105 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
20.10.2018
Ορφέας | Main Feed

Συνεντεύξεις

Δημήτρης Βαγενάς

Αν και έχει υπογράψει μερικά από τα σημαντικότερα και διαχρονικότερα τραγούδια των τελευταίων δεκαετιών, με γνωστότερα τη «Χαλκίδα» και το «Με τα φτερά του έρωτα», ο Τάσος Γκρους είναι γνωστός σχεδόν αποκλειστικά στους συνειδητοποιημένους ακροατές της ελληνικής μουσικής, αφού επέλεξε να μείνει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Με την τελευταία του φιλόδοξη δουλειά «Γενιές σημαδεμένες», που περιλαμβάνει ποιήματα και κείμενα του Μπέρτολτ Μπρεχτ, απέδειξε πως, παρά την ευδιάκριτη παρακμή των δισκογραφικών εταιριών, υπάρχουν ακόμα αξιόλογοι δίσκοι και δημιουργοί που ενδιαφέρονται για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και όχι για την εφήμερη επιτυχία.

 
Πότε ξεκίνησε η σχέση σας με τη μουσική και πότε αρχίσατε να δισκογραφείτε τα τραγούδια σας;
Τάσος Γκρους: Η ενασχόλησή μου με τη μουσική ξεκίνησε όταν πήγαινα ακόμα στο γυμνάσιο, και μελοποιούσα ποιήματα από το σχολικό βιβλίο, τα οποία με είχανε αγγίξει. Αλλά η ιστορία ξεκινάει κανονικά απ' το 1971, όταν είχα πάει στην Ιταλία για να σπουδάσω, και τότε ξεκίνησα να μελοποιώ συνειδητά ποιήματα του Μπρεχτ, του Βάρναλη, του Ρίτσου. Ήταν κι η εποχή τέτοια, οπότε ασχολιόμουν με πολιτικά τραγούδια. Χρόνια αργότερα, μου έδωσε στίχους του ο Ηλίας Κατσούλης, το πρώτο τραγούδι ήταν το «Λουλουδάκι του χειμώνα». Δισκογραφικά, ξεκίνησα το 1988 με τις «Μορφές», ενώ είχε προηγηθεί η συμμετοχή μου στον 5ο Μουσικό Διαγωνισμό Ιθάκης το 1985, όπου και βραβεύτηκα με το 1ο Βραβείο Σύνθεσης.
 
Το 1991 κυκλοφόρησε ο δίσκος σας «Λέξεις μυστικές» από τον ΣΕΙΡΙΟ του Μάνου Χατζιδάκι. Τι θυμάστε από εκείνη την περίοδο;
Τ.Γκ.: Από το Μάνο έχω πολύ καλές αναμνήσεις, και είναι μεγάλη μου τιμή που κυκλοφόρησε αυτό το δίσκο. Με ικανοποιεί επίσης το γεγονός ότι υπήρχαν δυο κομμάτια που είχε πει πως θα ήθελε να είχε γράψει εκείνος. Ο Μάνος βέβαια δεν έκανε κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια να προωθηθούν οι δίσκοι του ΣΕΙΡΙΟΥ, δεν τον ένοιαζε να κάνει σουξέ, αλλά ο κόσμος που ενδιαφέρεται για το τραγούδι να τους ανακαλύψει.
 
Έχετε συνεργαστεί με τους σημαντικότερους Έλληνες στιχουργούς (Μάνος Ελευθερίου, Θοδωρής Γκόνης, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Λίνα Νικολακοπούλου), ωστόσο οι περισσότεροι σας έχουμε συνδέσει με τον αείμνηστο Ηλία Κατσούλη.
Τ.Γκ.: Με τον Ηλία είχαμε μια ιδιαίτερη σχέση, και ήταν ένας άνθρωπος που είχε πολλά να σου δώσει, κάνοντας παρέα μαζί του κέρδιζες πολλά πράγματα. Η συναισθηματική επαφή που είχαμε έβγαινε στα τραγούδια, παρότι έχουν δισκογραφηθεί λίγα προς το παρόν, και υπάρχουν πολλά ακόμα που έχουμε γράψει και δεν έχουν κυκλοφορήσει. Εννοείται βέβαια πως και με τους υπόλοιπους στιχουργούς είχα πολύ καλή σχέση.
 
Συνήθως οι στιχουργοί ντύνουν τις μελωδίες σας, ή εσείς μελοποιείτε τους στίχους τους;  
Τ.Γκ.: Βασική αρχή μου είναι «Εν αρχή ην ο λόγος». Γράφω μουσική πάνω σε στίχο ή σε ποίηση, γιατί πιστεύω ότι ο Λόγος γεννάει συναισθήματα, ελάχιστες φορές έχω δώσει μελωδίες μου σε στιχουργούς. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, εκφράζομαι με διάφορα είδη μουσικής, ποτέ δεν έχω πει «είμαι λαϊκός» ή «είμαι έντεχνος». Τα τραγούδια στις «Μορφές» για παράδειγμα, με σπρώξανε να κινηθώ σε ροκ ρυθμούς, ενώ άλλα κομμάτια, όπως αυτά του Κατσούλη ή του Παπαδόπουλου, με σπρώξανε ν' ακολουθήσω λαϊκούς δρόμους. Εξαρτάται από το τι απαιτεί ο στίχος.

Έχετε εμπιστευτεί τα τραγούδια σας σε πολλούς αξιόλογους ερμηνευτές (Λιδάκης, Νταλάρας, Καλογιάννης, Βενετσάνου, Σαββίδη, κλπ); Υπάρχει όμως κάποιος καλλιτέχνης με τον οποίο θέλετε να συνεργαστείτε και δεν κατέστη δυνατόν;
Τ.Γκ.: Θα μ' ενδιέφερε να συνεργαστώ με το Μητροπάνο, συμμετείχε βέβαια στο  κουπλέ ενός τραγουδιού μου, αλλά θα ήθελα μια ολοκληρωμένη συνεργασία μαζί του γιατί θεωρώ πως είναι ένας γνήσιος λαϊκός τραγουδιστής. Σε επίπεδο γυναικείας φωνής, με ενδιαφέρουν οι νέες φωνές, καθώς θα ήθελα να κυκλοφορήσουν τραγούδια μου που να απευθύνονται στο νεανικό κοινό. Δυστυχώς, πολλοί νέοι καλλιτέχνες είναι στην αφάνεια, κι αυτό επειδή οι δισκογραφικές εταιρίες δεν ψάχνουν για αξιόλογους νέους καλλιτέχνες, αλλά λειτουργούν σαν μπακάλικα, και βγάζουν κάθε έξι μήνες κι από έναν καινούριο.

Από τη νέα γενιά, ποιους ερμηνευτές ξεχωρίζετε;
Τ.Γκ.: Η Νατάσσα Μποφίλιου είναι αναμφισβήτητα μια αξιόλογη καλλιτέχνης. Και η Ελεονόρα Ζουγανέλη είναι καλή σ' αυτό που κάνει, πιστεύω όμως πως μπορεί να κάνει κι άλλα πράγματα, αλλά αυτό είναι και θέμα επιλογής.
 
Σας έχει ενοχλήσει το ότι έχει γίνει γνωστή η δουλειά σας, χωρίς να είναι ευρέως γνωστό το όνομά σας;
Τ.Γκ.: Δε μ' έχει ενοχλήσει, γιατί δε γράφω για να γίνω βεντέτα και να βγαίνω στα media, επομένως δεν έχω τέτοια απωθημένα. Το να με μάθει ο κόσμος, ποσώς με ενδιαφέρει: το κυρίαρχο για μένα είναι να μπορείς να βγάλεις αυτό που θέλεις να εκφράσεις, και να φτάσει αυτό στον κόσμο.

Ποια τραγούδια σας ξεχωρίζετε και ποιος πιστεύετε πως είναι ο αρτιότερος δίσκος σας;
Τ.Γκ.: Υπάρχουν πολλά τραγούδια που με εκπροσωπούν και δεν έχει ανακαλύψει ο κόσμος, όπως το «Πάλι γυρίζεις», ένα τραγούδι που ζήλευε ο Χατζιδάκις, ο «Παναγής», το τραγούδι «Μορφές» του ομώνυμου δίσκου, και το «Λουλουδάκι του χειμώνα» που είναι αρκετά γνωστό. Ως δίσκο, ξεχωρίζω τη δουλειά που έχω κάνει για τον Μπρεχτ, επειδή είναι ένα ολοκληρωμένο έργο, ένα έργο ζωής που ξεκίνησε το 1971 και ολοκληρώθηκε το 2005.  
 
Πόσο εύκολο ήταν να δισκογραφηθεί αυτός ο δίσκος;
Τ.Γκ.: Καθόλου εύκολο, γι' αυτόν ακριβώς το λόγο δε βγήκε από κάποια μεγάλη δισκογραφική εταιρία. Κυκλοφόρησε το 2011, σε μια περίοδο που δε νομίζω πως οι εταιρίες θα βγάζανε μια τέτοια δουλειά, τώρα ίσως το έκαναν, λόγω των πολιτικών συνθηκών. Στόχος μου ήταν να κάνω μία προσεγμένη παρουσίαση, μ' ενδιέφερε να βγει η δουλειά όπως πρέπει. Αντικειμενικά, η προσπάθεια πιστεύω πως είχε καλή έκβαση, αν κρίνω από τα όσα λέει ο κόσμος.

Σε ποιους απευθύνονται οι «Γενιές σημαδεμένες»;
Τ.Γκ.: Ο Μπρεχτ είναι γνωστός κυρίως στους θεατρόφιλους, και το ευρύ κοινό δεν τον γνωρίζει, επομένως ήθελα να βγει μια δουλειά που θα δώσει τη δυνατότητα σε όποιον θέλει να έρθει σ'  επαφή με το έργο του Μπρεχτ.  Με τη λογική αυτή προσπαθήσαμε να κάνουμε μια ολοκληρωμένη δουλειά, και να παρουσιάσουμε το σύνολο του έργου του, κρατώντας την ουσία του. Στόχος μου λοιπόν, ήταν να έρθει σ' επαφή ο κόσμος με τον Μπρεχτ, και να εκφραστεί με το έργο του.
 
Μου έκανε θετική εντύπωση το ότι ο δίσκος είναι χωρισμένος σε τρεις ενότητες: «Κοσμογονία» - «Πόλεμος» - «Αμφισβήτηση».
Τ.Γκ.: Το έργο του Μπρεχτ είναι μια πολεμική ενάντια στην ουσία αυτού του συστήματος. Ξεκινάμε με την Κοσμογονία, τον τρόπο δηλαδή που δημιουργείται ένα σύστημα, προχωράμε στο δεύτερο στάδιο, όπου όταν τα πράγματα για το σύστημα δεν πάνε καλά εφευρίσκει και κάνει έναν Πόλεμο, και μετά όλο αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να έρθει η Αμφισβήτηση. Αυτά τα βλέπουμε και σήμερα, αν ακούσει κανείς τη δουλειά είναι σαν να γράφτηκε τώρα.
 
Πρόκειται να παρουσιάσετε κάπου τα τραγούδια του δίσκου;
Τ.Γκ.: Υπάρχουν κάποιες σκέψεις, ένα τέτοιο έργο όμως δεν είναι εύκολο να παρουσιαστεί, γιατί δεν υπάρχουν πολλοί χώροι που να έχουν την υποδομή και την οικονομική δυνατότητα να κάνουν μια τέτοια παρουσίαση. Βέβαια, η παρουσίαση του έργου μπορεί να γίνει κι αποσπασματικά, ν' ακουστούν δηλαδή κυρίως τα τραγούδια.
 
Ο Μπρεχτ είχε πει πως «Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις, οργή κι επιμονή, γνώση κι αγανάκτηση / Χρειάζονται πολλά τον κόσμο για ν' αλλάξεις, γρήγορη αντίληψη, βαθύς στοχασμός». Συμφωνείτε μ' αυτό το στίχο;
Τ.Γκ.: Φυσικά και συμφωνώ, γι' αυτό και τον μελοποίησα! Με τους στίχους αυτούς, βγαίνει το νόημα όλης του της δουλειάς, και το νόημα όλων των προσπαθειών που κάνει η ανθρωπότητα για να προοδεύσει. Δηλαδή, αν καθίσει κανείς και το φιλοσοφήσει, μ' αυτές τις λίγες λέξεις εκφράζεται μια κοσμοθεωρία, που σου δίνει τη δυνατότητα να μην εμπιστεύεσαι τον κάθε πολιτικό ή το κάθε κόμμα που σου υπόσχεται πως θα σε σώσει. Τα πράγματα δεν είναι απλά, ο Μπρεχτ δίνει μεγάλη βαρύτητα στη συμμετοχή του κόσμου, χωρίς αυτήν δεν μπορεί ν' αλλάξει η κατάσταση. Ο δίσκος κλείνει μ' αυτούς τους στίχους, ακριβώς επειδή αποτελούν το ζουμί όλης της δουλειάς του Μπρεχτ.

 


 


Οι φωτογραφίες είναι από το αρχείο του καλλιτέχνη.

 

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Όταν ψήλωσαν τα σπίτια, χώρισαν κι οι άνθρωποι. Ξεχάσαμε τις ζωές μας. Φλυαρούσαμε μόνο για τις ζωές των άλλων. Πότε σε ρώτησαν «πως νιώθεις;». Μόνο ο γιατρός μου έκανε αυτήν την ερώτηση.
Χάρις Αλεξίου

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

20/10/1854 Γεννήθηκε ο Γάλλος ποιητής Αρθούρος Ρεμπώ. Πέθανε στις 10.11.1891
21/10/1907 Γεννήθηκε ο σουρεαλιστής ζωγράφος και ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος

ΤΥΧΑΙΑ TAGS