140 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
17.10.2019
Ορφέας | Main Feed
Δώρα Παπαδοπούλου

Η Σία Κοσκινά είναι αναμφίβολα μία από τις πιο σημαντικές εκπροσώπους του Μουσικού Θεάτρου. Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη και με πολλές και σημαντικές σπουδές στο χορό, τη μουσική και την υποκριτική, έχει να επιδείξει μία πλούσια θητεία στο μουσικό θέατρο και σε δεκάδες παραστάσεις του, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Παράλληλα στην καλλιτεχνική της καριέρα, διδάσκει ανελλιπώς τα τελευταία χρόνια τη θεωρία και την πράξη του μουσικού θεάτρου σε αναγνωρισμένες σχολές δραματικής τέχνης. Έχει εισάγει στο χώρο της μουσικής διδασκαλίας την καινοτόμο μέθοδο P.M.T.P.» (Professional Musical Theatre Performance) την οποία και διδάσκει στο Ωδείο Τέχνης Γ. Β. Φακανά.

Από απόψε, παραμονή της μεγάλης εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου και για τέσσερις συνεχόμενες ημέρες, στο Variete του Badminton η Σία Κοσκινά θα επιχειρήσει να ζωντανέψει το μύθο της  Σοφίας Βέμπο, μέσα από μία παράσταση που επιμελείται ο Μιχάλης Κουμπιός και που υπόσχεται μουσική, τραγούδι, εικόνες, αναμνήσεις, συγκίνηση αλλά και προσμονή και ελπίδα. Διαβάζουμε στο δελτίο τύπου: "Η Σία Κοσκινά δέχεται μια ξαφνική πρόταση για να ετοιμάσει μια συναυλία αφιέρωμα στη Σοφία Βέμπο. Απ’ τους αρχικούς της ενδοιασμούς, περνάμε στις πρόβες της συναυλίας, ενώ παράλληλα ξετυλίγονται οι σημαντικότερες στιγμές της ζωής της «τραγουδίστριας της Νίκης». Το σίγουρο είναι ότι στη διαδρομή, παρακολουθούμε μια ολοκληρωμένη μουσική παράσταση, όπου ξεδιπλώνονται μνήμες και αισθήσεις, μέσα από τραγούδια όπως τα : Το πρωί με ξυπνάς με φιλιά , Παιδιά της Ελλάδος, Κλαις, Πόσο λυπάμαι, Θα καθόμουνα πλάι σου, Ο άνθρωπός μου, Μας χωρίζει ο πόλεμος και άλλα. Μια μουσική παράσταση με τη συμμετοχή του μουσικού σχήματoς Aria, όπου περισσεύουν, ο σαρκασμός, η τρυφερότητα και η γοητεία".
Οι πρόβες σε τέτοια αφιερώματα κι ο λίγος χρόνος που απομένει από αυτές δεν αφήνουν πολλά περιθώρια να "απλώσει" κανείς μία συνέντευξη καλύπτοντας όλες τις πτυχές ενός καλλιτέχνη και μιας παράστασης. Ωστόσο, έστω κι έτσι είχαμε την ευκαιρία με αφορμή ακριβώς αυτό το αφιέρωμα να συναντήσουμε τη Σία Κοσκινά και να κάνουμε μία ολιγόλεπτη κουβέντα για την ίδια, για τη Βέμπο, για το μουσικό θέατρο και για την τέχνη στους καιρούς του μνημονίου. Ο λόγος στην εξαίρετη Ελληνίδα περφόρμερ.

Ο κόσμος έχει συνδέσει τη Σοφία Βέμπο με τα τραγούδια της νίκης, στον πόλεμο του 1940 και ίσως υπάρχουν πολλοί που αγνοούν ένα μεγάλο μέρος του ρεπερτορίου της. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι΄ αυτό;
Σία Κοσκινά: Είναι λυπηρό αλλά συμβαίνει να γνωρίζουμε το έργο της σπουδαίας αυτής ερμηνεύτριας κυρίως από τα επετειακά της τραγούδια και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξαν την εποχή εκείνη! Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε αν δεν γιορτάζαμε καθόλου την Εθνική αυτή επέτειο… Όμως δεν σας κρύβω ότι κι εγώ μέσα από την έρευνα που όφειλα να κάνω ως ηθοποιός, κατά την προετοιμασία της παράστασης ανακάλυψα μοναδικά τραγούδια, του Χαιρόπουλου, του Σουγιούλ του Ραπίτη, που στη συνέχεια λάτρεψα και με χαρά αποφάσισα να βάλω μόνιμα, στο ρεπερτόριό μου!
 
Ποια πλευρά της Βέμπο εσάς προσωπικά σας συγκινεί πιο πολύ;
Σ.Κ.: Εκτός από την αγωνιστικότητα και την λεβεντιά της ψυχής της που με συγκλονίζουν, με συγκινεί ιδιαίτερα η λατρεία της για το θέατρο… Αυτό, αισθάνομαι ότι είναι κι ένα σημείο επαφής μου με τη Βέμπο, μέσα στις τόσες διαφορές μας. Το γεγονός ότι ακόμα και φυγαδευμένη στη Μέση Ανατολή το ‘41, δημιουργεί θιάσους και συνεχίζει να ανεβάζει επιθεωρήσεις, να τραγουδά για τους Έλληνες και να δωρίζει τα χρήματα στο Ελληνικό κράτος, με κάνει και δακρύζω…


 
Θα μας αποκαλύψετε το αγαπημένο σας πεντάλεπτο στις προσεχείς παραστάσεις στο Variete του Badminton;
Σ.Κ.: Νομίζω ότι θα επιλέξω τις στιγμές που τραγουδώ τα δύο κλασικά «Παιδιά της Ελλάδος» και «Μας Χωρίζει ο πόλεμος» γιατί, σ’ αυτά τα τραγούδια κάθε φορά αισθάνομαι δέος, λες και η ενέργεια κι οι προσευχές όλων εκείνων που τα πρώτο άκουσαν κι εμψυχώθηκαν κάποτε από αυτά, να γλιστρούν ακόμα ανάμεσα στους στίχους και τις μελωδίες… Πόσο μάλλον όταν τα ακούω , τραγουδισμένα από τη σπουδαία φωνή της Σοφίας Βέμπο!
 
Η Βέμπο δε δίστασε να τραγουδήσει στο πολεμικό μέτωπο. Πως βλέπετε ως καλλιτέχνης τη στάση του καλλιτεχνικού κόσμου απέναντι σε όλα αυτά που συμβαίνουν στο πολιτικό σκηνικό και στην κοινωνία γενικότερα; Υπάρχουν πολλοί που κατηγορούν τους καλλιτέχνες για απάθεια και απραξία, στην καλύτερη περίπτωση. Αν ζούσε η Βέμπο σήμερα, ποια στάση πιστεύετε πως θα κρατούσε;
Σ.Κ.: Είμαι κι εγώ όπως κάθε Έλληνας, απογοητευμένη με την τροπή που έχουν πάρει τα πολιτικοοικονομικά θέματα της χώρας μας! Είναι πολύ άδικο να ζεις μια ολόκληρα ζωή ως έντιμος πολίτης, να μεγαλώνεις παιδιά με θυσίες μέχρι να κάνουν τη θητεία τους ως Έλληνες φαντάροι και κάποια στιγμή να ανακαλύπτεις ότι σ’ έχουν ήδη πουλήσει ερήμην σου και μάλιστα χωρίς να σ ενημερώσουν… Γι αυτό το τραγούδι της Βέμπο « Κάνε κουράγιο Ελλάδα μου» που λέμε στην παράσταση, είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, δυστυχώς! «…κι αν μας τη σκάσανε με μπαμπεσιά οι σύμμαχοι στη μοιρασιά, κάνε κουράγιο Ελλάδα μου, να μη μας αρρωστήσεις, γιατί το θέλει ο Θεός να ζήσεις και θα ζήσεις» βάζοντας βέβαια το «σύμμαχοι» εντός εισαγωγικών πια εννοώντας βέβαια τους πολιτικούς που «υπερασπίζονται» τα συμφέροντα της χώρας μας. Αυτή τη φορά φαίνεται ότι «ο εχθρός» είναι μέσα… Μακάρι να υπήρχε μια «Βέμπο» και πάλι να μας εμψυχώσει! Αλλά φαντάζομαι ότι δεν θα την ενδιέφερε να ζήσει τη ντεκαντάνς μιας πατρίδας που η ίδια υπηρέτησε τόσο πιστά. Όσο για το αν οι καλλιτέχνες αγωνίζονται,ναι! Πιστεύω ότι οι αιθεροβάμονες της τέχνης έχουν αλλάξει μυαλά πια, δεν τους αφήνει η εποχή να συνεχίζουν να «είναι στον κόσμο τους». Σε αρκετά συλλαλητήρια, πορείες και διαμαρτυρίες μπορείς να αναγνωρίσεις πρόσωπα του θεάτρου και του τραγουδιού. Και το θέατρο σιγά σιγά θα αλλάξει, θα αντλήσει θέματα από τη πραγματική ζωή, όπως έκανε από τότε που γεννήθηκε  σ’ αυτή τη σπουδαία χώρα που τώρα κουρελιάζεται. Ανέκαθεν το θέατρο γινόταν ο καθρέπτης της ζωής, τη σχολίαζε την χλεύαζε, τη θρηνούσε…
 
Αυτή η μουσική και αν θέλετε, και ιστορική αναδρομή στο χθες, έχει τη δύναμη να αγγίξει τους νέους του σήμερα;
Σ.Κ.: Αυτή η παράσταση δεν απευθύνεται μόνον σ’ όσους θυμούνται, γνωρίζουν ή έζησαν την εποχή εκείνη, που τώρα θα είναι πολύ μεγάλης ηλικίας πια, αλλά και σε νεότερους που «την ψάχνουν» με τη μουσική και την ιστορία της. Το κουαρτέτο Άρια , υπό την καθοδήγηση του Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκη εκτός από το να παίζει εκπληκτική μουσική, συμμετέχει και υποκριτικά στη σκηνή, το ίδιο και ο μαέστρος ! Με τον Μιχάλη Κουμπιό έχουμε δημιουργήσει μια σύγχρονη παράσταση πραγματικού βαριετέ, με όλα τα χαρακτηριστικά του είδους: τους αυτοσχεδιασμούς, τα τυχαία γεγονότα που κρατήθηκαν στη ροή ή το να υποδυόμαστε τους εαυτούς μας επάνω στη σκηνή και να αυτοσαρκαζόμαστε με τις ιδιαιτερότητες μας! Θέλω να πιστεύω ότι ο κόσμος θα συγκινηθεί αλλά και θα ευχαριστηθεί ταυτόχρονα!
 
Εκτός από τη δική σας δραστηριότητα ως περφόρμερ, ταυτόχρονα διδάσκετε και μουσικό θέατρο. Πως βλέπετε το σήμερα και το αύριο του μουσικού θεάτρου στην Ελλάδα, με δεδομένο το ότι κάποτε γνώρισε μεγάλη άνθηση, όπως και το γεγονός πως είστε μια από τις πιο σημαντικές εκπροσώπους του;
Σ.Κ.: Διδάσκω την τέχνη του μιούζικαλ από το 2006 ενώ φέτος συμπληρώνω 19 χρόνια ενεργούς και συνειδητής ενασχόλησης μου με το Μουσικό Θέατρο. Το γεγονός αυτό και μόνο αποδεικνύει, ότι αφ’ ενός μεν το Μιούζικαλ ήταν σε άνθιση όταν ξεκίνησα στις κεντρικές Αθηναϊκές σκηνές -με τους τότε παραγωγούς Λεμπέση, Λειβαδά, Παρίση, Μαρασούλη- αφ’ ετέρου, η έντονη δράση του θεάτρου Μπάντμιντον και της Adam Production τα τελευταία χρόνια- με το να καλεί ξένες παραγωγές των μεγαλύτερων μιούζικαλ του εξωτερικού- σε συνδιασμό με τη δημιουργία της σχολής “School o p.m.t.p. method” που δημιουργήσαμε πριν από έναν χρόνο με τον Γιώργο Φακανά στο Ωδείο Τέχνης, μας δείχνει πολύ καλά σημάδια για το αύριο! Με τους συνεργάτες μου καθηγητές(Σ. Καλαθά, Κ. Γιαννακόπουλο, Ν. Ρουσσάκη, W.Gibbins, Ch.Foster, Ε. Δημοπούλου, Σ. Ρούκα, Μ. Κρεστενίτη κ.α) δουλεύουμε σοβαρά τους αυριανούς  περφόρμερς και τους προετοιμάζουμε υπεύθυνα και στις τρείς απαιτητικές τέχνες του «αυθεντικού» Μιούζικαλ(χορό-τραγούδι- υποκριτική). Στόχος μας είναι, τα παιδιά αυτά βγαίνοντας απ’ τη σχολή, όχι μόνο να ζήσουν την προσωπική τους ολοκλήρωση μέσα από τη μαγεία του Μιούζικαλ, αλλά και να προσδώσουν στο είδος, το επίπεδο που του αξίζει, επουλώνοντας τραύματα από πειραματισμούς παλαιότερων… Είμαι αισιόδοξη!
Άλλωστε, όταν αποφασίζεις να πας στον πόλεμο… πας για να νικήσεις.

 

Επισκεφτείτε το επίσημο site της καλλιτέχνιδας στη διεύθυνση

www.siakoskina.gr

 

 


School of Professional Musical Theatre Performance
Η Σία Κοσκινά διδάσκει στο Ωδείο Τέχνης Γ. Β. Φακανά στη Λεωφόρο Ποσειδώνος 3 στην παραλία Ν. Φαλήρου - Μοσχάτο, τηλ: 210-4813605 & 210-4839112, www.siakoskina.gr, www.dancetheater.gr.

 

«Μια συναυλία για τη Σοφία Βέμπο»
Η Σία Κοσκινά σε μια παράσταση Varieté
27, 28, 29 & 30 Οκτωβρίου 2011


Σεναριακή δομή, σκηνοθετική και σκηνογραφική επιμέλεια: Μιχάλης Κουμπιός
Μουσική επιμέλεια, ενορχηστρώσεις: Απόλλων Κουσκουμβεκάκης

ARIA Quartet
Μαρία Σπυράτου, μαντολίνο | Ντορίν Λασκαρίδου, μαντολίνο
Άγγελος Γαβριήλ, κιθάρα | Μαρί Χασάπη, κόντραμπάσο

Στο Variete του Badminton.
Στις 27, 28 & 29/10/2011 στις 21:00. Στις 30/10/2011 στις 19:30.

 

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Δεν έχει τοίχους η χαρά δεν έχει χώρισμα η αγάπη.
Γιάννης Ρίτσος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

17/10/1948 Γεννήθηκε ο συγγραφέας και ποιητής Γιώργος Χρονάς
17/10/1995 Ο συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος υποβάλλει την παραίτησή του από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Οργανισμού "Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα 1997"
18/10/1920 Γεννήθηκε στην Αθήνα η ηθοποιός και επί σειρά ετών υπουργός Πολιτισμού Μελίνα (Μαρία Αμαλία) Μερκούρη
18/10/1931 Πέθανε ο αμερικανός εφευρέτης του φωνογράφου Τόμας Έντισον
18/10/1979 Ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης τιμάται από τη Σουηδική Ακαδημία με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας

ΤΥΧΑΙΑ TAGS