91 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
17.12.2018
Ορφέας | Main Feed
Έλλη Ρουμπέν

Τι να πει κανείς για τον Μίμη Πλέσσα; Αυτή την τεράστια μορφή της μουσικής της χώρας μας; Ένας καλλιτέχνης που τιμά την πραγματική σημασία της λέξεως «τέχνη», μεγάλος συνθέτης και πιανίστας, με μοναδικό ταλέντο να διαλέγει στίχους, τραγουδιστές, συνεργάτες, να δημιουργεί μουσικές από το πουθενά, να μπαίνει στην ουσία κάθε διαφορετικού project. Ένας συνθέτης που μας έχει χαρίσει πολλά από τα ωραιότερα τραγούδια του περασμένου αιώνα και, σίγουρα, μερικά από τα πιο πολυτραγουδισμένα, από όλα τα είδη ερμηνευτών και μουσικών σχημάτων.
Εγώ νοιώθω ακόμα δέος μπροστά σε όλα αυτά που δημιουργεί, ανεξάντλητος όπως είναι. Έχοντας την τύχη να συνεργάζομαι πολλά χρόνια μαζί του, διδάχτηκα από εκείνον την ελληνική αλλά και την διεθνή μουσική, αγάπησα την jazz ακούγοντάς τον να παίζει πιάνο με αυτή την αξεπέραστη δεξιοτεχνία και μελωδικότητα και παρατηρώντας τις ευφάνταστες ενορχηστρώσεις του, αλλά, κυρίως, αγάπησα τον Άνθρωπο Μίμη Πλέσσα, μέσα από την παιδεία και την καλλιέργειά του, αλλά και μέσα από την ευγένεια της ψυχής του.
Θα χρειαζόμουν ένα ολόκληρο βιβλίο για να καταγράψω έστω και τα βασικά για τον Μίμη Πλέσσα, θα περιοριστώ όμως σε αυτές τις λίγες φράσεις που μου κατέθεσε, με αφορμή την κοινή τους συναυλία με τον Γιώργο Ψυχογιό στο Athenaeum, στις 14 Απριλίου. Μια συναυλία διαφορετική από αυτές που μας έχει συνηθίσει ο μεγάλος μας συνθέτης, καθώς θα ακουστούν από δυο πιάνα, αξεπέραστες και αγαπημένες μελωδίες του και όχι μόνο.
Ο Γιώργος Ψυχογιός, πάλι, είναι μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση καλλιτέχνη. Συνθέτης και ο ίδιος, κυρίως στην κλασική και jazz μουσική, δεξιοτέχνης
πιανίστας και μοναδικός αυτοσχεδιαστής. Ο διάσημος πιανίστας – αυτοσχεδιαστής και συνθέτης Keith Jarett έχει πει για τον Γιώργο Ψυχογιό: "A great pianist and composer!  George΄s improvisation is an incredible gift of God! An absolute surprise to me". Έχει τιμηθεί στον διεθνή διαγωνισμό για νέους συνθέτες  ‘Enseble Modern du Montreal’ του Καναδά αποσπώντας τη Β΄ Εύφημο Μνεία ανάμεσα σε 130 υποψηφίους και έχει συμμετάσχει με την παρτιτούρα του έργου «Μέδουσα» στην 10η Μπιενάλε της Βενετίας (2006). Έργα του  έχουν παιχθεί και ηχογραφηθεί από την Ορχήστρα της ΕΡΤ, καθώς και από την ΟΔΕΛΣ. Παίζει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό μόνος του ή με το trio του, συνεργάζεται
με πολλούς αξιόλογους σολίστες και ερμηνευτές και έχει ήδη δύο επιτυχημένα c.d. στο ενεργητικό του, που έχουν λάβει εξαιρετικές κριτικές.
Σήμερα ολοκληρώνει το τρίτο του c.d., με τίτλο “The art of melancholy”, στο οποίο συμμετέχουν μεγάλοι σολίστες της jazz, όπως ο Μίμης Πλέσσας, ο Δημήτρης Βασιλάκης, ο Γιώργος Κοντραφούρης, ο Τάκης Μπαρμπέρης, ο Μάνος Λούτας, ο Σεραφείμ Μπέλλος και πολλοί άλλοι. Η αγάπη τους με τον Μίμη Πλέσσα κρατάει χρόνια, όπως αυτή του δασκάλου και του μαθητή. Η ιδέα να κάνουν κάτι μαζί συζητιέται καιρό. Ήρθε ο καιρός και  η ιδέα ωρίμασε και βρίσκονται οι δυο τους για πρώτη φορά, σε δύο πιάνα, σε μια αναπάντεχη συνεύρεση. Διαβάστε τι μας λέει ο Μίμης Πλέσσας γι’ αυτή την παράσταση και όχι μόνο…
 
 
 


Κύριε Πλέσσα, πάλι σας συναντάμε με μια νέα ιδέα, ένα νέο εγχείρημα, σε αυτό το ρεσιτάλ με τον Γιώργο Ψυχογιό. Μπορεί να είναι όντως ανεξάντλητη η έμπνευσή σας;
Μίμης Πλέσσας: Ο Iγκόρ Στραβίνσκι είχε πει πως αν ένας δημιουργός είναι εμπνευσμένος για δυο δευτερόλεπτα, του χρειάζεται 24 ώρες την ημέρα, 365 μέρες το χρόνο για να φτάσει και να αξιοποιήσει την πλουσιοπάροχη έμπνευση του.

Από πού αντλείτε τόση ενέργεια και κέφι, όταν όλα γύρω μας, ειδικά στο θέμα του πολιτισμού, δείχνουν να καταρρέουν;
Μ.Π.: Δεν είναι ο πολιτισμός που πάσχει. Οι αληθινοί κάνουν ότι μπορούν για να κρατήσουν ψηλά τα όσα πιστεύουν. Εκείνοι που βoηθάνε στην κατάρρευση είναι οι ψεύτικοι που επιμένουν να χρησιμοποιούν τα ιδανικά του πολιτισμού για να πλουτίζουν οι ημιατάλαντοι.

Είστε από τους καλλιτέχνες που πραγματικά βοηθούν, αλλά και εκμεταλλεύονται (με την καλή έννοια) τα νέα παιδιά, ειδικά όταν έχουν ταλέντο. Είναι κάτι που κάνατε από πολύ παλιά, γι’ αυτό και έχετε ανακαλύψει μερικά από τα ιερά τέρατα του περασμένου αιώνα. Τι πιστεύετε ότι έχει να πει η σημερινή μουσική γενιά;
Μ.Π.: Αν βρείτε έστω και ένα από τα ταλέντα που πίστεψα να πει ότι το εκμεταλλεύτηκα, εάν βρείτε έστω και ένα από τα ιερά τέρατα που μαζί μου ανέβηκαν στην καθιέρωση τους να είναι (μερικά), τότε θα καταλάβετε γιατί υποχρέωση του δημιουργού είναι να δυναμώνει τα φτερά των όσων πιστεύει και να τα καμαρώνει όταν ψηλά πετούν.

Υπάρχουν νέοι καλλιτέχνες, συνθέτες, τραγουδοποιοί, στιχουργοί, που εκτιμάτε και ξεχωρίζετε σήμερα;
Μ.Π.: Πάρα πολλοί. Το κακό είναι ότι μεταξύ τους δεν αναγνωρίζονται εγκαίρως ώστε να μπορέσουν να επιτύχουν αυτό που εμείς, η γενιά των δεινόσαυρων, κατάφερε. Δηλαδή, ούτε λίγο ούτε πολύ, να κρατήσει επί δέκα χρόνια την κατάκτηση της χώρας μας από τη διεθνή μουσική.

Πώς γνωριστήκατε με τον Γιώργο Ψυχογιό και πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία? Πείτε μου δύο λόγια για τον πιανίστα και αυτοσχεδιαστή Γιώργο Ψυχογιό.
Μ.Π.: Ο Γιώργος Ψυχογιός ήρθε  πριν από 15 χρόνια μαζί με τον Θάνο Γεωργουλά (σαξοφωνίστα) σε ακρόαση στο σπίτι μου. Η δεξιοτεχνία τους ήταν εντυπωσιακή. Η ωριμότης τους έμελλε να αποδειχθεί, γιατί την εποχή εκείνη η free jazz δεν υπηρετούσε την ουσία, αλλά την εντύπωση. Έκτοτε ο Γιώργος ωρίμασε, το ίδιο και το ταλέντο του. Κράτησε πάντα την δεξιοτεχνία, αλλά την έθεσε στην υπηρεσία της σωστής ιδέας, του μοτίβου, της βασικής σύνθεσης.

Σπάνια έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε ορχηστρικά τα κομμάτια σας. Σε αυτή τη συναυλία, τι θα ακούσουμε; Θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε και την jazz πλευρά σας;
Μ.Π.: Η τζαζ πλευρά μου υπάρχει ακόμα και στα βυζαντινά ορατόρια. Γιατί τζαζ δεν είναι τι παίζουμε, αλλά πως το παίζουμε! Και δεν μπορεί να λείψουν τα θέματα εκείνα, που ξεχώρισαν, βραβεύτηκαν και αγαπήθηκαν από την κατάθεσή μου στο ελληνικό πεντάγραμμο, που υπηρέτησε το θέατρο, τον κινηματογράφο και τη δισκογραφία.

Η συναυλία στο Athenaeum θα ηχογραφηθεί για να γίνει δίσκος. Ένας πολύ ιδιαίτερος δίσκος, σίγουρα … Στη σημερινή εποχή της δισκογραφίας, αξίζουν τον κόπο τέτοια εγχειρήματα;
Μ.Π.: Πιστεύω πως θα άξιζε να γίνει ηχογράφηση. Το αποτέλεσμα της οποίας με αυστηρότητα θα κρίνουμε ο Γιώργος και εγώ και αν το αποτέλεσμα ικανοποιεί τη φαεινή μας ιδέα, σίγουρα θα προσπαθήσουμε, όχι απαραίτητα σαν δίσκος, να μην πάει χαμένη μια τέτοια προσπάθεια, που είναι αποτέλεσμα γνωριμίας ετών και συνεργασίας.

Τι άλλο να περιμένουμε από τον Μίμη Πλέσσα, στο άμεσο μέλλον;
Μ.Π.: Είναι βέβαιο ότι αυτά που μπορώ να κάνω τώρα που ο χρόνος είναι λιγότερος και οι απαιτήσεις υψηλότερες θα είναι τέτοια, που θα έχουν την ελπίδα να αντέξουν στο χρόνο. Γιατί με τίποτα δεν θα πρόδιδα την εμπιστοσύνη που όλα αυτά τα χρόνια κέρδισα από το μεγάλο ανώνυμο κοινό σε όλο το κόσμο.

Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας!
 
Φωτογραφία Μίμη Πλέσσα: Ντίνος Διαμαντόπουλος
Φωτογραφίες Μίμη Πλέσσα, Γιώργου Ψυχογιού: Έλλη Ρουμπέν
Φωτογραφία Γιώργου Ψυχογιού: Έλλη Ρουμπέν
 
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Το γιαούρτι, που μια μέρα πριν από το ευρώ, έκανε 48 δραχμές και μια μέρα μετά τριακόσιες πενήντα – σε δραχμές – εμείς το φάγαμε αδιαμαρτύρητα. Το ίδιο γιαούρτι ήταν, ίσως και χειρότερο, αλλά εμείς το πληρώσαμε χωρίς να πούμε λέξη. Δηλαδή ως λαός είμαστε πολύ του γιαουρτιού.
Σταμάτης Κραουνάκης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

17/12/1900 Γεννήθηκε η ηθοποιός Κατίνα Παξινού
18/12/1911 Γεννήθηκε ο σκηνοθέτης, φιλέλληνας και σύζυγος της Μελίνας Μερκούρη Ζυλ Ντασέν

ΤΥΧΑΙΑ TAGS