181 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Συνεντεύξεις

Κέλλυ Γκούνη

Υπάρχουν καλλιτέχνες με ψυχή και καλλιτέχνες χωρίς. Αν έπρεπε ο Γιάννης Κούτρας να ενταχθεί σε μία από τις δύο κατηγορίες σίγουρα θα κατείχε τα πρωτεία της πρώτης. Άνθρωπος αληθινός, με πολλές ευαισθησίες που δεν φοβάται να αντικρύσει τις πιο μεγάλες του αλήθειες. Ο Ορφέας ως χορηγός επικοινωνίας στις επικείμενες παραστάσεις του στο «Ρυθμό Stage», στις 3 & 10 Απριλίου, συνομίλησε με τον μεγάλο ερμηνευτή σε μία εκ βαθέων κατάθεση ψυχής.

 

Προέρχεστε από βυζαντινή οικογένεια. Πατέρας, θείος, παππούς ήταν ψάλτες. Η βυζαντινή μουσική δημιουργήθηκε ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες του λόγου, αντιθέτως με την ευρωπαϊκή μουσική, όπου κυριαρχεί η μουσική και επενδύεται με λόγο. Εσείς ποιο σκοπό εξυπηρετείτε όλα αυτά τα χρόνια;
Ήμουν πολύ μακριά από την βυζαντινή μουσική. Προσπάθησε ο πατέρας μου να με φέρει κοντά αλλά ήμουν αρκετά ανώριμος και δεν μπόρεσα να την πλησιάσω. Αργότερα όταν κατάλαβα την μαγεία και την μεγαλοπρέπεια της ήτανε πολύ αργά. Ο πατέρας μου ήταν ένας, πραγματικά, σπουδαίος ψάλτης. Το μόνο που μου απέμεινε από κείνον είναι μόνο μία κασέτα με την φωνή του, που κατάφερα να διασώσω. Η μόνη μου επαφή με την βυζαντινή μουσική είναι να έχω στο μυαλό μου την φωνή του πατέρα μου, του θείου και του παππού μου.

Τώρα είναι αργά; Δεν θα μπορούσατε να αγγίξετε αυτό το κομμάτι της μουσικής;

Φοβάμαι πως ναι! Είμαι πολύ μακριά από αυτό. Πρέπει να συναντήσω άλλα πράγματα. Είμαι διασκορπισμένος σε άλλα χίλια δύο. Δεν προλαβαίνω την ίδια μου τη ζωή.

Πρέπει να αφιερωθείς σε αυτή τη μουσική. Είναι μία καινούργια ζωή. Όποτε είναι λίγο δύσκολο πια, φαντάζομαι.

Στην βυζαντινή μουσική πρέπει να αφιερωθείς. Δεν είναι να περάσεις και να φύγεις. Δεν θα ήθελα να το κάνω ως εραστής, θα ήθελα να μπω και να μείνω. Πριν από μερικούς μήνες σκεφτόμουν να φύγω, να εγκαταλείψω αυτό που κάνω τώρα, γιατί σκεφτόμουν πολύ αρνητικά. Σκεφτόμουν «ότι έκανες-έκανες, πήγαινε στο μέρος που γεννήθηκες, να πάρεις την βαρκούλα σου και σιγά-σιγά κοντά στην εκκλησία και τους άλλους να βρεις τις ρίζες σου». Δε κατάφερα ούτε αυτό να κάνω και ξαναγύρισα εδώ στο κλεινόν άστυ. Όταν λοιπόν αρχίζω να πλησιάζω την βυζαντινή μουσική, ξαναγυρίζω πάλι πίσω. Το Πάσχα ίσως πάω να βρω τους φίλους μου και να ψάλω πάλι. Αυτό μου δίνει μεγάλους τόνους συγκίνησης, αναμνήσεις από τον πατέρα μου και τίποτε άλλο.

Πάντα αυτό που μένει είναι αυτές οι οικογενειακές συνάξεις και αναμνήσεις.
Φεύγοντας ο ένας μετά τον άλλον, εγκαταλείψαμε κι εμείς το σπίτι. Έχει ερημώσει. Όταν ζούσε εκεί η μάνα μου και ο πατέρας μου, είχε ζωή μέσα.

Παρόλα αυτά, δεν είναι ποτέ αργά να αναζωογονήσετε τον χώρο πάλι.
Το μόνο που κάνω είναι να καταστρέφω πράγματα. Είμαι ένας άνθρωπος που δεν κατάφερα να διαχειριστώ σωστά την ζωή μου, οπότε κανείς δεν εναποθέτει πάνω μου τις τύχες του.

Είστε όμως ένας από τους τυχερούς, που κατάφεραν να κάνουν το χόμπι τους επάγγελμα. Πόσο εύκολο ήταν να το καταφέρετε αυτό;
Ήταν ένα δώρο Θεού. Ο Θεός μου έδωσε το δώρο αυτό, μέσα από τον πατέρα μου και σε εκείνον το χρωστάω. Ότι μπόρεσα, δηλαδή, και πήρα την φωνή του και την χρησιμοποίησα σε άλλα μήκη και πλάτη, όχι στην βυζαντινή μουσική. Τώρα πόσο καλά το κάνω ή όχι, δε ξέρω.

Αυτό νομίζω ότι το έχετε αποδείξει μέσα από την πορεία σας.
Τώρα ο κόσμος περπατάει σε άλλα μονοπάτια. Δε νομίζω ότι εκτιμάει αυτά που κάνουμε εμείς.

Έχω την εντύπωση ότι ο κόσμος έχει αρχίσει να εκτιμάει ξανά τους καλούς τραγουδοποιούς, μουσικούς, την καλή μουσική γενικότερα.
Εγώ βασανίστηκα πολύ τα τελευταία χρόνια, προσπαθώντας να επαναπροσδιοριστώ και πέρασα πολλές φάσεις. Δεν είχα διάθεση.

Μήπως σας έλειπαν οι πολύ καλές συνεργασίες που είχατε κάνει στο παρελθόν με αυτούς τους τεράστιους ανθρώπους, τον Μ.Χατζιδάκι, τον Μ. Θεοδωράκη, τον Χ. Λεοντή κ.α;
Μπορεί. Ελάχιστοι ξέρουν ότι έχω κάνει συνεργασίες όπως π.χ  με τον Δ. Σαββόπουλο, όταν μαζί με τον Σ. Μπουλά, τον Κατσιμίχα, τον Δημητριαδή κ.ά πήγαμε στην Επίδαυρο και παίξαμε τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη. Με τον μόνο που δεν έχω καταφέρει να συνεργαστώ είναι ο Στ. Ξαρχάκος. Και θα ήθελα πριν κλείσω την καριέρα μου να του πω «Σου βγάζω το καπέλο μου», είναι σπουδαίος συνθέτης.

Απ’ ότι έχω καταλάβει είστε λίγο αναβλητικός.
Όλα τα κακά είμαι!

Αυτό όμως σε μερικές εκδοχές της ζωής είναι και καλό. Ζείτε λίγο φιλελεύθερα, μακριά από τα πρέπει και τα μη.
Αυτό είναι αλήθεια! Είμαι πολύ μοναχικός τύπος και θέλω να ζω αυτή τη μοναξιά που κλείνεται στους τέσσερις τοίχους, που σκέφτεται και διαβάζει πάρα πολύ. Αυτό είναι ένα πράγμα που το επιζητώ πάρα πολύ. Να μελετώ και να ακούω μουσική μόνος μου. Αλλά από την άλλη μεριά, επιζητώ την παρέα ανθρώπων και αυτό τελευταία μου λείπει πάρα πολύ.

Λένε ότι το χειρότερο πράγμα για την ψυχική καλλιέργεια του ανθρώπου είναι να κάνεις παρέα με ηλιθίους, διότι σε απομακρύνουν από την σοφία της ζωής. Ποια είναι η γνώμη σας;
Η χειρότερη μορφή αυτού που λέτε είναι ο κακός ο άνθρωπος και όχι ο ηλίθιος. Ο ηλίθιος, στο κάτω-κάτω είναι και λίγο αφελής. Ο κακός όμως ο άνθρωπος με τρομάζει περισσότερο.

Ποιος είναι, δηλαδή, για σας ο κακός ο άνθρωπος;

Είναι εκείνος που επιβουλεύεται με διάφορους τρόπους, να κοιτάξει κάτω από το μάτι σου, τι εσύ σκέφτεσαι, για να σου κλέψει την ματιά. Να πάρει λίγο από την δική σου σκέψη και να την κάνει δική του.

Να οικειοποιηθεί δικά σου πράγματα προς όφελος του.
Ναι, αυτό ακριβώς! Αυτός είναι ο πιο επικίνδυνος. Τους αφελείς, προσπαθώ να τους βάλω στην ρώτα τους, να τους επαναφέρω στον σωστό δρόμο, ενώ τους κακούς δε μπορώ να τους αντιμετωπίσω. Δεν έχω ασπίδα απέναντι τους.

Αυτό όμως ίσως είναι κακό για εσάς. Να μην μπορείτε να απομακρύνετε σκοτεινές σκέψεις από γύρω σας, οπότε σας επηρεάζει και ψυχολογικά φαντάζομαι.
Μέσα στα κακά όνειρα μου και μες την κατάθλιψη μου είναι ο χειρότερος μου εφιάλτης. Έναν κακό άνθρωπο δεν μπορείς να τον ελέγξεις. Λες εκεί υπάρχει ένας κακός, μαύρος δράκος. Πρέπει να γίνεις κι εσύ εξ’ ολοκλήρου κακός, να πάρεις τα όπλα του για να τον πολεμήσεις και δε το θέλω.

Εάν ήσασταν νέος και ξεκινούσατε σήμερα την καριέρα σας, με ποιους καλλιτέχνες, συνθέτες, στιχουργούς που μεσουρανούν σήμερα θα θέλατε να συνεργαστείτε;
Έχω συνεργαστεί με πολλούς, αλλά θα ήθελα περισσότερο με τον Κώστα Λειβαδά και τον Γιώργο Ανδρέου. Έχω κάνει τραγούδια τους αλλά δεν έχω καταφέρει να κάνω ακόμη μια ολοκληρωμένη δουλειά. Σίγουρα θα βρω κι άλλους αν ψάξω.

Έχετε ερμηνεύσει αρκετά πολιτικά τραγούδια. Ποια είναι η σχέση σας με την πολιτική;

Εγώ την πολιτική την βλέπω μέσα από ένα δικό μου πρίσμα. Βλέπω ην πολιτική, όχι με το μάτι των πολιτικών που έχουμε τώρα αλλά την βλέπω με το μάτι της πολιτικής όταν ήμουν ενταγμένος το 1974. Τα κόμματα σήμερα, φθίνουν το ένα μετά το άλλο, αρχίζει ο κόσμος να μη θέλει κανένα. Πάντως το ότι ησύχασε πολύ ο ελληνικός λαός μετά το ξέσπασμα του με διαμαρτυρίες κ.α πριν από 2 χρόνια με τρομάζει. Φοβάμαι την έκρηξη, αλλά είναι και αυτό που θα ήθελα να γίνει. Στην Ισπανία βγαίνουν κάθε βδομάδα στους δρόμους χτυπώντας κατσαρόλες, μπας και αφυπνιστεί κάποιος από αυτούς και εμείς τους έχουμε αφήσει να αλωνίζουν από δω και από κει. Περιμένω πως και πώς να γίνει κάτι και να αλλάξει όλη αυτή η ηλίθια λογική που επικρατεί στην σημερινή κοινωνία. Από την άλλη προηγείται η Κύπρος που με έχει αφήσει άπνοο. Η αναπνοή μου έχει σταματήσει. Είναι ένα κομμάτι της ελληνικής γης που υποφέρει συνεχώς. Εκεί που πήραν μία ανάσα βλέπεις ότι πάλι καταστρέφονται και ξεκινούν να κωπηλατούν όπως ξεκινήσαμε κι εμείς το 2008. Δεν θα ήθελα να είχαμε την ίδια αφετηρία. Με ενοχλεί πάρα πολύ.

Στις 3 και 10 Απριλίου θα δώσετε παραστάσεις στον «Ρυθμό Stage». Πείτε μου τι θα δούμε και τι έπεται μετά.
Πέρυσι τον χειμώνα συναντήθηκα με έναν νέο συνθέτη, τον Χρήστο Κολοβό, που μας έρχεται από την Χαλκιδική. Εκείνον και τον αδερφό του, οι οποίοι είναι δίδυμοι, τους ανακάλυψε ο Θάνος ο Μικρούτσικος. Ο Χρήστος κατάφερε να εγκαταλείψει την Χαλκιδική ενώ ο αδερφός του όχι. Ήρθε εδώ λοιπόν και μου λέει ότι θέλει να κάνει μία παραγωγή αλλά πέρα από εκείνον δεν υπάρχει κάποιος άλλος να τραγουδάει τα τραγούδια του. Έτσι, του είπα ότι θα πω εγώ ένα, ένα δεύτερο Θωμαΐδης και ένα τρίτο ο Μικρούτσικος και ενθουσιάστηκε. Έτσι έγινε και το cd « Όνειρο πάνω από την πόλη», το οποίο είναι αρκετά ελκυστικό. Κάπως έτσι ξεκίνησε η συνεργασία μας. Στις παραστάσεις, αρχίζω με τραγούδια από το ρεπερτόριο της δεκαετίας του ’80, λέω τραγούδια του Κοκκινόπουλου και του Στρόφαλη όπως το «Αχ και να ξερες», όπου ο κόσμος δεν ξέρει ότι το λέω εγώ. Έπειτα ο Χρήστος συνεχίζει το πρόγραμμα με δικά του τραγούδια και μετά αρχίζω και ερμηνεύω 15 τραγούδια του Τάσου Καββαδία. Στο 2ο μέρος έχουμε Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Σαββόπολουλο, Αδερφούς Κατσιμίχα, Μ. Λοίζο, πιο παλιά και ποιοτικά τραγούδια. Μετά θα γίνει άλλη μία συναυλία στην Χαλκίδα στις 17/4 και μετά θα δούμε, είμαστε υπό συζήτηση.

Εάν σας έλεγα να αντικρίσετε τον εαυτό σας κατάματα και να του απευθύνετε το ερώτημα «Και τι κέρδισες μέχρι σήμερα;», ποια θα ήταν η απάντηση;

Αυτό που κέρδισα είναι φίλους, ανθρώπους της μουσικής, γνώρισα μουσικές και μελωδίες, γνώρισα τον Μ. Χατζιδάκι. Ο Μ.Χατζιδάκις είναι ένα ειδικό κεφάλαιο, είναι ένα δικό του κεφάλαιο και δε θα πάψει να είναι γιατί στη ζωή μου έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο. Πριν από λίγο καιρό ένας φίλος από το Ηράκλειο μου έστειλε ένα πρόγραμμα του 1978 από μία συναυλία στο Θέατρο Βρετάνια, όπου τραγουδούσαμε με τον Η. Ρούμπο, τον Δ. Ψαριανό, την Φ. Νταντωνάκη – την οποία θαυμάζω – υπό την μουσική του Μ. Χατζιδάκι. Προσπαθούσα, λοιπόν, να μυρίσω την μυρωδιά του Μάνου. Τότε φορούσε ένα άρωμα που λεγόταν «Πίνδος Sylvester». Ο Μ. Θεοδωράκης ήταν και είναι επίσης μια δική του ιστορία. Έτσι λοιπόν κέρδισα όλα αυτά, αλλά δεν κέρδισα καθόλου χρήματα. Εάν ξαναγεννιόμουν δεν θα γινόμουν τραγουδιστής. Αν ο Θεός που έδινε το δώρο της φωνής θα γινόμουν ψάλτης. Τώρα τι αποκόμισα από όλη αυτή την ιστορία; Πληγώθηκα πολύ από τα 40 χρόνια στο τραγούδι. Η ηθική και η ψυχή μου μάτωσε πάρα πολύ. Δεν θα το ξαναέκανα.

 

 

 


 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Κάθε μου λέξη μια σταγόνα αίμα.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά