169 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Συνεντεύξεις

Δημήτρης Βαγενάς

Από τους πιο αξιόλογους ερμηνευτές της γενιάς του, ο Βασίλης Λέκκας είχε τη δυνατότητα να συνεργαστεί, όντας μόλις 20 ετών, με το Μάνο Χατζιδάκι. Έκτοτε, ακολούθησε μία ιδιαίτερη πορεία, έχοντας στο ενεργητικό του αξιοζήλευτες συνεργασίες και σημαντικότατες δισκογραφικές δουλειές.

Στη δισκογραφία εμφανιστήκατε το 1980, συμμετέχοντας στο έργο του Μάνου Χατζιδάκι «Η εποχή της Μελισσάνθης». Πώς αποτιμάτε τη μακρόχρονη συνεργασίας σας με το μυθικό αυτό συνθέτη;
Ο Χατζιδάκις αποτέλεσε για μένα ένα σχολείο, αφού πάντα ένιωθα μαθητής του. Η συνάντησή μου μαζί του δεν αποτέλεσε μόνο μία αφετηρία, αλλά καθόρισε και τις μετέπειτα επιλογές μου, κάνοντάς με να προσπαθώ πάντα να έχω τον πήχη ψηλά.

Η παράσταση του Μάνου Χατζιδάκι «Πορνογραφία» κατέβηκε εσπευσμένα λόγω έλλειψης θεατών. Ωστόσο, κάποια από τα τραγούδια της, και συγκεκριμένα τα «Έλα σε μένα» και «Η μπαλάντα των αισθήσεων και των παραισθήσεων (Σαν παλιό σινεμά)» που ερμηνεύσατε, θεωρούνται πλέον κλασσικά. Πιστεύετε πως το κοινό εκείνης της εποχής δεν ήταν έτοιμο να δεχτεί ένα τέτοιο εγχείρημα;
Σε αντίθεση με τη θεατρική παράσταση, της οποίας δεν υπάρχει κάποιο ηχητικό ή οπτικό ντοκουμέντο, τα τραγούδια  αποτυπώθηκαν σε δίσκο, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε όλους να τ’ ανακαλύψουν. Δεν ξέρω αν το κατέβασμά της οφείλεται στην έλλειψη ενδιαφέροντος από τους θεατές ή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης που δεν την προώθησαν, θεωρώ σημαντικό πάντως το γεγονός ότι η παράσταση συζητιέται ακόμα, έχοντας αφήσει το δικό της αποτύπωμα. Προσωπικά, είμαι απόλυτα θετικός σε μία επανάληψή της και με μεγάλη μου χαρά θα ξανατραγουδούσα τα τραγούδια της.

«Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς» αποτελούν ένα ακόμη έργο του μεγάλου συνθέτη που δεν είχε ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία και μοιάζει να μην έχει ανακαλυφθεί ακόμα. Θεωρείτε πως αυτό οφείλεται στην ιδιαιτερότητα των τραγουδιών;
Σίγουρα δεν πρόκειται για έναν δίσκο που μπορεί να προωθηθεί εύκολα από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Στις συναυλίες το τραγουδούσαμε ολόκληρο, καθώς είναι ένα ολοκληρωμένο έργο με αρχή, μέση και τέλος. Έγινε μάλιστα μουσικοχορευτική παράσταση από το Μωρίς Μπεζάρ και παίχτηκε σε διάφορες χώρες τη δεκαετία που διανύουμε, θεωρώ λοιπόν το γεγονός αυτό μία σημαντική διάκριση του έργου.  

Πλέον, πώς αντιδράτε όταν σας αποκαλούν «χατζιδακικό ερμηνευτή» και «πνευματικό παιδί του Χατζιδάκι»;  

Με τιμούν ιδιαίτερα αυτοί οι τίτλοι… Μακάρι να με ταυτίζουν πάντα με το Μάνο Χατζιδάκι!

Το 1996 ερμηνεύσατε τον κύκλο τραγουδιών των Μίκη Θεοδωράκη – Μιχάλη Γκανά «Ασίκικο Πουλάκη» και το 1997 ηχογραφήσατε τον «Αθέατο σφυγμό» σε μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου. Σε τι μοιάζουν τα έργα των Χατζιδάκι – Θεοδωράκη – Μαρκόπουλου;
Οι συνθέτες που ανέφερες αποτελούν τη μεγάλη μας μουσική οικογένεια, η οποία βοήθησε στην ολοκλήρωση ενός ισχυρού ελληνικού μουσικού τοπίου μέσα στην παγκόσμια μουσική ιστορία. Και οι τρεις τους καθόρισαν τον πολιτισμό μας – κι αυτή είναι η σημαντικότερη ομοιότητά τους!

Από τους συνθέτες της γενιάς σας ποιους ξεχωρίζετε;

Εκτιμώ τον Παναγιώτη Καλαντζόπουλο, την Ευανθία Ρεμπούτσικα, το Δημήτρη Παπαδημητρίου, το Γιώργο Ανδρέου, καθώς και τη γενιά των τραγουδοποιών, όπως είναι ο Σωκράτης Μάλαμας και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Οι συνθέτες αυτοί έχουν ιδιαίτερη απήχηση, ιδιαίτερο έργο και – κυρίως – ιδιαίτερο ήθος, που ήταν και το ζητούμενο αυτής της γενιάς. Πιστεύω ακράδαντα πως η μουσική μας παίρνει πιο συγκινητική μορφή όταν η πρόθεσή μας είναι να μιλήσουμε την ηθική γλώσσα.

Ποια κριτήρια πρέπει να πληροί ένα τραγούδι για να το επιλέξετε;
Ήμουν πολύ τυχερός γιατί ποτέ δεν αγχώθηκα για το αν θα επιλέξω ένα τραγούδι, αλλά για το πώς θ’ ανταποκριθώ στις απαιτήσεις του! Ευτυχώς, η δισκογραφία μου στηρίχθηκε στη σχέση εμπιστοσύνης με τους συνεργάτες μου και δεν υπήρξαν ποτέ εμπόδια στην απόφαση να τραγουδηθεί κάτι. Χάρη στη συνεργασία μου με Θεοδωράκη τραγούδησα στίχους του Μιχάλη Γκανά, χάρη στη συνεργασία μου με το Μαρκόπουλο τραγούδησα τους μεγάλους μας ποιητές, ενώ ο Γιάννης Σπάθας και ο Γιώργος Τρανταλίδης μού έδωσαν τη δυνατότητα να συναντηθώ με στιχουργούς της γενιάς μου.

Στις ζωντανές σας εμφανίσεις τραγουδάτε μ’ έναν μοναδικό τρόπο, προσαρμόζοντας τις κινήσεις του σώματός σας και τις εκφράσεις του προσώπου σας στο ύφος των τραγουδιών. Να υποθέσω πως προτιμάτε την επαφή με το κοινό από την ασφάλεια που παρέχει το studio;
Νομίζω ότι η πλειοψηφία των τραγουδιστών αυτό προτιμά. Αλλά και οι ηχογραφήσεις στο studio αποτελούν μία ιδιαίτερη εμπειρία, ειδικά όταν συνοδεύονται από την παρουσία του συνθέτη και του στιχουργού που σε καθοδηγούν.

Στις 23 και 30 Μαρτίου θα ερμηνεύσετε τραγούδια του Γιώργου Ανδρέου και του Γιώργου Καζαντζή μαζί με τη Μελίνα Κανά. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία και τι πρόκειται ν’ ακούσουν όσοι βρεθούν στο Ρυθμός Stage τις δύο αυτές βραδιές;
Η συνεργασία προέκυψε από το κάλεσμα των συνθετών, που είχαν την ιδέα δύο τραγουδιστές να ερμηνεύσουν τα τραγούδια τους με τη συνοδεία δύο πιάνων. Θ’ ακουστούν επομένως κυρίως δικά τους κομμάτια, όπως «Καταιγίδα», «Κατάρτι και ατμός», «Μικρή πατρίδα», «Το μεγάλο παραμύθι», «Ήταν αέρας», «Χαμένο είδωλο», «Μέλισσες». Στόχος μας είναι ένα δισκογραφικό αποτύπωμα συνδυασμένο με καινούρια τραγούδια.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να μου πείτε πώς θα ευχόσασταν να είναι το μέλλον της ελληνικής μουσικής.
Επιθυμώ οι νεότερες γενιές να μελοποιήσουν περισσότερο την ελληνική γλώσσα. Η γλώσσα μας μπορεί να μεταφέρει πολύ περισσότερα απ’ όσα πιστεύουμε, αρκεί να εκμεταλλευτούμε την κληρονομιά μας και να μην στραφούμε στον ξένο στίχο. Εύχομαι λοιπόν η νεότερη γενιά να μιλήσει μ’ ελληνικό στίχο και να μελοποιήσει τους Έλληνες ποιητές.

 
Οι φωτογραφίες είναι από το προσωπικό προφίλ του Βασίλη Λέκκα στο facebook Vasilis Lekkas A και B.

 

 

 


Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άσκησα την όραση για μακριά κι έχασα τα κοντινά μου.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά