68 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
24.09.2018
Ορφέας | Main Feed
Μιχάλης Τσαντίλας

Ο Απόστολος Καλτσάς δεν αποτελεί συνηθισμένη περίπτωση μουσικού καθώς συνδυάζει τη γνώση και την υψηλή τεχνική αρτιότητα στο ηλεκτρικό μπάσο με μια ευρεία γκάμα ενδιαφερόντων και ασχολιών που περιλαμβάνει θεατρικές σπουδές, σύνθεση και ενορχήστρωση για θεατρικές παραστάσεις και διδασκαλία στιχουργικής στο Μικρό Πολυτεχνείο. Πριν λίγους μήνες κυκλοφόρησε το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του με τίτλο Μυθοτοπία, στο οποίο συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, οι Θάνος Μικρούτσικος, Χρήστος Θηβαίος και Μάρθα Φριντζήλα. Για αυτή την κυκλοφορία αλλά και για τις επικείμενες ζωντανές εμφανίσεις του, τις Τρίτες 15 και 22 Φεβρουαρίου στη μουσική σκηνή Αυλαία, ο Απόστολος Καλτσάς μίλησε στον Ορφέα, αποκαλύπτοντας παράλληλα τα σχέδιά του για το μέλλον καθώς και λεπτομέρειες από την έως τώρα καλλιτεχνική πορεία του.
Ξεκινώντας, ας μιλήσουμε για το πότε και πώς ξεκίνησε η σχέση σου με τη μουσική αλλά και για το πώς εξελίχθηκε μέχρι σήμερα.
Απόστολος Καλτσάς: Μεγάλωσα σε ένα σπίτι όπου η μουσική είχε σημαντική θέση στην καθημερινότητά μας κυρίως λόγω του ερασιτέχνη ψάλτη πατέρα μου που με έμαθε να αγαπώ τα λαϊκά και τα δημοτικά τραγούδια. Άρχισα από μικρός να μαθαίνω ακορντεόν αλλά στα χρόνια της εφηβείας μεταπήδησα στα πλήκτρα για να συμμετέχω σε ροκ γκρουπάκια της πόλης. Ανακαλύπτοντας ότι αυτή η δραστηριότητα... με έκανε πιο δημοφιλή στα κορίτσια του σχολείου επιδόθηκα στο να γράφω δικά μου τραγούδια κι έτσι ασυνείδητα μπήκα σε μια διαδικασία δημιουργίας και μελέτης που κρατάει μέχρι σήμερα με τον ίδιο πάντα σκοπό, να... αρέσω στα κορίτσια! (γέλια) Πρέπει όμως να επισημάνω πως στα φοιτητικά μου χρόνια στην Αθήνα ερωτεύτηκα το μπάσο και η έμφυτη κλίση μου προς αυτό με οδήγησε με τη βοήθεια και της τύχης στο να αντικαταστήσω το 2004 τον άρτι αποχωρήσαντα τότε μπασίστα των Υπογείων Ρευμάτων οπότε τέθηκε και η βάση μιας επαγγελματικής καριέρας στη μουσική. Από τότε έχω συνεργαστεί ως μπασίστας με πάρα πολλούς καλλιτέχνες και συγκροτήματα όπως οι Άνεμος και το Τρίφωνο.
 
Πρόσφατα κυκλοφόρησε ο πρώτος σου προσωπικός δίσκος με τίτλο Μυθοτοπία. Πώς προέκυψε η κεντρική ιδέα και ποια ήταν η διαδικασία δημιουργίας του υλικού; Με ποια κριτήρια επέλεξες τους ερμηνευτές των τραγουδιών;
Α.Κ.
: Τα ταξίδια είναι η μεγάλη μου αγάπη. Η κεντρική ιδέα δημιουργήθηκε όταν συνειδητοποίησα πως κάθε φορά που με γοήτευε ένας τόπος έγραφα ένα κομμάτι γι’ αυτόν εν είδει ημερολογίου. Με τον καιρό συγκεντρώθηκαν αρκετά τραγούδια για να συμπληρώσω έναν ολοκληρωμένο δίσκο. Τα τραγούδια αυτά δεν υποτάσσονται σε στιλιστικούς περιορισμούς αφού ήθελα να αποδίδεται η διαφορετικότητα του κάθε τόπου με ξεχωριστά ηχοχρώματα. Με αυτή τη συνθήκη επέλεξα και τους τραγουδιστές. Η περσόνα και η χροιά του κάθε ερμηνευτή έπρεπε να είναι συγγενική με το πνεύμα του τόπου που περιέγραφαν η μουσική και οι στίχοι του τραγουδιού.

Η έκδοση του δίσκου είναι ιδιαίτερα πλούσια και προσεγμένη, σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από μια γενικότερη απαξίωση των μουσικών εκδόσεων. Είσαι ρομαντικός ή πιστεύεις ότι πράγματι υπάρχει ακόμα ικανό αγοραστικό κοινό για ανάλογες εκδόσεις;
Α.Κ.: Τίποτα από τα δύο. Αν υπάρχει τέτοιο κοινό το εύχομαι αλλά δεν το ξέρω. Εμένα πάντα με απασχολούσε το «όλον» του πράγματος, όχι μόνο ο ήχος αλλά και η εικόνα, η πληροφορία, η αισθητική, όλα όσα εισάγουν τον ακροατή στον μικρόκοσμο του καλλιτέχνη. Αυτή η έκδοση ήθελα να ικανοποιεί με την ποιότητά της πρώτα απ’ όλους εμένα τον ίδιο. Δεν κάνει δίσκο κανείς κάθε μέρα, γιατί να μην είναι άρτιος από κάθε άποψη;
 
Ποιοι καλλιτέχνες θα έλεγες ότι σε επηρέασαν περισσότερο ως μουσικό αλλά και ως συνθέτη;
Α.Κ.: Με ενθουσίαζε από μικρό το αλήτικο παίξιμο του Gary Moore γι’ αυτό στεναχωρήθηκα πολύ που έφυγε πρόσφατα. Λατρεύω τους Beatles για την αρμονική και μελωδική τους πληθωρικότητα. Επιδραστικότατα στη μουσική μου ιδιοσυγκρασία ήταν τα progressive rock συγκροτήματα της δεκαετίας του ΄70 όπως οι Procol Harum, οι King Crimson, oι Rush και οι μεταγενέστεροι Marillion. Πρωτίστως όμως με επηρέασαν οι ήχοι της παραδοσιακής ελληνικής μουσικής την οποία θεωρώ μια αστείρευτη πηγή ιδεών και χρωμάτων και οι συνθέτες-τραγουδοποιοί που εκφράστηκαν με λόγο ελληνικό. Χατζιδάκις, Μικρούτσικος, Λάγιος, Μούτσης, Αδερφοί Κατσιμίχα, Σαββόπουλος, Βαγγέλης Γερμανός είναι μερικοί μόνο από τους καλλιτέχνες που με έχουν σημαδέψει. Δεν θα ‘θελα να παραλείψω και κάποιους σπουδαίους δεξιοτέχνες όπως ο Αχιλλέας Περσίδης, ο Γιάννης Σπάθας, ο Γιώργος Φακανάς που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο έβλεπα το μπάσο όταν τον πρωτοείδα να παίζει.
 
Κρατάς, εδώ και κάποια χρόνια, τη θέση του μπασίστα στο συγκρότημα Υπόγεια Ρεύματα. Πώς είναι η εμπειρία της συμμετοχής σε ένα από τα δημοφιλέστερα εγχώρια ροκ γκρουπ και τι έχεις αποκομίσει απ' αυτήν;
Α.Κ.
: Έχω περάσει πολλές όμορφες στιγμές με τα παιδιά, έχω εισπράξει μαζί τους πολύ θαυμασμό και αγάπη κι έχω φίλους σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Και μόνο για τα αμέτρητα ταξίδια που έχουμε κάνει είναι για μένα προνόμιο να παίζω σε μια τέτοια μπάντα. Πέρα από αυτά, όμως, είμαστε μια πολύ αγαπημένη παρέα όπου σέβεται απόλυτα ο καθένας τη διαφορετικότητα του άλλου και λειτουργούμε πάντα πολύ συλλογικά, κάτι που εξηγεί και τη μακροβιότητα του συγκροτήματος. Το κυριότερο ίσως είναι το ότι αισθανόμαστε όλοι μας ελεύθεροι να εκφραστούμε μουσικά όπως ακριβώς θέλουμε και δεν έχει δηλητηριαστεί η σχέση μας με τη μουσική από μια νεοελληνική υπαλληλίστικη νοοτροπία.
 

 
Εκτός της μουσικής, έχεις ασχοληθεί και με το θέατρο ενώ διδάσκεις και στο εργαστήρι στιχουργικής του Μικρού Πολυτεχνείου, σε συνεργασία με τη Δήμητρα Γαλάνη. Μίλησέ μου για αυτές σου τις δραστηριότητες. Πώς θα έλεγες ότι «συμπληρώνουν» τη μουσική περσόνα σου;
Α.Κ.: Για μένα δεν αρκεί να είσαι καλός μουσικός αν δεν έχεις στιβαρή κουλτούρα σε όλο το φάσμα της τέχνης. Αν δεν έχεις άποψη και γνώση για την ποίηση και τη λογοτεχνία πώς θα αρθρώσεις λόγο ολοκληρωμένο και σοβαρό μέσα από τους στίχους σου; Αν δεν έχεις γνώση της φόρμας και της καλλιτεχνικής σημειολογίας πώς θα εκφράσεις καίρια την εποχή σου; Ασχολούμαι με το θέατρο γιατί με διδάσκει πως ο αρχέτυπος ρυθμός είναι η ανθρώπινη αναπνοή και πάνω σε αυτή βασίζονται όλα. Και μελετάω την ελληνική στιχουργική γιατί εμφορείται από την πιο πλούσια και συναρπαστική γλώσσα του κόσμου και γιατί στις καλύτερές της στιγμές έγινε ατόφια λαϊκή ποίηση που εξύψωσε και αφύπνισε έναν ολόκληρο λαό.

Πόσο εύκολο είναι να ζει κανείς από τη μουσική στην Ελλάδα του σήμερα; Τι θα συμβούλευες τους νέους μουσικούς που ξεκινούν τώρα την πορεία τους στο χώρο;
Α.Κ.: Οι μουσικοί ήμασταν ανέκαθεν σε κρίση οπότε έχουμε μάθει να επιβιώνουμε. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί κανείς να κάνει γύρω απ τη μουσική για να συμπληρώνει το εισόδημά του. Δεν θα συμβούλευα κάτι συγκεκριμένο τους νέους μουσικούς εκτός ίσως απ’ το να παίρνουν τις αποστάσεις τους από το επαγγελματικό κομμάτι της μουσικής και να φροντίζουν να έχουν μια ευρεία καλλιέργεια.
 
Ετοιμάζεσαι για κάποιες εμφανίσεις στη μουσική σκηνή Αυλαία. Τι να περιμένουν οι μουσικόφιλοι από αυτές;
Α.Κ.: Με τους εξαιρετικούς συνεργάτες μου και πολλούς ξεχωριστούς καλεσμένους μουσικούς θα παρουσιάσουμε τα τραγούδια της Μυθοτοπίας καθώς και πολλές αγαπημένες διασκευές στο ίδιο ταξιδιάρικο κλίμα. Οι συναυλίες μας είναι κάτι μεταξύ τραγουδοποιίας και τζαζ αυτοσχεδιασμού. Οι μουσικόφιλοι να έρθουν με διάθεση ανοιχτή 'στ όνειρο και στο θαύμα΄.
 

Τελειώνοντας, μίλησέ μου για τα άμεσα προσωπικά σχέδιά σου αλλά και για το μέλλον των Υπογείων Ρευμάτων.
Α.Κ.: Ετοιμάζω την παρουσίαση ενός πρότζεκτ για σόλο μπάσο στο Παρίσι τον Απρίλιο και οργανώνω κάποιες εμφανίσεις με τη Μυθοτοπία στην επαρχία. Με τα Υπόγεια Ρεύματα δουλεύουμε κάποιες ιδέες για έναν επόμενο δίσκο χωρίς να σταματάμε βέβαια να αλωνίζουμε για συναυλίες την Ελλάδα και την Κύπρο.
 
 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άγγιξα, αγάπησα, έσκαψα, σύναξα θλίψη, γέμισα βοή.
Γιώργος Θέμελης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

25/9/1948 Γεννήθηκε ο συνθέτης Σταμάτης Μεσημέρης

ΤΥΧΑΙΑ TAGS