η αιτία να κάνω «έναρξη επαγγέλματος», τύποις βέβαια γιατί δεν ένιωσα ποτέ επαγγελματίας στη μουσική. Επίσης σημαντική τρίχρονη συνεργασία με το Δημήτρη Ζερβουδάκη, με τον Λουδοβίκο των Ανωγείων και με τον Μίλτο Πασχαλίδη που με μεγάλη χαρά μοιράστηκε μαζί μου το 'Μου φτάνει ένα παράθυρο'  στον δίσκο. Επίσης με τον Βασίλη Καζούλη, τον Θανάση Μπίκο, εύχομαι να μην λησμόνησα κάποιον. Θεωρώ ότι ευτύχησα καταπληκτικών συνεργασιών όχι μόνο με τραγουδοποιούς αλλά και με τους καλύτερους  μουσικούς.

Πιστεύεις ότι μέσα από αυτόν τον δίσκο σχηματίζεται το προσωπικό σου στίγμα ως τραγουδίστρια;
Ε.Κ.: Αυτό ας το κρίνουν οι άλλοι. Τα τραγούδια τα επέλεξα και μου δοθήκανε με πολλή αγάπη. Δεν νομίζω να είσαι ποτέ απόλυτα ικανοποιημένος από έναν δίσκο γιατί είναι τόσα πολλά τελικά αυτά που θες να μοιραστείς. Έχει όμως την ψυχή,  την αλήθεια και την  αγάπη μου καθώς και την μεγάλη τιμή  που μου έγινε να τραγουδάω Μάνο Ελευθερίου.

Όλη αυτή η πορεία μέχρι σήμερα έχει ως αποτέλεσμα τον δίσκο αυτόν ή με τον δίσκο ξεκινάς μια καινούργια καλλιτεχνική πορεία;
Ε.Κ.: Ο δίσκος είναι η φυσική εξέλιξη, έστω και λιγάκι καθυστερημένα. Δεν θα έλεγα καινούργια καλλιτεχνική πορεία. Ίσως  να είναι η ολοκλήρωση της υπεύθυνα, πιο προσωπικά και πιο δημιουργικά. Το δικό μου ταξίδι για την δική μου Ιθάκη.

Απ’ την στιγμή που περίμενες να βρεθεί ένα πολύ αξιόλογο υλικό για να σε εκπροσωπεί καλλιτεχνικά, δεν θα περίμενε κανείς να μην κάνεις έναν πολυσυλλεκτικό δίσκο αλλά να γίνει μια πιο προσωπική δουλειά με έναν στιχουργό και έναν συνθέτη;
Ε.Κ.
: Η πολυσυλλεκτικότητα δεν αναιρεί κατ’ ανάγκη την προσωπική σφραγίδα του ενός δημιουργού, αν και  εφ' όσον δεν είναι διαφορετικά τα είδη τραγουδιών και αν η φωνή δεν καταφέρει να υποστηρίξει ξεχωριστά αλλά και συνολικά συνάμα το υλικό. Θέλω να πιστεύω ότι καταφέραμε και ενοποιήσαμε τα στοιχεία. Η καλλιτεχνική - δισκογραφική μου ενηλικίωση δεν απειλείται πλέον απ' την τελειομανία και την ανελέητη αυτοκριτική μου και έτσι μάλλον στον επόμενο δίσκο θα περιορίσουμε τον αριθμό των δημιουργών.

Έχεις μια πολύ χαρακτηριστική φωνή. Αυτό σου έχει κλείσει πόρτες ή στις έχει ανοίξει;
Ε.Κ.: Δεν έχω σκεφτεί αν έχω ή δεν έχω χαρακτηριστική φωνή αλλά το αποδέχομαι αν έτσι νομίζεις και σε ευχαριστώ. Ούτε αυτό που με ρωτάς με έχει απασχολήσει .Ενδεχομένως να είναι και έτσι. Δεν το γνωρίζω άμεσα και δεν με αφορά η αρνητική είσπραξη. Ίσως επειδή δεν μπορώ να διαχειριστώ αυτά τα «δύσκολα» , έχω από την φύση μου μια τάση να τα απωθώ και να κρατάω τα θετικά. Ίσως, λοιπόν, να μου έχει ανοίξει αυτές που έπρεπε.

 


 

Σε ποιο από όλα τα είδη μουσικής που έχεις δοκιμάσει πιστεύεις ότι  ανήκεις περισσότερο;
Ε.Κ.: Ξεκίνησα από πολύ μικρή να ακούω ροκ. Με δυναμίτιζε! Μετά ήρθε η jazz. Ένιωθα να «χρωματίζομαι» ,να γαληνεύω. Ο Χατζιδάκις ήταν η έντεχνη αφύπνιση μου και πλάι στους Θεοδωράκη, Σαββόπουλο, Λοϊζο και Ξαρχάκο είχα βρει το λιμάνι μου. Σταθερά στα αυτιά μου όλα αυτά τα χρόνια της  «ακουστικής» μου παιδείας  παραφυλάει η κλασσική μουσική που αγαπούσε ο πατέρας μου. Τελικά την συναντάω στα  δώδεκα μου μέσα απ' την κλασσική κιθάρα και πολύ αργότερα  ολοκληρώνεται με τις σπουδές μου στο κλασσικό τραγούδι. Τα αγαπάω όλα εξίσου και βρίσκω κομμάτια της ψυχής μου παντού. Θα ήθελα να είχα αρκετά περισσότερο στ 'αυτιά μου το παραδοσιακό και το ρεμπέτικο που τα λατρεύω αλλά δεν θεωρώ ότι μπορώ να τα υποστηρίξω όπως τους αξίζει. Δεν νιώθω, λοιπόν, ότι ανήκω σε κάποιο είδος τραγουδιού και απορώ όταν με θεωρούν ροκ τραγουδίστρια. Αφήνομαι να νιώθω στην ψυχή μου κάθε ήχο και να τον μεταφέρω χωρίς την ανάγκη κατάταξης. Όλα είναι μουσική και είναι υπέροχη!

Πιστεύεις ότι η εποχή αυτή θα αφήσει καλλιτέχνες και δημιουργούς;
Ε.Κ.: Κάθε εποχή διαμορφώνει και διαμορφώνεται από τις δικές της αξίες και αρχές και κατ’ επέκταση αυτές  αντανακλώνται σύσσωμα στην Τέχνη. Ευτυχώς, όμως, δεν υπάρχει ποτέ το καλό χωρίς το κακό, το όμορφο χωρίς το ακαλαίσθητο. Αυτή η  χαλαρή και εκπτωτική, σχεδόν σε όλα της, εποχή δεν φωτίζει έντονα και ιδιαίτερα τα ταλέντα της. Είναι πάρα πολλά  σε όλες τις μορφές της Τέχνης  και δημιουργούν ασταμάτητα την καινούργια μας προίκα. Πρέπει να ψάχνεις καλά και διαρκώς και απλώς να περιμένεις τον χρόνο. Οι γεμάτες αμφισβήτηση έως και ακυρωτικές πεποιθήσεις της παλαιότερης γενιάς  προς την νεώτερη-είναι πλέον κατεστημένο και είθισται εδώ και αιώνες-δεν θα πρέπει να μας τρομάζουν. Απλά οι άνθρωποι για να αξιολογήσουμε το καινούργιο, που συνήθως μας φαίνεται άγνωστο και ύποπτο, πρέπει να μοιάζει με το παλαιό. Εφ' όσον η Τέχνη ευτυχώς δεν παύει να υφίσταται, πάντα θα προσφέρει ανά εποχή τους δικούς της μικρούς και μεγάλους δημιουργούς. Για παράδειγμα ο Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς συνθέτες και στιχουργούς της γενιάς του και είναι πολλοί να είστε σίγουροι. Εγώ τον θεωρώ  του ύψους των μεγάλων μας δημιουργών. Ταλέντα  θα υπάρχουν πάντα απλώς χρειάζονται τον χρόνο τους για να ανθίσουν.

Τι ρόλο παίζει στην ζωή σου η ιδιότητα σου ως καθηγήτρια φωνητικής;
Ε.Κ.: Είναι μέγιστο δώρο! Είναι όλη μου η ζωή. Παίρνω πάρα πολλά απ' τους μικρούς αυτούς σοφούς. Γίνεται η απόλυτη ισορροπία μου, η απίστευτη ικανοποίηση και ευτυχία να τους βλέπω να καταφέρνουν να ζουν το όνειρο τους και να γίνονται απόλυτα συμβατοί με το κέντρο τους. Το χρέος του δασκάλου είναι όχι μόνο να τους κάνει καλύτερους τραγουδιστές από τον ίδιο αλλά και καλύτερους δασκάλους. Η ύπαρξη μέσα σε οποιαδήποτε μορφή Τέχνης  λειτουργεί σαν αντίβαρο αντισταθμίζοντας τις μεγάλες δυσκολίες των καιρών. Εμπλακείτε, λοιπόν, άφοβα και τολμήστε να ασχοληθείτε με την ψυχή σας. Επαναλαμβάνω ότι θεωρώ τον εαυτό μου ιδιαίτερα τυχερό και δια βίου ευγνώμονα. Μπορεί το τραγούδι να είναι η σωτηρία της ψυχής αλλά  η διδασκαλία ολοκληρώνει το είναι μου.

Ελισσάβετ Καρατζόλη θα εμφανιστεί για μια μοναδική συναυλία στον μουσικό χώρο «Αυλαία» την Παρασκευή 20 Μαΐου 2011.

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Το λαϊκό τραγούδι κάθεται απ’ έξω κρυώνει και πονάει και λεφτά δεν έχει να πληρώσει να μπει μέσα.
Θωμάς Γκόρπας

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS