61 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
16.06.2019
Ορφέας | Main Feed
Έλλη Ρουμπέν

Αφορμή για τη συνέντευξη της Σόνιας Θεοδωρίδου είναι η συναυλία που δίνει μαζί με την Dorothea Gerber και την Οrchestra Mobile στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, με το έργο του Giovanni Battista Pergolesi - Stabat Mater, στις 19 Απριλίου. Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Ιαπωνικής Πρεσβείας και τα έσοδα θα δοθούν για την ενίσχυση των σεισμόπληκτων της Ιαπωνίας.
Την Σόνια Θεοδωρίδου έχω την τύχη να την γνωρίζω από κοντά και πραγματικά, μπορώ να πω πως, σπάνια συναντώ τόσο ολοκληρωμένους καλλιτέχνες, αλλά και ανθρώπους με τέτοιο ήθος, ειλικρίνεια, ευθύτητα, αλλά και καλοσύνη προς τους γύρω τους. Κάναμε μια αναδρομή στην καριέρα της, μιλήσαμε για τη συναυλία στον Παρνασσό, αλλά και για τα κακώς κείμενα της χώρας μας. Μια χώρα που έχει στην καρδιά της, αλλά την έχει πληγώσει πολύ ….
 
Κυρία Θεοδωρίδου, θεωρείστε από τις σημαντικότερες λυρικές φωνές της χώρα μας, με εξαιρετικές σπουδές, μεγάλο ρεπερτόριο και συμμετοχές στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου. Είχατε αποφασίσει από μικρή ηλικία ότι θέλετε να ακολουθήσετε αυτό το δρόμο;
Σόνια Θεοδωρίδου: Ναι, από μικρή ήμουν ο πονοκέφαλος των γονιών μου. Γιατί, ενώ τα άλλα κοριτσάκια έλεγαν πως θα γίνουν δασκάλες, γιατροί, δικηγόροι, εγώ έλεγα ηθοποιός και τραγουδίστρια.

Πολλοί θεωρούν ότι οι δάσκαλοι στη ζωή μας είναι μεγάλο εφόδιο για την μετέπειτα εξέλιξη του κάθε ανθρώπου. Πείτε μας για τους δικούς σας δασκάλους.  Ποια ήταν η σχέση σας μαζί τους. Σας ενέπνευσε κάποιος ή κάποια από όλους ιδιαίτερα;
Σ.Θ.: Η πρώτη μου δασκάλα τραγουδιού ήταν η κυρία Καίτη Παπαλεξοπούλου. Είχε δύναμη μέσα της και με έμαθε να αγαπώ το ωραίο. Όμως η συνάντησή μου με την Βέρα Ρόζα ήταν καταλυτική. Αναγνώρισε το ταλέντο μου και με βοήθησε να γίνω αυτό που έγινα.
Επίσης ο Λατρεμένος μου Χρήστος Λαμπράκης έγινε ο Μέντορας μου. Έγινε παράδειγμα υψηλής αισθητικής και πολύ σπουδαίος σύμβουλος μου στις αποφάσεις μου, τις καλλιτεχνικές, και όχι μόνο.
 
Έχετε ερμηνεύσει τους σημαντικότερους ρόλους της όπερας. Υπάρχει κάποιος ρόλος που αγαπήσατε ιδιαίτερα? Κάποιος που δεν έχετε παίξει ακόμα, αλλά τον επιθυμείτε;
Σ.Θ.: Αγάπησα όλους τους ρόλους με τους οποίους καταπιάστηκα. Όμως, οι ρόλοι που με άγγιξαν βαθειά ήταν αυτοί του Βερισμού (Verismo: κίνημα στη μουσική που ξεκίνησε το 1890. Είναι το κίνημα του Ρεαλισμού στην Όπερα. Ξεκίνησε με τον Μασκάνι και συνεχίστηκε με τον Πουτσίνι). Επιθυμίες δεν έχω. Χαίρομαι για κάθε καινούργιο που έρχεται σαν μουσική στην Ζωή μου, γιατί  ξέρω πως αυτό είναι το σωστό.
 
Έχετε συνεργαστεί με κορυφαίους μαέστρους σε όλο τον κόσμο. Υπάρχει κάποιος μαέστρος που ξεχωρίσατε στην καριέρα σας και ποια ήταν τα βασικά του χαρακτηριστικά, που τον έκαναν ξεχωριστό;
Σ.Θ.: Ναι, έχω δουλέψει σχεδόν με όλους τους μεγάλους μαέστρους της εποχής μας. Αυτοί που ξεχώρισα ήταν ο Αντόνιο Παπάνο,  ο Ρενέ Γιάκοβς, καθώς και ο Γκεόργκ Σόλτι. Μαζί τους η μουσική ήταν κάτι το αυτονόητο, όλα γίνονταν στα χέρια τους εύκολα και, ερωτικά θα έλεγα.
 
Ζήσατε μεγάλο μέρος της ζωής σας στην Ευρώπη. Παλαιότερα επιστρέψατε για κάποιο διάστημα στην Ελλάδα, αλλά ξαναφύγατε και σήμερα ζείτε στο Βερολίνο. Τι σας οδήγησε σε αυτή την επιλογή; Και της φυγής και της επιστροφής….
Σ.Θ.: Ήρθα στην Ελλάδα γιατί είχα σοβαρό πρόβλημα υγείας και ευτυχώς που έγινα καλά και κατάφερα να σταθώ στα πόδια μου. Αυτά που έζησα τα 5 χρόνια παραμονής μου στην Ελλάδα, δεν περιγράφονται. Μου έκλεισαν τις πόρτες όλοι. Δεν τραγούδησα ούτε μια νότα στην Λυρική Σκηνή και γενικά βίωσα μια τεράστια απαξίωση προς το άτομό μου. Έφυγα ξέροντας πως όπου και να πάω, χειρότερα δεν θα βρω. Και στάθηκα τυχερή. Οι άνθρωποι στην Ευρώπη δεν με ξέχασαν. Με υποδέχτηκαν με αγάπη και θαυμασμό. Μου πρόσφεραν δουλειά και καταξίωση. Η Ελλάδα είναι στην καρδιά μου. Μα δεν είναι αυτή που βίωσα.
 
Τα τελευταία χρόνια, έχετε ερμηνεύσει ποικίλο ρεπερτόριο. Μάνο Χατζιδάκι, Γιάννη Μαρκόπουλο, Μίμη Πλέσσα, αλλά και Θανάση Μωραϊτη. Πιστεύετε ότι μια λυρική τραγουδίστρια πρέπει και μπορεί να εναλλάσσεται σε ρεπερτόριο ή να παραμένει πιστή στο είδος της;
Σ.Θ.: Ναι, φυσικά μπορεί, εάν, βέβαια, έχει το ταλέντο, αλλά και την εσωτερική ικανότητα να μεταλλάσσεται. Είναι πολύ σπουδαίο να τραγουδώ τραγούδια της πατρίδας μου και να τα αναδεικνύω στα ρεσιτάλ μου.
 
Το c.d. με τίτλο «Sonia Theodoridou sings Jacques Brel» που κυκλοφόρησε το 2010 από την Et’cetera, έλαβε πολύ καλές κριτικές και οι πωλήσεις του πάνε πολύ καλά διεθνώς. Πως ξεκίνησε η σχέση σας με το ρεπερτόριο αυτού του μεγάλου καλλιτέχνη;
Σ.Θ.: Ήταν η απελπισία μου που με έκανε να στραφώ και σε άλλα είδη μουσικής, μιας και οι πόρτες εδώ ήταν κλειστές. Έτσι, όλα όσα αγαπούσα αλλά δεν μου είχε δοθεί η ευκαιρία να τα υλοποιήσω, τα έκανα πραγματικότητα. Έτσι έγινε και με τον Μπρελ. Και ήμουν πολύ τυχερή με την επιλογή μου. Το c.d. πάει πολύ καλά και έχω μια σειρά από ρεσιτάλ  στην Ευρώπη.
 
Το καλοκαίρι που μας πέρασε, ερμηνεύσατε Μίμη Πλέσσα στο Βεάκειο Θέατρο του Πειραιά και μάλιστα έκανε αίσθηση η ερμηνεία σας στο πασίγνωστο λαϊκό τραγούδι, σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, «Η Πέτρα». Σήμερα, βρίσκεστε στο studio μαζί του, ηχογραφώντας τραγούδια του, άριες, τραγούδια από την ελληνικό κινηματογράφο και το θέατρο. Μιλήστε μου λίγο γι’ αυτή την επιλογή σας και τη σχέση σας με τον Μίμη Πλέσσα.
Σ.Θ.: Η επιλογή του τραγουδιού έγινε με δεδομένο τις δυνατότητες ερμηνείας του. Είναι τελείως δραματικό τραγούδι και πολύ θεατρικό. Ήθελα να του δώσω το χρώμα το δικό μου και να το τραγουδήσω, ας πούμε, σαν μια λαϊκή άρια. Και έτσι πέτυχε. Τον Κύριο Πλέσσα τον αγαπώ και τον θαυμάζω βαθειά. Είναι μεγάλος καλλιτέχνης και σπουδαίος άνθρωπος. Αυτό που έζησα μαζί του στο studio  είναι τόσο σπάνιο και είναι αυτές οι στιγμές για τις οποίες αξίζει να κάνουμε Τέχνη.
 
Γνωρίζω ότι είχατε μια πολύ ιδιαίτερη σχέση αγάπης και εκτίμησης με τον αείμνηστο Χρήστο Λαμπράκη. Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτή την προσωπικότητα, αλλά και για την προσωπική σας εμπειρία από τη σχέση σας μαζί του.
Σ.Θ.: Ο Χρήστος Λαμπράκης υπήρξε ένας μεγάλος Έλληνας. Ζεστός, φιλικός και ευγενικός, πάντα κοντά μου σε ό,τι και αν χρειάστηκα. Αυστηρός και δίκαιος. Αθώος και πολύ έξυπνος. Είχαμε κοινό πάθος την μουσική. Του οφείλω πάρα πολλά. Και είμαι ευγνώμων που τον συνάντησα.
 
Με το σύζυγό σας, τον μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη, ιδρύσατε την Orchestra Mobile. Μιλήστε μας γι’ αυτό το εγχείρημα και τους σκοπούς του.
Σ.Θ.: Η ιδέα της ίδρυσης της ορχήστρας γεννήθηκε μέσα μας, βλέποντας την ανάγκη απορρόφησης των μουσικών. Ελπίζοντας στο να συμβάλουμε και εμείς στο να γίνει η Μουσική μέρος της καθημερινότητας μας. Κάναμε ακροάσεις στο Βερολίνο, στην Αθήνα  και στο Άμστερνταμ. Δημιουργήσαμε ευέλικτους μουσικούς πυρήνες και καταφέραμε να έχουμε μουσικούς από όλη την Ευρώπη. Αυτό είναι υπέροχο, γιατί υπάρχει αυτή η καλλιτεχνική ποικιλία και η ανταλλαγή μουσικών εμπειριών.
Θα ήθελα να σημειώσω πως, γι’ αυτό το γεγονός και θεωρώντας πως μόνο καλό μπορεί να είναι για τη χώρα μας να υπάρχει μια ευρωπαϊκή ορχήστρα  που να ξεκινάει από την Ελλάδα, ενημερώσαμε γραπτώς τον Υπουργό Πολιτισμού, κ. Γερουλάνο, ο οποίος όχι μόνο δεν δέχτηκε να μας δει, αλλά ακόμα περιμένουμε μια κάποια απάντηση.
 
Η συναυλία στον Παρνασσό, έχει φιλανθρωπικό σκοπό, καθώς τα έσοδα θα πάνε στους πληγέντες από τον καταστροφικό σεισμό της Ιαπωνίας.
Είστε, επίσης, εθελοντής των Special Olympics, που θα γίνουν στη χώρα μας. Πιστεύετε πως ο εθελοντισμός και η προσφορά στο συνάνθρωπο πρέπει
να είναι μέρος της ζωής ενός καλλιτέχνη;
Σ.Θ.: Ο εθελοντισμός είναι η απάντηση στην απάνθρωπη εποχή που ζούμε. Είναι το δικό μας ευχαριστώ στην Ζωή. Είναι το χέρι που απλώνουμε στον διπλανό μας, για να του δείξουμε πως είμαστε για αυτόν εκεί.
 
Ποιο έργο θα ερμηνεύσετε στη συναυλία του Παρνασσού;
Σ.Θ.: Θα παρουσιάσουμε το έργο του Πεγκολέζι “STABAT MATER”. Είναι ένα αριστούργημα της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας.
 
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια της Σόνιας Θεοδωρίδου στο εξωτερικό; Θα εμφανιστείτε και στην Ελλάδα;
Σ.Θ.: Αυτό τον καιρό τραγουδάω στο Θέατρο της Κολωνίας την Όπερα της Πεντάρας των K. Weill – B. Brecht. Μετά από αυτό, έχω Ρεσιτάλ στην Ελβετία και στην Όπερα του Freiburg. Θα χαρώ να τραγουδήσω στην Ελλάδα εάν προκύψει κάποια ενδιαφέρουσα πρόταση.
 
Κλείνοντας, θα ήθελα να ρωτήσω την γνώμη σας, αλλά και την αίσθησή σας, για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα τους τελευταίους μήνες. Ζώντας στο εξωτερικό, τι εισπράττετε ως Ελληνίδα εκεί, από τους γύρω σας; Πιστεύετε πως υπάρχει φως στο τούνελ;
Σ.Θ.: Αυτά που ακούω αλλά και διαβάζω, μόνο λύπη με γεμίζουν. Δυστυχώς, αυτοί που κυβέρνησαν, αλλά και κυβερνούν, δεν σκέφτηκαν το κοινό καλό και καλλιέργησαν τις γνωστές σχέσεις του “δούναι και λαβείν”. Εγκλωβιστήκαμε, χάσαμε την ανθρωπιά μας και επηρεαστήκαμε από την καπιταλιστική Κουλτούρα της κατανάλωσης. Έτσι χάσαμε το παιχνίδι. Ίσως μέσα από τις δυσκολίες μας δοθεί η ευκαιρία να αναγνωρίσουμε τις πραγματικές μας ανάγκες και να στραφούμε προς άλλα, πιο σεβαστά και υψηλά στρώματα σκέψεις και πράξης.
Είναι κρίμα να χαθεί η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα … Τι λέω κρίμα… Είναι ολέθριο… Είναι φρικτό να χάσουμε όλα όσα τόσο απλόχερα μας δόθηκαν από την πολιτιστική μας κούνια.

Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα για το χρόνο σας και εύχομαι ό,τι καλύτερο στα σχέδια και τους σκοπούς σας.
 
 
Επισκεφθείτε το επίσημο site της Σόνιας Θεοδωρίδου στη διεύθυνση

www.soniatheodoridou.com

 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Το παραμύθι της τέχνης λέει πάντα την αλήθεια
Διονύσης Σαββόπουλος

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

16/6/1958 Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης ο τραγουδιστής Διονύσης Θεοδόσης (1958 - 1993)