106 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Συνεντεύξεις

Άννα Τσιάλτα

Μαρία Φαραντούρη : «Το τραγούδι θέλει αφιέρωση απόλυτη»

Κείμενο : Άννα Τσιάλτα



Το χαρτονένιο εξώφυλλο είναι φθαρμένο στις γωνίες και οι χαρακιές πάνω στον δίσκο μαρτυρούν πόσο τον όργωνε κάποτε η βελόνα. Η φωνή της Μαρίας Φαραντούρη ακούγεται ανέπαφη, δροσερή, ορμητική, σαν την πίστη σ’ έναν καλύτερο κόσμο, που πότιζε τόσο πιο έντονα τους νέους τη δεκαετία του ’70. Γιατί αυτή απλά είναι η δικιά μας Μαρία Φαραντούρη! Είναι μια καλλιτέχνιδα που στο όνομά της φέρει την ιστορία του αυθεντικού έντεχνου τραγουδιού και μέχρι σήμερα αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς διαύλους διάδοσης της ελληνικής κουλτούρας σε ολόκληρο τον κόσμο.  Είναι μια εμβληματική τραγουδίστρια και μια αληθινή πρέσβειρα του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό, ταυτισμένη με τους κοινωνικούς αγώνες αφενός, αλλά και με τον λυρισμό και την ποίηση αφετέρου. Η Liberation τη χαρακτήρισε κάποτε Joan Baez της Μεσογείου και ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Μιτεράν, Ήρα, σύγχρονη Ελληνίδα Θεά. Δεν υπάρχουν άλλα κοσμητικά επίθετα για να περιγράψουν το εύρος της φωνής της, το ήθος και τη στάση της απέναντι στην Τέχνη και το τραγούδι από το 1966 που ξεκίνησε επισήμως το ταξίδι της. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε αποκλειστικά στον e-orfea.gr και στην υποφαινόμενη, μιλάει με τον δικό της απλό και μοναδικό τρόπο για όλα και για όλους. Για μια κοινωνία που μπορεί να γίνει καλύτερη, για το τραγούδι την καριέρα της αλλά ταυτόχρονα δίνει και την δική της ευχή να μην χάσει η Ελληνική Κοινωνία την δική της συνοχή! Απολαύστε την!
 
Όταν στα 16 σας χρόνια ο Μίκης Θεοδωράκης «αποφάσισε» να γίνετε η «ιέρειά» του, όπως σας αποκαλεί, πως διαχειριστήκατε αυτήν την τεράστια αλλαγή που έγινε στη ζωή σας;

Θα έλεγα ότι το διαχειρίστηκα με μεγάλη αποφασιστικότητα γιατί αγαπούσα και πίστευα στο δημιουργικό τραγούδι και στο έντεχνο, όπου αυτό το είδος πρωταγωνιστούσε την δεκαετία του 1960. Νομίζω ότι άλλαξε και τη δική μου ζωή αλλά και τη ζωή, εννοώ την καλλιτεχνική, του τόπου μας. Το δε τραγούδι του Μίκη, του Μάνου Χατζιδάκι, και των νεότερων, σφράγισε τις ζωές μας γιατί μαζί με αυτό, ερωτευτήκαμε, ονειρευτήκαμε, αγωνιστήκαμε.
 
Η σύνδεση του ονόματός σας με αυτό του Μίκη Θεοδωράκη είναι άρρηκτη. Λειτούργησε ποτέ αυτό ως «δέσμευση» για εσάς ;

Ναι. Ήταν μια δέσμευση που την ήθελα γιατί πίστευα στο έργο και στους ορίζοντες που άνοιγε το τραγούδι και η μουσική του Μίκη. Όταν πρώτο άκουσα τα τραγούδια του με αναστάτωσαν, ήταν το έναυσμα θα έλεγα για να ανακαλύψω τη μουσική γενικότερα, ελληνική, ξένη και κλασσική και την ταύτιση μου με αυτά.
  
Μετρώντας 40 και πλέον χρόνια μουσικής διαδρομής, έχουν έρθει στιγμές που αισθανθήκατε πως οι «καλλιτεχνικές» σας μπαταρίες άδειασαν και πρέπει να αποστασιοποιηθείτε προκειμένου να ανασυγκροτηθείτε; Και αν ναι, πόσο εύκολη είναι μία τέτοια παραδοχή από μια καλλιτέχνιδα του δικού σας βεληνεκούς;


Οι μπαταρίες μου γέμιζαν συνέχεια σ αυτό το υπέροχο μουσικό ταξίδι γιατί γνώρισα κι άλλες μουσικές εκφράσεις Ελληνικές και ξένες δημιουργίες και από τον Μίκη, τον Μάνο Χατζιδάκι και άλλους σημαντικούς συνθέτες.
 
Ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο της καλλιτεχνικής σας πορείας διαδραματίζεται την περίοδο της δικτατορίας των Συνταγματαρχών, εποχή που βοηθήσατε την αντιδικτατορική δράση μέσω της τέχνης σας. Στη δικτατορία κάνατε συναυλίες σε όλον τον κόσμο προωθώντας την ελληνική κουλτούρα. Για την σημερινή κατάσταση της χώρας που από πολλούς χαρακτηρίζετε ως «δικτατορία» ποια είναι η θέση σας;
 
Συνεχίζω να κάνω συναυλίες σ’ όλο το κόσμο προβάλλοντας την Ελλάδα και το Ελληνικό τραγούδι και όσοι  ταύτιζαν την σημερινή κατάσταση με τη δικτατορία προφανώς δεν μπορούν να διακρίνουν τη διαφορά. Στη  δικτατορία υπήρξαν τα βασανιστήρια, οι  εξορίες  τα θύματα, οι απαγορεύσεις και η απόλυτη έλλειψη ελευθερίας. Σήμερα αναμφίβολα υπάρχουν  δυσκολίες που πλήττουν ιδιαίτερα τα ασθενέστερα στρώματα, αλλά δεν είναι σε καμία περίπτωση στρατιωτική δικτατορία.
 
Θα ήθελα να κάνετε σύγκριση της προσωπικής σας εμπειρίας με περιπτώσεις νέων παιδιών που η παραμικρή δόση δημοσιότητας τα κάνει να χάνουν τον έλεγχο και να παραφέρονται δίνοντας έμφαση στην προσωπική κι όχι καλλιτεχνική τους προβολή…

 


Το τραγούδι θέλει αφιέρωση απόλυτη, θα σας έλεγα ότι δεν φτάνει μια ολόκληρη ζωή. Για την συγκεκριμένη περίπτωση των νέων παιδιών, θεωρώ ότι είναι θύματα της καταναλωτικής κοινωνίας και των εικόνων που προβάλει η κοινωνία αυτή. Ας διδαχτούν από τον Οδυσσέα που έβαλε τους συντρόφους του να τον δέσουν για να μην παρασυρθεί από τις σειρήνες.
 
Η Μαρία Φαραντούρη, πλαισιωμένη από την νέα ταλαντούχα υψίφωνο Vivian Daglas και την ορχήστρα τους, ενώνουν τις φωνές τους σε μία συναυλία, για να ενισχυθούν τα συσσίτια άπορων οικογενειών των ενοριών Ι.Ν. Αγ. Γλυκερίας και Αγ. Ειρήνης του Δήμου Γαλατσίου.
Μιλήστε μου λίγο για αυτή την συναυλία που ετοιμάζετε στο Μέγαρο  Μουσικής Αθηνών; Πως πήρατε την απόφαση;

 
Νομίζω ότι όλοι μας έχουμε καθήκον σ αυτούς τους δύσκολους καιρούς, να υποστηρίξουμε την αξία της αλληλεγγύης. Η τέχνη και οι καλλιτέχνες δεν πρέπει να είναι εκτός της κοινωνίας και των προβλημάτων της. Θέλουμε να ενισχύσουμε τα συσσίτια γιατί οι άνθρωποι του πολιτισμού πρέπει να βοηθούν στα θέματα κοινωνικής αλληλεγγύης.
 
Στα παλιότερα χρόνια παρότι υπήρχε καταπίεση, φτώχεια, παρακράτος, δημιουργούνταν πιο ελπιδοφόρα τραγούδια, ίσως και χάρη στην κοινή πεποίθηση ότι ο κόσμος θα γινόταν καλύτερος. Σήμερα πώς βλέπετε μια τέτοια πεποίθηση; Πιστεύετε πως ο κόσμος μας μπορεί να γίνει καλύτερος; Η δική σας άποψη ποια είναι;


Εγώ πιστεύω ότι ο αγώνας είναι συνεχής και δεν σταματά ποτέ. Υπάρχει γύρω μας θλίψη ,που προέρχεται από την αβεβαιότητα για το αύριο, αλλά ο αγώνας είναι συνυφασμένος  με την στάση ζωής. Βέβαια ο Γκάτσος ισχυρίζεται στο υπέροχο τραγούδι ο Κεμάλ ότι «Αυτός ο κόσμος δεν αλλάζει ποτέ» αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν πρέπει να αγωνιζόμαστε  για αλλαγή, είναι μια στάση ζωής ο συνεχής αγώνας.
 
Είστε η μοναδική τραγουδίστρια που έχει συνεργαστεί τόσο πολύ και με τους δύο κορυφαίους μας συνθέτες. Πόσο διαφορετική ήταν η συνεργασία σας  από τον Μάνο στον Μίκη; Αν δίνατε ένα όνομα για την κάθε σας συνεργασία ποιο θα ήταν αυτό;
 
Νομίζω ότι οι δυο αυτοί δημιουργοί αλληλοσυγκρούονται ο ένας με τον άλλο. Εγώ πάντως θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου που έζησα στην εποχή τους. Είναι πολύ εύστοχο αυτό που λένε ότι ο Μίκης είναι ο Διονυσιακός και ο Μάνος ο Απολλώνιος, οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος.
 
Θέλετε νέες προκλήσεις; Τι προσδοκάτε και ποιες είναι οι καινούργιες μουσικές σας επιθυμίες έχοντας μια τόσο "γεμάτη" καριέρα στην ζωή σας; Τι άλλο να περιμένουμε από εσάς;


Tην  ζωή μου δεν την είδα ποτέ σαν καριέρα, όσο μπορώ θα τραγουδώ γιατί μ αρέσει το ταξίδι, το όνειρο, μου αρέσει να πειραματίζομαι, να συναντιέμαι με άλλους κόσμους μουσικούς όπως έκανα και κάνω και τώρα. Με ενδιαφέρει  η προβολή του δικού μας τραγουδιού, είτε είναι βυζαντινό, δημοτικό, ρεμπέτικο ή έντεχνο. Άλλωστε τώρα επί δυο μήνες γυρίζω όλα τα φεστιβάλ τζαζ από Νέα Υόρκη, Σαν Φρανσίσκο, Γαλλία, Βέλγιο και στο  Barbican  του Λονδίνου, προσκεκλημένη του θρύλου της τζαζ του μεγάλου σαξοφωνίστα  Charles Lloyd, που με το περίφημο κουαρτέτο του κάνουμε  συναυλίες με κύριο θέμα το CD που κάναμε μαζί και ηχογραφήθηκε   ζωντανά στο Ηρώδειο το 2010, λέγεται «Athens concert» και κυκλοφόρησε από την ECM  σ όλο τον κόσμο.  
 
Παρακολουθείτε την μουσική παραγωγή της λεγόμενης νέας γενιάς Ελλήνων καλλιτεχνών που μετά τους "έντεχνους" αποκαλούνται "indie", "alternative" ή "fusion", όπως στο εξωτερικό; Πιστεύετε ότι υπάρχουν σύγχρονες δημιουργίες που φέρουν "ελληνικό χρώμα" σε στίχους και σύνθεση; Πείτε μου αν θέλετε και κάποια από τα ονόματα που πιστεύετε εσείς;


Κάθε εποχή έχει τη δική της έκφραση και σήμερα υπάρχουν  νέοι καλλιτέχνες που είναι καταπληκτικοί δημιουργοί. Δεν έχει σημασία τι χρώμα μουσικό διαθέτουν, η μουσική δεν έχει σύνορα είναι εγωιστικό να απαιτούμε να κάνουν οι νέοι, ότι κάναμε εμείς.
 
Κάντε μου μια ευχή και πείτε μου ένα όνειρο σας για να κλείσουμε μοναδικά και θετικά την όμορφη μας συνέντευξη;


Το όνειρο μου είναι πάντα το ίδιο. Δηλαδή μια δικαιότερη και ανθρωπινότερη κοινωνία με υψηλές άξιες και αισθητική και συνδέοντας τα με τον πολιτισμό, θα έλεγα ότι ο πολιτισμός πρέπει να διακρίνει όλες τις πράξεις μας και τα λόγια μας.
 
 

 

 

  
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Αν τουλάχιστον, μέσα στους ανθρώπους ένας πέθαινε από αηδία... Σιωπηλοί, θλιμμένοι, με σεμνούς τρόπους, θα διασκεδάζαμε όλοι στην κηδεία.
Κώστας Καρυωτάκης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά