157 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
16.09.2019
Ορφέας | Main Feed

Συνεντεύξεις

Δημήτρης Βαγενάς

Ο Oscar Wilde είχε γράψει πως η μουσική μας φανερώνει το προσωπικό μας παρελθόν που μέχρι εκείνη τη στιγμή το αγνοούσαμε, μάς κάνει να θρηνούμε για δυστυχίες που δε μας έχουν συμβεί, και για λάθη που δεν έχουμε κάνει. Από τους σημαντικότερους συνθέτες της γενιάς του, ο Δημήτρης Μαραμής δέχεται αυτόν τον ιδιαίτερο ορισμό της μουσικής και νομίζω πως και όλοι όσοι έχουν ακούσει τις μελωδίες  του, δεν μπορούν παρά να συμφωνήσουν μαζί του.

 

Ας ξεκινήσουμε από την αρχή, δηλαδή από τις μουσικές σου σπουδές στο Λονδίνο και από τις πρώτες σου επαγγελματικές εμπειρίες.
Στο Λονδίνο ξεκίνησα σπουδές πιάνου και σύνθεσης το 1995 με δύο λαμπρούς καθηγητές, τον Mikhail Kazakevich στο πιάνο και τον Brian Elias στη σύνθεση. Ένα χρόνο μετά άρχισα να γράφω μουσική για το θέατρο, έχοντας μάλιστα τη χαρά να συνεργαστώ με τον Michael Bogdanov, γράφοντας μουσική για θεατρικές παραστάσεις του Shakespeare και του Ibsen. Πλέον, έχω γράψει μουσική για περισσότερες από 35 θεατρικές παραστάσεις.
.
Πιστεύεις πως αν έμενες στο Λονδίνο η καριέρα σου θ’ ακολουθούσε έναν πολύ διαφορετικό δρόμο;
Αν έμενα στο Λονδίνο η πορεία μου θα ήταν διαφορετική. Είναι σίγουρο ότι δε θα είχα ασχοληθεί τόσο δυναμικά με το Ελληνικό τραγούδι, για παράδειγμα. Στο Λονδίνο σπουδάζουν και εργάζονται μουσικοί και καλοί συνθέτες απ’ όλο τον κόσμο. Ο συναγωνισμός είναι τεράστιος. Δεν μπορώ να ξέρω εκεί τι συνθήκες ακριβώς θα διαμορφώνονταν για τη δουλειά μου. Δεν παραπονιέμαι για την κάπως αναγκαστική επιλογή της επιστροφής μου εδώ, αλλά ούτε και απορρίπτω την έξοδό μου πάλι.

Από πού αντλείς την έμπνευσή σου όταν γράφεις μουσική για το θέατρο;

Στο θέατρο αυτό που με εμπνέει είναι ο λόγος του έργου και ο σκηνοθέτης. Η μουσική για το θέατρο σε περιορίζει γιατί εξυπηρετεί έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό, αλλά παράλληλα σου ανοίγει τα φτερά να πειραματιστείς, γράφοντας μουσική που πιθανότατα δε θα έγραφες ποτέ χωρίς την αφορμή του συγκεκριμένου έργου. Με τον τρόπο αυτό διευρύνεις τους μουσικούς σου ορίζοντες.

Η είσοδός σου στη δισκογραφία έγινε με τη «Δεύτερη Ακρόαση της Μικρής Άρκτου» που διοργανώθηκε από τον Παρασκευά Καρασούλο το 2004. Οχτώ χρόνια μετά, πώς αποτιμάς την εν λόγω ακρόαση;

Θεωρώ πως ο Παρασκευάς πραγματοποίησε την σπουδαιότερη ακρόαση των τελευταίων δέκα χρόνων. Τα περισσότερα από τα παιδιά που συμμετείχαν στη «Δεύτερη Ακρόαση» κατάφεραν να βρουν το δρόμο τους, κάνοντας ένα άνοιγμα στο ευρύ κοινό.

Ωστόσο, η παρουσία σου έγινε αισθητή λίγα χρόνια αργότερα με τον «Σκοτεινό έρωτα», έναν δίσκο με ποιήματα του Federico Garcia Lorca που ερμήνευσε ο Μάριος Φραγκούλης, σε μετάφραση Σωτήρη Τριβιζά. Σε ποιους τομείς πιστεύεις πως σε ωφέλησε ο «Σκοτεινός έρωτας», χάρη στον οποίο κάποιοι σε αποκάλεσαν «νέο Χατζιδάκι»;
Ο «Σκοτεινός έρωτας» αποτέλεσε έναν σταθμό για μένα. Είναι ένας κύκλος που κι εγώ και οι ακροατές του, αγάπησαν πολύ. Έφερε στο προσκήνιο την εκπληκτική απόδοση στα Ελληνικά του Σωτήρη Τριβιζά, έφερε τις εξαιρετικές ερμηνείες του Μίνου Θεοχάρη, του Κωνσταντίνου Κληρονόμου και τέλος του μεγάλου Μάριου Φραγκούλη. Με έφερε κοντά σε ένα ευρύτερο αλλά καλό κοινό. Ο Σκοτεινός Έρωτας κέρδισε τη διαχρονικότητα. Όσον αφορά το χαρακτηρισμό «νέος Χατζιδάκις» ασφαλώς και με τιμάει πολύ, και πιστεύω ξεπήδησε αφθόρμητα και παρορμητικά από τους μουσικοκριτικούς λόγω της λυρικότητας και μελωδικότητας των τραγουδιών μου. Ωστόσο, ο Χατζιδάκις ήταν ένας μέγιστος και βαθιά πνευματικός άνθρωπος με τεράστια δράση στην εποχή του, πέραν της εκπληκτικής του μουσικής. Φυσικά οι μουσικές του και τα κείμενά του αποτελούν μάθημα για μένα και η δράση του με εμπνέει. Ο στόχος μου, όμως, είναι να είμαι ο Μαραμής, και όχι μίμηση οποιουδήποτε άλλου μεγάλου δασκάλου.

Εκτός από το Lorca, έχεις μελοποιήσει ποιήματα του Κώστα Καρυωτάκη, της Μαρίας Πολυδούρη, του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη κ.ά., καθώς και στίχους των ποιητών Μιχάλη Γκανά και Σωτήρη Τριβιζά. Δε θα σ’ ενδιέφερε να συνεργαστείς με κάποιον στιχουργό της γενιάς σου;
Θέλω πάρα πολύ να συνεργαστώ, όχι μόνο με στιχουργούς της γενιάς μου, αλλά και με νεότερους από μένα, έτσι κι αλλιώς θεωρώ πως τα τραγούδια μου – ακόμα και οι μελοποιήσεις ποιημάτων – αποτελούν «ελαφρά μουσική», με την έννοια πως δεν ανήκουν στην κλασσική μουσική. Καταπιάνομαι όμως κυρίως με ποιητές επειδή προσέχω πάρα πολύ το λόγο που μελοποιώ, πρέπει να έχει βαθύτητα και μία συγκινησιακή ενέργεια που παράγεται από πολύ ουσιαστικά πράγματα. Είναι βαθιά η σχέση μου με τη μουσική και το λόγο, δε μ’ ενδιαφέρει να γράψω ένα τραγούδι που να λέει δεκαπέντε φορές «σ’ αγαπώ», θυμίζοντας SMS. Και τα ποιήματα του Lorca είναι ερωτικά, αλλά τα «Σονέτα του σκοτεινού έρωτα» δεν έχουν καμία σχέση με τα τραγουδάκια που γράφονται στο πόδι.

Έχεις γράψει πως «απεχθάνεσαι να γράφεις αυτό που θέλει ο κόσμος», ο οποίος «είναι ανεκτικός στο άτεχνο και απαίδευτος στο καλό γούστο». Θα ήθελες να αναλύσεις αυτές τις δύο φράσεις;
Ο δημιουργός είναι αυτός που θυσιάζει όλη του τη ζωή στην Τέχνη, κι αυτός που εξελίσσει την Τέχνη. Οι άνθρωποι είναι οι αποδέκτες. Αν αποφασίζουν οι ακροατές, παύει πια να υπάρχει δημιουργία. Οι ακροατές δεν έχουν την παιδεία του δημιουργού, και δυστυχώς οι περισσότεροι άνθρωποι είναι επιρρεπείς στο ευτελές, που μπορεί να είναι εύκολο, αλλά έχει και τη μικρότερη διάρκεια.

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο – CD «Ταγκό για τρεις», με ερμηνεύτρια την Κορίνα Λεγάκη, σε στίχους Μιχάλη Γκανά και ποίηση Κώστα Καρυωτάκη και Μαρίας Πολυδούρη. Μίλησέ μας γι’ αυτό το δίσκο.
Είναι η πρώτη φορά που κυκλοφορώ έναν δίσκο που δεν είναι κύκλος τραγουδιών, καθώς τα τραγούδια δε συνδέονται μεταξύ τους θεματολογικά. Συνδέονται όμως σαν ήχος, σαν ενορχήστρωση, σαν αισθητική και σαν ποιότητα, τα περισσότερα μάλιστα δεν μπορείς να διακρίνεις αν είναι προσωπικά, ερωτικά ή κοινωνικά, αφού ο βαθύς τους στίχος επιδέχεται πολλές ερμηνείες.

Για ποιους λόγους αποφάσισες να εμπιστευτείς αυτό το υλικό στην Κορίνα Λεγάκη;
Η Κορίνα καταρχάς είναι μία καλή και ικανή τραγουδίστρια η οποία συνεχώς εξελίσσεται δυναμικά. Είναι σπουδασμένη και δοκιμασμένη στο τραγούδι, αφού με αυτό πορεύεται, ζει και βιοπορίζεται. Έχει μία ιδιαίτερη, γλυκιά κι όπου χρειάζεται δυναμική και δωρική χροιά. Τεχνικά άψογη. Εκφραστικά και συγκινησιακά φορτισμένη. Στη σκηνή διαθέτει μοναδική θεατρικότητα και ομορφιά παρουσίας. Το κυριότερο όμως για να μπορέσει να δουλέψει ένας τραγουδιστής με εμένα, είναι να είναι καλλιεργημένος μέσα του. Να μπορεί να συγκινηθεί με τις εικόνες της μουσικής μου. Να είναι ευαίσθητος, και να τον αγγίζει η ποίηση. Αυτά όλα τα διαθέτει, για αυτό και φτάνουμε στη δεύτερή μας δισκογραφική συνεργασία.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να μου μιλήσεις για τα άμεσα καλλιτεχνικά σου σχέδια.

Στα άμεσα σχέδιά μου είναι ένας Ισπανόφωνος δίσκος με ερμηνεύτρια τη σοπράνο Lina Orfanos, που θα περιλαμβάνει ποιήματα του Federico Garcia Lorca, του Pablo Neruda, αλλά και άλλων, όχι ιδιαίτερα γνωστών, ποιητών, ο οποίος θα κυκλοφορήσει στην Αμερική, κατά πάσα πιθανότητα μετά τα Χριστούγεννα. Όσον αφορά τις ζωντανές εμφανίσεις, το «Ταγκό για τρεις» θα παρουσιαστεί στις 16 Νοεμβρίου στο πρώην Παλλάς στη Θεσσαλονίκη με την Κορίνα Λεγάκη και το Θοδωρή Βουτσικάκη, και στις 25 Νοεμβρίου στη μουσική σκηνή Mythopolis στο Λονδίνο. Τέλος, ως προς τη μουσική για το θέατρο, έχουν ήδη ξεκινήσει οι παραστάσεις της «Αναγνώρισης» με τη Γιώτα Φέστα στο Θεάτρου του Νέου Κόσμου, ενώ στις 9 Νοεμβρίου θα γίνει η πρεμιέρα του «Picasso - το Μάτι του Ταύρου» σε σκηνοθεσία Νικήτα Τσακίρογλου.

 

 

Οι φωτογραφίες είναι απ’ το προσωπικό αρχείο του Δημήτρη Μαραμή.

 

 







 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Τη δουλειά της σάτιρας την κάνουν οι εξουσιαστές. Θέλει μεγάλο ταλέντο υποκριτικής να βγαίνεις στην TV και να τσακώνεσαι για το ποιος είναι ο μεγαλύτερος μαλάκας και ο ικανότερος κλέφτης.
Τζίμης Πανούσης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

16/9/1953 Γεννήθηκε ο στιχουργός Κώστας Τριπολίτης
16/9/1977 Έφυγε από τη ζωή η Ελληνίδα σοπράνο Μαρία Κάλλας
17/9/1982 Πέθανε σε νοσοκομείο της Ρωσίας ο συνθέτης Μάνος Λοίζος
17/9/1988 Παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο, το Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη με τους Γιώργο Νταλάρα, Ανδρέα Κουλουμπή, Νικήτα Τσακίρογλου