101 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.04.2019
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Βασίλης Χαρδαλιάς

Δέκα ερωτήσεις στην KollektivA

Βασίλης Χαρδαλιάς

Πρόσφατα, ο ΟΡΦΕΑΣ φιλοξένησε την δισκοκριτική μου για το πρώτο και ομότιτλο άλμπουμ των KollektivA. Εκφράζοντας τότε τη σκέψη μου, ότι προτιμώ τα “ολοκληρωμένα” μουσικά projects, σε αντίθεση με τα cd/albums του ενός hit, έγραψα 10 ερωτήσεις που, κατά τη δική μου άποψη θα αναδείκνυαν τον αληθινό χαρακτήρα της KollektivA. Ο Θανάσης Χουλιαράς δεν δίστασε να τις απαντήσει όλες, μία προς μία δίνοντας και την δική του διάσταση για το φαινόμενο της ιδέας “που εξαπλώνεται...”. Απολαύστε τον.
Θανάση σε καλωσορίζω στον ΟΡΦΕΑ που πρόσφατα φιλοξένησε την άποψή μου για τον πρώτο, ομότιτλο δίσκο σας. Θα ήθελα να μου δώσεις έναν ορισμό της Kollektiva. Σας αντιπροσωπεύει ο χαρακτηρισμός: “μετεξέλιξη του Φτηνό Ευέλικτο Μουσικό Δυναμικό”;
Θανάσης Χουλιαράς
: Καλώς σε βρήκαμε λοιπόν στον Ορφέα και να σε ευχαριστήσουμε Βασίλη προκαταβολικά τόσο για την φιλοξενία, όσο και για την κριτική που έκανες στο album μας! Φαντάζομαι ότι εδώ δεν αναζητούμε τον ορισμό της KollektivA όπως θα τον έδινε ένα κοινωνικό και φιλοσοφικό λεξικό, αν και ίσως δεν θα ήταν και πολύ μακριά από την αντίληψη μας για το σχήμα! Όπως και να έχει η KollektivA είναι μια ομάδα μουσικών -και όχι μόνο- με  κοινούς στόχους και οραματισμούς. Παράλληλα επειδή πέρα από συνεργάτες είμαστε πρωτίστως φίλοι, δε ξεχνάμε ποτέ ότι «λειτουργούμε» σαν μια rock’n’roll παρέα που περνάει πραγματικά καλά! Δεν είναι τυχαίο ότι ακριβώς χρησιμοποιούμε την λέξη «εξέλιξη» και όχι ότι απλά αλλάξαμε το όνομα του σχήματος. Μέσα από όλη την εμπειρία που αποκτήσαμε ως ΦΕΜΔ, τόσο ως μονάδες όσο και ως σύνολο, προσπαθούμε να προσεγγίζουμε πιο αποτελεσματικά τις καλλιτεχνικές μας ανησυχίες και να εμπλουτίζουμε τους τρόπους και τα μέσα έκφρασής  μας. Αυτό δημιούργησε με την πάροδο του χρόνου μια πολύ ιδιαίτερη χημεία ανάμεσα μας και έτσι θεωρούμε ότι το όνομα KollektivA μας εκφράζει απόλυτα.

Θα ήθελα να μάθω, πώς ακριβώς λειτουργείτε μέσα στην KollektivA. Φαντάζομαι ότι υπάρχει ένας πυρήνας μουσικών με προσθαφαιρέσεις και το υλικό έρχεται από όλους, επεξεργάζεται και βγαίνει προς τα έξω, σωστά; Υπάρχει στην KollektivA ο άνθρωπος-ηγέτης;
Θ.Χ.
: Εξαρχής κάθε συγκρότημα, για να δικαιολογήσει τον τίτλο του ως τέτοιο, θα πρέπει σε κάποιο βαθμό να λειτουργεί συλλογικά. Σε αντίθετη περίπτωση μιλάμε για μεμονωμένους μουσικούς που συνεργάζονται μεταξύ τους για δουλειά ή για κάποιο project. Το παραπάνω αποτελεί ακριβώς και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα που αποκτούν τα συγκροτήματα με ευεργετικά ή καταστροφικά αποτελέσματα ως προς τη δημιουργικότητα και την επιβίωσή τους αντίστοιχα! Στην KollektivA έχουμε αρκετά μέλη (7 άτομα ο κύριος πυρήνας των μουσικών) και παράλληλα οι περισσότεροι από εμάς είμαστε πολλά χρόνια μαζί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε αναπτύξει έναν καταμερισμό στις δραστηριότητες μας, πέρα φυσικά από την αυτονόητη μουσική συνεισφορά που γίνεται από όλους, και έτσι η KollektivA να λειτουργεί συλλογικά σαν ένας ζωντανός οργανισμός!


Ποιές είναι η προσδοκίες που έχετε οι ίδιοι για την Kollektiva;
Θ.Χ.: Σε καμία περίπτωση δε θα έλεγα ότι πάσχουμε από έλλειμμα φιλοδοξιών! Πέρα από την πλάκα, μας ενδιαφέρει να φέρουμε τη μουσική μας σε επαφή με όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο, χωρίς βέβαια να αλλοιώσουμε για το σκοπό αυτό την καλλιτεχνική μας ταυτότητα. Κάτι που νομίζουμε ότι ούτως ή άλλως  δεν είναι και απαραίτητη συνθήκη στην παραπάνω εξίσωση, ειδικά στις σημερινές συνθήκες. Θέλουμε να «μεγαλώσουμε» σαν σχήμα έτσι ώστε να μπορούμε να υλοποιούμε πιο ολοκληρωμένα τις καλλιτεχνικές μας εμμονές συνδιαλεγόμενοι με τις ανάγκες του σήμερα. Θεματικά album και κατ’ επέκταση θεματικές συναυλίες, μουσικοθεατρικές παραστάσεις, συνεργασίες με διάφορους μουσικούς και γενικά καλλιτέχνες είναι γενικά στον κατάλογο. Πράγματα δηλαδή που γενικά ήδη επιχειρούμε, αλλά θα θέλαμε να τα ωθήσουμε πιο πέρα.
 
Ποια η ιστορία της σχέσης σας με τον αείμνηστο Μάνο Ξυδούς;
Θ.Χ.: Ο Μάνος είναι ένας από τους λίγους ανθρώπους που μας έδωσε τόσα πολλά χωρίς να ζητήσει απολύτως τίποτα. Θεωρούμε τους εαυτούς μας  πραγματικά πολύ τυχερούς που είχαμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε μαζί του έστω και για λίγο. Η γνωριμία μας έγινε τυχαία, παίζαμε σε μια εκδήλωση όπου ήταν να εμφανιστεί κι ο Μάνος αμέσως μετά από εμάς. Μας άκουσε και πηγαίνοντας στα παρασκήνια καθώς τελειώσαμε, αφού μας έδωσε θερμά συγχαρητήρια, με τον γνωστό αφοπλιστικό, αυθόρμητο τρόπο του, μας ζήτησε να τον πλαισιώσουμε ως μπάντα στη δική του εμφάνιση. Αυτό ήταν! Έκτοτε ακολούθησαν πολλοί καφέδες και πολλές ενδιαφέρουσες συζητήσεις! Τον καιρό εκείνο ετοιμάζαμε το καινούριο μας album και προτείναμε στο Μάνο να αναλάβει την επιμέλεια παραγωγής. Ο Μάνος δέχτηκε και παράλληλα πραγματοποιήσαμε κάποιες εμφανίσεις μαζί. Αν και ο ίδιος δε συμμετείχε συνθετικά στο album, σίγουρα το αποτέλεσμα θα ηχούσε τελείως διαφορετικό χωρίς τη συμβολή του. Επίσης δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τη συμμετοχή του στη διασκευή του κλασικού Which side are you on, που μάλιστα έγινε κατόπιν δικής του προτροπής και κυρίως την πρόταση του για την μετονομασία μας από ΦΕΜΔ σε KollektivA. 

Θα βάζατε κάποια ταμπέλα σχετικά με το μουσικό σας ύφος στον πρώτο δίσκο;
Θ.Χ.: Όντας 7 μουσικοί  στην Kollektiva, όπως είναι φυσιολογικό, ο καθένας κουβαλάει τα ακούσματα και τις επιρροές του και αυτό επιδρά συνολικά στην ηχητική πολυσυλλεκτικότητα των τραγουδιών και του album. Σίγουρα βέβαια μπορούμε να εντοπίσομε κάποιους κοινούς τόπους στις αναφορές μας. Χρησιμοποιούμε στο δελτίο τύπου τη φράση ότι το album κινείται «στο σταυροδρόμι του σύγχρονου κιθαριστικού ήχου, του progressive rock και του ελληνικού τραγουδιού» και αυτό εν πολλοίς νομίζουμε ότι περιγράφει το μουσικό ύφος του δίσκου.

Το μότο “μια ιδέα που εξαπλώνεται...” πώς προκύπτει; Σας έχει βοηθήσει στην ως τώρα πορεία σας;
Θ.Χ.: Το τελευταίο διάστημα αναπτύσσεται μια έντονη κινητικότητα τόσο στα μουσικά όσο και γενικότερα στα καλλιτεχνικά πράγματα ιδίως από νέους ανθρώπους. Νέα σχήματα ξεπηδούν από παντού και διάφορες καλλιτεχνικές συλλογικότητες αμφισβητούν τα μέχρι σήμερα αισθητικά και όχι μόνο δεδομένα. Ακόμα όλο αυτό φαίνεται να «βράζει» κάπου υπόγεια και σκόρπια ή σε μερικές μόνο περιπτώσεις να βρίσκει το δρόμο του και για ένα πιο ευρύ ακροατήριο. Ζητούμενο φαίνεται να είναι πως όλες αυτές οι μικρές εστίες μπορούν να δημιουργήσουν ένα γενικότερο ρεύμα.  Όντας και εμείς λοιπόν κομμάτι αυτής της πραγματικότητας και λειτουργώντας με έναν τέτοιο συλλογικό τρόπο, γινόμαστε κομμάτι «μια ιδέας που εξαπλώνεται». Κι αυτό που μας χαροποιεί είναι ακριβώς όλο και περισσότεροι γίνονται κομμάτι «μια ιδέας που εξαπλώνεται»!!!

Ας μιλήσουμε λίγο για τους μουσικούς πειραματισμούς σας. Πολλές πρωτότυπες ιδέες έγιναν πράξη στο δίσκο αυτό.  Τί πιστεύετε πως κερδίζουν τα ίδια τα τραγούδια από αυτούς τους πειραματισμούς;
Θ.Χ.: Μέσα στο album όντως πειραματιστήκαμε μια διάφορα πράγματα όσων αφορά στις ενορχηστρώσεις, στα μέσα και συνολικά στα ετερόκλητα μουσικά είδη και ρεύματα που κινηθήκαμε. Το αποτέλεσμα ήταν ένας αρκετά πολυσυλλεκτικός ως προς τις φόρμες δίσκος. Αυτό σε μεγάλο βαθμό εκφράζει το εύρος των ακουσμάτων μας, όμως δεν ήταν μια επιτηδευμένη επιλογή εντυπωσιασμού. Χρησιμοποιήσαμε αυτά τα μέσα και πειραματιστήκαμε σε διάφορα επίπεδα προσπαθώντας να αναδείξουμε την ουσία του κάθε τραγουδιού, θέλοντας το αποτέλεσμα να είναι ωραίο και να εκφράζει τη γενικότερη αισθητική μας.

Πιστεύετε πως μπορεί ο ακροατής, στην Ελλάδα του σήμερα, (αν δεν κατέχει ιδιαίτερες μουσικές γνώσεις) να εκτιμήσει τις ιδιαίτερες μουσικές ιδέες που του προσφέρετε, ακόμα και αν δεν διαβάσει το δελτίο τύπου όπου γίνεται ιδιαίτερη αναφορά σε αυτές;
Θ.Χ.: Σε ευχαριστούμε για τη φιλοφρόνηση! Γενικά θεωρούμε ότι ο ακροατής, είτε ο θεατής σε μια συναυλία στην Ελλάδα σήμερα, έχει γίνει πολύ πιο απαιτητικός σε σχέση με παλιότερα. Αυτό έχει να κάνει τόσο με την πιο στενή επαφή με τα πράγματα που έρχονται από το εξωτερικό, όσο και με το ξέφτισμα παλιών μορφών που κυριάρχησαν τα προηγούμενα χρόνια. Σε γενικές γραμμές πιστεύουμε ότι ο σύγχρονος ακροατής ακόμα κι αν δεν μπορεί να αναλύσει λεπτομερώς ιδιαίτερες μουσικές ιδέες (κάτι που άλλωστε δεν είναι και το ζητούμενο απαραίτητα για έναν ακροατή) μπορεί να καταλάβει τη διαφορά και να «επιβραβεύσει» τις ενδιαφέρουσες προτάσεις και προσπάθειες.


Εμφανιστήκατε πρόσφατα στο KooKoo, γεμίσατε τις Πέμπτες του Ρυθμός Stage, παρουσιάσατε τη δουλειά σας στο Σταυρό του Νότου. Σε κάθε περίπτωση, παίζετε μαζί με τους φίλους σας και γνωστούς καλλιτέχνες. Ποιές είναι οι επόμενες live εμφανίσεις;
Θ.Χ.: Μετά την κυκλοφορία του album είχαμε εξαρχής σκοπό να πραγματοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ζωντανές εμφανίσεις. Τα live μας σχολιάζονται ως το δυνατό μας χαρτί και σε κάθε φορά τα δίνουμε όλα πάνω στο stage! Έτσι ξεκινήσαμε να παίζουμε σε διάφορες μουσικές σκηνές στην Αθήνα και μάλιστα σταθερά με πολύ κόσμο, πράγμα ιδιαίτερα ευχάριστο για μας δεδομένων των δύσκολων οικονομικών συνθηκών και της όλο και μεγαλύτερης απαιτητικότητας του κόσμου από τα συναυλιακά δρώμενα. Έχουμε ήδη κλείσει άλλη μια εμφάνιση στο Σταυρό του Νότου τη Δευτέρα 14 Φλεβάρη (ένα ομολογουμένως πολύ ερωτικό  live, αφού πραγματοποιείται την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου!!!) και παράλληλα προγραμματίζουμε τις επόμενες ζωντανές εμφανίσεις τόσο στην Αθήνα όσο και στην επαρχία. 

Τέλος θα ήθελα την γνώμη σας για την μουσική πραγματικότητα της Αθήνας, αλλά και της Ελλάδας γενικότερα. Δεδομένου ότι είστε μία πολυπληθής ομάδα μουσικών, πόσο εύκολα μπορείτε να κάνετε ζωντανές εμφανίσεις και κατά πόσο αυτές είναι οικονομικά συμφέρουσες;
Θ.Χ.: Όπως ανέφερα και παραπάνω φαίνεται να αναπτύσσεται έντονα μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα συνολικά στο χώρο της τέχνης, ακολουθώντας τις οξυμένες κοινωνικές συνθήκες που γίνονται μέρα με τη μέρα όλο και πιο εκρηκτικές. Μια κατάσταση που μυρίζει μπαρούτι οδηγεί σε έναν αισθητικό απεγκλωβισμό και ολοένα και περισσότεροι καλλιτέχνες –ιδιαίτερα νέοι- είναι διατεθειμένοι να ανάψουν το σπίρτο μιας πιο ριζοσπαστικής δημιουργίας, ως έκφραση αυτής της κατάστασης. Δε θα μου κάνει καμία εντύπωση αν η Αθήνα αποτελέσει πόλο έλξης και ξένων καλλιτεχνών το επόμενο διάστημα – κάτι που σε ένα βαθμό ήδη συμβαίνει. Προς το παρόν αυτό φαίνεται να είναι πιο έντονο μόνο στην Αθήνα και οι υπόλοιπες πόλεις να ακολουθούν με πιο αργούς ρυθμούς, πάντα με εξαιρέσεις φυσικά. Το γεγονός ότι είμαστε μια πολυπληθής ομάδα όντως αρκετές φορές δημιουργεί κάποιες δυσκολίες αλλά θεωρούμε ότι το τελικό αποτέλεσμα μας δικαιώνει και τελικά αξίζει αυτή την «ταλαιπωρία»! Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι πέρα από τους 7 μουσικούς της KollektivA, συνεργαζόμαστε σταθερά με την πρωτοποριακή ομάδα Eyellusion που αναλαμβάνει το οπτικό κομμάτι της μουσικής μας μέσω 3d animation, video art και live show προβολών. Ευτυχώς πλέον υπάρχουν αρκετοί χώροι  που μπορούν να υποστηρίξουν κάτι τέτοιο. Τώρα στο κατά πόσο είναι οικονομικά συμφέρουσες οι ζωντανές μας εμφανίσεις… το ερώτημα είναι μάλλον αστείο!!!Αλλά όπως είπαμε θεωρούμε ότι αξίζει τον κόπο!
 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Τη δουλειά της σάτιρας την κάνουν οι εξουσιαστές. Θέλει μεγάλο ταλέντο υποκριτικής να βγαίνεις στην TV και να τσακώνεσαι για το ποιος είναι ο μεγαλύτερος μαλάκας και ο ικανότερος κλέφτης.
Τζίμης Πανούσης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

27/4/1932 Γεννήθηκε στην Αθήνα ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος.
27/4/1975 Πέθανε ο ρεμπέτης Νίκος Μάθεσης (Τρελάκιας)
27/4/2008 Έφυγε από τη ζωή ο Κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Τόκας

ΤΥΧΑΙΑ TAGS