204 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
23.10.2017
Ορφέας | Main Feed

Συνεντεύξεις

Έλλη Ρουμπέν

Τον Γιώργο Καζαντζή τον γνωρίζω πολλά χρόνια. Πρώτα τον συνάντησα σαν Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Πολιτιστικού Οργανισμού Καλαμαριάς και ιδιοκτήτη του studio Polytropon της Θεσσαλονίκης και μετά ανακάλυψα τον μουσικό του πλούτο. Θεωρώ πως είναι ένας συνθέτης που μας έχει δώσει υπέροχα δείγματα τραγουδιών τα τελευταία χρόνια. Επιλέγει και έχει αναδείξει νέους και ταλαντούχους στιχουργούς και συχνά τραγούδια του έχουν γίνει αφορμή για εξαιρετικές ερμηνείες από αγαπημένες μας φωνές. Πολλοί των τοποθετούν ανάμεσα στους σημαντικούς συνθέτες της τελευταίας 20ετίας. Ο ίδιος, χαμηλών τόνων και πολύ σεμνός, όπως θα πρέπει να είναι οι πραγματικοί καλλιτέχνες, δύσκολα παραδέχεται τέτοιους χαρακτηρισμούς, αν και δημιουργεί συνεχώς νέες μουσικές και ενδιαφέρουσες συνεργασίες. Με αφορμή τις εμφανίσεις του μαζί με τον Γιώργο Ανδρέου, την Μελίνα Κανά και τον Βασίλη Λέκκα στο Ρυθμό Stage, κάναμε μια μικρή συνέντευξη, προσπαθώντας να φωτίσουμε κάποιες πλευρές του και καλλιτεχνικά και ανθρώπινα και να τον γνωρίσουμε λίγο βαθύτερα.

Τα τελευταία χρόνια μας έχεις δώσει δείγματα υπέροχων τραγουδιών, αν και η οργανική μουσική είναι αυτή που σε ταξίδεψε διεθνώς. Τι να πρωτοδιαλέξω από αυτά που αγαπώ … ‘Ήτανε αέρας’, ‘Το πέταγμά σου’, ‘Σαν καταιγίδα’, ‘Κατάρτι κι ατμός’, ‘Μέλισσες’ … ποια ανάγκη σε οδήγησε να εκφραστείς και μέσα από ερμηνευτές;
Αγαπώ πολύ την οργανική μουσική, αλλά και αυτήν μέσα από το τραγούδι την ψηλάφισα. Το πρώτο έργο, λοιπόν, που σκάρωσα τραγούδι ήταν.

Πώς επιλέγεις τους ερμηνευτές των τραγουδιών σου; Γράφεις τραγούδια πάνω σε φωνές ή πρώτα ακούς ολοκληρωμένο το κομμάτι και μετά αναζητάς ιδανική φωνή;
Και τα δύο γίνονται. Και γίνονται χωρίς να σκεφθώ. Μπορεί γράφοντας μια μελωδία να μου έλθει και μία φωνή που να την εκφράζει, οπότε την δένω αισθητικά με όλη την ατμόσφαιρα  που έχω φαντασθεί. Μπορεί όμως και να μη μου έλθει κάτι συγκεκριμένο, οπότε τότε στο τελικό αποτέλεσμα αναζητώ τη φωνή που θα το πήγαινε πιο μακριά.

Οι τελευταίοι δίσκοι σου είναι ή κυρίως οργανικοί ή κυρίως πολυσυλλεκτικοί από πλευράς ερμηνευτών. Μετά από πολλά χρόνια κάνεις προσωπικό δίσκο για τραγουδιστή,  ‘’Τα παιδιά της άλλης όχθης’’, που γράφτηκαν για την Φωτεινή Βελεσιώτου. Μίλα μας για την Φωτεινή και τη σχέση σου μαζί της.
Έχω κάνει προσωπικούς δίσκους με την Λιζέτα Καλημέρη, τον Ανδρέα Καρακότα, τον Μιχάλη Παπαζήση, τον Κώστα Πρατσινάκη και τώρα με την Φωτεινή Βελεσιώτου. Δηλαδή στους δεκατρείς προσωπικούς μου δίσκους οι έξι είναι με κύριο ερμηνευτή, οι τέσσερεις οργανικοί, οι δύο πολυσυμμετοχικοί και ο ένας με θεατρική μουσική. Με την Φωτεινή γνωριστήκαμε όταν έψαχνα τραγουδίστρια  για τις ‘Μέλισσες’. Ήμουν τυχερός. Την άκουσα σε μια μπουάτ στη Θεσσαλονίκη και είπα αμέσως αυτή είναι.... Και αυτή ήταν! Η Φωτεινή είναι αυτό που ακριβώς βγάζει μέσα από την φωνή της. Ένας ατόφιος , καθαρός άνθρωπος, με πάθος για τη ζωή και το τραγούδι. Την αγαπώ πολύ!

Επιλέγεις πολύ καλούς στιχουργούς, σύγχρονους και φρέσκους. Έχεις γράψει και εσύ ο ίδιος όμως κάποιους υπέροχους στίχους. Εκφράζεσαι το ίδιο καλά και μέσα από τη μουσική και μέσα από το λόγο; Γράφεις πάντα πρώτα τη μουσική και επιλέγεις μετά το στίχο ή έχουν υπάρξει και φορές που δημιούργησες πρώτα τις λέξεις;
Στίχο γράφω σπάνια και τότε όταν αυτό που μου βγαίνει με την μουσική είναι τόσο συγκεκριμένο που συμπαρασύρει στη γέννησή του και έννοιες, λέξεις....  Στίχο μόνο του και ορφανό χωρίς μουσική δεν έγραψα  ποτέ. Για μένα είναι ξεκάθαρο ότι το εργαλείο μου είναι η μουσική και μόνο η μουσική.
 
Έχεις συνθέσει τη μουσική για τη σειρά της ΕΤ3 Ή Θεσσαλονίκη διηγείται βασισμένη σε πεζογραφήματα θεσσαλονικιών συγγραφέων.  Πολύ όμορφο να αποτυπώνεις τη μουσική σου στην πόλη που αγαπάς. Πόσο επηρέασε, η καταγωγή σου από αυτή την πόλη, το έργο σου;
Νομίζω καθοριστικά  και γι’ αυτό δεν την εγκατέλειψα ποτέ. Δεν ξέρω, υπάρχει κάτι μαγικό σε αυτή την πόλη που όσο κι αν σε διώχνει... γιατί σε διώχνει, εσύ κολλάς επάνω της περισσότερο. Βέβαια είναι μια πόλη με ιστορία στη μουσική και όχι μόνο. Είναι μια πόλη που έχει συνδέσει το όνομά της  με καλλιτέχνες  που σηματοδοτούν κομβικά την εξέλιξη της  τέχνης από τις ρίζες της παράδοσης μέχρι σήμερα.

Είσαι από τους λίγους έλληνες συνθέτες που κομμάτια σου βρίσκονται σε διεθνείς συλλογές (θυμίζω Budha Bar 3 & Chill out in Paris by Buddha Bar, που φιλοξενούν τα κομμάτια ‘Σορόκος΄και ‘Ανάπαιστος’ αντίστοιχα). Πόσο δύσκολο είναι να φτάσει η ελληνική μουσική σε αυτιά φωτισμένων παραγωγών στο εξωτερικό;  Έκανες επαφές για να συμπεριληφθούν τα κομμάτια σου σε αυτές τις συλλογές ή σε ανακάλυψαν εκείνοι;
Όχι, εγώ δεν έκανα καμία επαφή. Τα κομμάτια τα ανακάλυψαν οι παραγωγοί . Συγκεκριμένα το Σορόκο τον χρησιμοποιούσε ένας Ισπανός διεθνούς φήμης DJ ο Jose Badilla με τον οποίον κάποτε συναντήθηκα. Αυτός λοιπόν ήθελε να  τον συμπεριλάβει στα Cafe del mare που ήταν ο παραγωγός τους. Η δουλειά χάλασε τελευταία στιγμή αλλά το κομμάτι είχε ήδη γίνει γνωστό και έτσι το πήραν στα BUDDHA BAR. Αυτή η συμμετοχή έφερε και την δεύτερη σε μια εποχή που αυτές οι Ethnic σειρές πήγαιναν διεθνώς πολύ καλά.

Και η επαφή σου με το θέατρο είναι σοβαρή. Έχεις κάνει από Λόρκα και Μολιέρο ως Τριβιζά ‘Το όνειρο του σκιάχτρου’… Πώς είναι να γράφεις για παιδιά; Διαφοροποιείς τη γραφή σου όταν απευθύνεσαι σε μη ενήλικο κοινό; Αναζητάς έναν άλλο δίαυλο επικοινωνίας;
Το παιδί αντιλαμβάνεται πολλά περισσότερα από αυτά που εμείς οι μεγάλοι νομίζουμε ότι καταλαβαίνει. Ειδικά στη μουσική που είναι η πλέον αφηρημένη των τεχνών. Η τελευταία μου εμπειρία είναι νωπή ακόμα, γιατί πρόσφατα έκανα μουσική για τον ‘Πήτερ Παν’ που ανέβασε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλατζόπουλου. Ο Γιάννης λοιπόν μου ζήτησε να ξεχάσω εντελώς ότι είναι παιδική παράσταση και να  γράψω όπως θα έγραφα  για  μεγάλους. Έτσι κι αλλιώς αυτό θα έκανα. Το αποτέλεσμα λοιπόν ήταν εκπληκτικό. Ένα έργο πλημμυρισμένο με μουσική πολυρυθμική, μετατροπική πολλές φορές, όπου τα παιδιά τραγουδούσαν όλα τα τραγούδια. Νομίζω ότι η οποιαδήποτε ενασχόληση με το παιδί είναι σχολείο για εμάς τους μεγάλους.

Θα έχουμε τη χαρά να σε δούμε πάλι στην Αθήνα, με δύο εμφανίσεις στο Ρυθμό, στις 23 και στις 30 Μαρτίου. Το χαίρεσαι που κατεβαίνεις συχνά πια και έχεις ένα αθηναϊκό κοινό που σε αγαπάει και σε παρακολουθεί;
Και βέβαια το χαίρομαι! Πάντα οι κάθοδοί μου στην Αθήνα μου έδιναν υπέροχες στιγμές. Από το Ρόπτρο στα Εξάρχεια, το Ραβάναστρο στου Γκύζη, το Αερικό στου Ψειρή μέχρι τον Ιανό, την Αυλαία, το Γυάλινο, το Χαμάμ, όπου κι αν έχω παίξει οι εμπειρίες ήταν υπέροχες.

Συνεργάζεσαι συχνά με τον Γιώργο Ανδρέου. Η αλήθεια είναι πως είστε κοντά σαν συνθέτες… Τι νοιώθεις να σας συνδέει μαζί και τι θα ακούσουμε στη συνεύρεσή σας στο Ρυθμό;
Με τον Γιώργο γνωριζόμαστε από πολύ παλιά, εδώ, από Θεσσαλονίκη. Τον θαυμάζω σαν άνθρωπο, αλλά και σαν καλλιτέχνη. Το συγκεκριμένο σχήμα ήταν μια δικιά του ιδέα που την ξεκινήσαμε από την Αστυπάλαια το 2007. Έχουμε πάρα πολύ καλή χημεία και προσωπικά νοιώθω υπέροχα να παίζω μαζί του. Υπάρχει μια όσμωση των μουσικών μας ιδεών επί σκηνής  που συντονίζεται και με τις υπέροχες ερμηνείες των Κανά και Λέκκα και αποκαλύπτει την ομορφιά του γυμνού, του απέριττου τραγουδιού.

Με την Μελίνα Κανά, τι σας έφερε κοντά; Έχετε δέσει στις εμφανίσεις σου τα τελευταία δύο χρόνια, παρόλο που είναι από τις τραγουδίστριες που δεν σε έχει ερμηνεύσει ιδιαίτερα δισκογραφικά…
Με την Μελίνα  γνωριζόμαστε πριν καν γνωρίσω την Λιζέτα. Ήμασταν φίλοι και είχαμε ξεκινήσει και κάτι demo με τα τραγούδια της ‘Πνοής του ανέμου’. Ήταν διακαής πόθος και των δυο μας αυτή η συνεργασία. Η Μελίνα είναι μια σπουδαία τραγουδίστρια, όπως και η Λιζέτα βέβαια . Νομίζω και οι δυο έχουν να μας χαρίσουν πολλές ακόμη υπέροχες ερμηνείες.

Πώς συνεργαστήκατε με τον Βασίλη Λέκκα; Η αλήθεια είναι ότι σπάνια τραγουδάει άλλα τραγούδια, πέρα από το δικό του ρεπερτόριο και Χατζιδάκι και νομίζω πως του ταιριάζουν πολύ οι μελωδίες σου…
Μου αρέσει πολύ ο Βασίλης. Είναι σπουδαίος τραγουδιστής. Έχει τεράστια έκταση, αισθαντικότητα, πολύ ωραία χροιά και πάθος,  που όλα αυτά στη σωστή αναλογία συνθέτουν ένα σπάνιο χαρακτήρα τραγουδιστή. Πάντα  ήθελα να συνεργαστώ μαζί του και αυτό έγινε με την εξαιρετική του ερμηνεία στο ‘Κατάρτι κι ατμός’  και στο ‘Χαμένο είδωλο’ του αείμνηστου Ηλία Κατσούλη. Και βέβαια υπάρχει και μέλλον.

Πώς αισθάνεσαι που σε κατατάσσουν ανάμεσα στους καλύτερους συνθέτες των τελευταίων ετών;  Ίσως να κοκκινίζεις, γιατί γνωρίζω πόσο σεμνός είσαι πραγματικά, αλλά όσο και να το αρνηθείς, είναι αλήθεια ότι θεωρείσαι από πολλούς, ένας από τους σημαντικούς συνθέτες της νεότερης γενιάς. Δεν σου δημιουργεί μια ευθύνη αυτό;
Αυτό πιθανόν να είναι προσωπική σου εκτίμηση. Δεν νομίζω ότι έχει αντικειμενική υπόσταση. Άλλωστε τι ορίζει το καλό και τι το καλύτερο» Και ποιοί είναι αυτοί που κατατάσσουν τους καλλιτέχνες σε καλούς και καλύτερους; Αυτό που εμένα ενδιαφέρει είναι να γίνονται όλο και πιο πολλοί αυτοί που ταξιδεύουν με τη μουσική μου. Και μάλιστα  εδώ στη χώρα μου. Θλίβομαι πραγματικά όταν συνειδητοποιώ ότι το 98 % των επαινετικών σχολίων για την οργανική μου μουσική στα 8.000 και πλέον video με μουσική μου στο YouTube,  προέρχεται από το εξωτερικό.Τώρα ως προς τους ανθρώπους που γεύονται την μουσική μου και ταξιδεύουν με αυτήν, αισθάνομαότι θα πρέπει να είμαι συνεπής  στην πορεία που διάλεξα να υπηρετήσω, δηλαδή στην αέναη αναζήτηση του προσωπικού μου τρόπου έκφρασης.

Πώς συνδυάζει κανείς τη μουσική δημιουργία, με τη καλλιτεχνική διεύθυνση ενός μεγάλου πολιτιστικού οργανισμού, όπως είναι της Καλαμαριάς και τη διεύθυνση ενός επώνυμου studio, με πολλές παραγωγές, όπως είναι το Polytopon; Έχεις όσο χρόνο χρειάζεσαι για δημιουργία;

Για μένα όλα αυτά  έχουν μια κοινή ρίζα. Τη μουσική! Οπότε ο χρόνος είναι κοινός και φτάνει για όλα.

Έχεις κάτι νέο έτοιμο; Βρίσκεται ένας νέος δίσκος υπό δημιουργία; Νέες συνεργασίες;
Ναι, υπάρχουν αρκετά τραγούδια και συνεργασίες και ένας οργανικός δίσκος που δουλεύω εδώ και τρία χρόνια χωρίς φειδώ χρόνου.

Από πού αντλεί την έμπνευση ένας καλλιτέχνης, σε καιρούς κρίσης; Πιστεύεις πως όσα βιώνουμε θα βοηθήσουν την Τέχνη να πράξει καλύτερα και πιο διαχρονικά δημιουργήματα;
Για να σου απαντήσω θα πρέπει πρώτα να ορίσουμε τι είναι Τέχνη και ποια η αναγκαιότητά της, ποια η χρησιμότητά της στην καθημερινότητα του ανθρώπου. Για μένα λοιπόν Τέχνη είναι η ‘’με ποιητικό τρόπο εκφρασμένη ανάγκη του ανθρώπου να γεφυρώσει το χάσμα που τον χωρίζει από το ιδεατό’’. Με αρχέγονους κανόνες αισθητικής να διατυπώσει το ανείπωτο.  Τι έχει κάνει λοιπόν η κρίση; Έχει αποκαλύψει περίτρανα το έλλειμμα αισθητικής, παιδείας, γνώσης και συνειδητότητας. Αυτά πληρώνουμε. Αν υπήρχαν όλα αυτά σε ψηλό βαθμό δεν θα εκλέγαμε τους άθλιους που μας κυβερνούν. Με την έλλειψη, λοιπόν, των παραπάνω, το χάσμα μεγεθύνεται και η αναγκαιότητα δημιουργίας Τέχνης πολλαπλασιάζεται. Τα κοινωνικά προβλήματα έχουν πάρει διαστάσεις τραγωδίας. Ο πόνος είναι διάχυτος και ο γνήσιος καλλιτέχνης ματώνει, φθάνει στα άδυτα της ύπαρξης και δημιουργεί. Τραγικός ο ρόλος του, πρέπει να ματώσει για να πράξει; Ονειρεύομαι έναν κόσμο όπου το χάσμα που ανέφερα δεν θα υπήρχε, όλα θα ήταν ιδεατά οπότε δεν θα υπήρχε και η αναγκαιότητα της Τέχνης.

Θεωρείς ότι η κρίση θα αλλάξει και το κοινό; Θα γίνουμε πιο επιλεκτικοί και ίσως και πιο αυστηροί με τα όσα επιλέγουμε να δούμε και να ακούσουμε τώρα πια;
Νομίζω ότι λίγο θα το επηρεάσει, αλλά αν δεν γίνει κάτι πρώτα από τα σχολεία και έπειτα από το σπίτι και την οικογένεια δεν θα αλλάξει τίποτα σημαντικό. Νομίζω ότι σαν λαός έχουμε δώρα τον άγιο τόπο που ζούμε, τον ήλιο μας την θάλασσά μας, την παράδοση και την ιστορία μας. Δώρα που μας έχουν διαμορφώσει σαν χαρακτήρες ελεύθερους και μαχητικούς, αλλά δυστυχώς δεν έχουμε την κουλτούρα να τα διαχειριστούμε. Με αποτέλεσμα να είμαστε έρμαιο στις οποιεσδήποτε έξωθεν επιρροές και να χάνουμε μέρα με τη μέρα τις ρίζες μας και την παράδοση.

Είσαι αισιόδοξος; Πιστεύεις πως μπροστά μας έχουμε τη δυνατότητα να δούμε Φως;

Σαν λαός  έχουμε τα προσόντα και μπορούμε. Για να λειτουργήσουμε όμως πρέπει να υπάρξει φωτισμένο και σωστά δομημένο θεσμικά κράτος. Ποιος όμως μπορεί να το οργανώσει. Οι μέχρι τώρα πολίτικοί μάς έχουν απογοητεύσει οικτρά. Ποιος θα μας αφυπνίσει; Και πως θα εκλέξουμε τον σωστό και φωτισμένο τη στιγμή που στερούμαστε (πλειοψηφικά πάντα αναφέρομαι)  αισθητικής, παιδείας, γνώσης και συνειδητότητας; Είναι το γνωστό ερώτημα περί της κότας και του αυγού…

Σε ευχαριστώ πολύ και πραγματικά χαιρόμαστε που θα σε ξαναδούμε στην Αθήνα!
Κι εγώ σε ευχαριστώ και τον Ορφέα για το βήμα που μου έδωσε! Σας περιμένουμε τα Σάββατα 23 και 30 Μαρτίου στο Ρυθμό στην Ηλιούπολη.

 

 

 



 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Γι’ αυτό που είμαι σίγουρη για μένα είναι πως αγαπάω με ερωτικό πάθος τον Άνθρωπο.
Κατερίνα Γώγου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

23/10/1925 Γεννήθηκε στην Ξάνθη ο συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις
24/10/2010 Έφυγε από τη ζωή ανήμερα των γενεθλίων της η τραγουδίστρια του Νέου Κύματος Καίτη Χωματά