128 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
17.10.2019
Ορφέας | Main Feed
Γιώργος Τζαγάκης

Πέρασαν πολλά χρόνια απο την εποχή που ο Γιώργος Μεράντζας -ύστερα απο την έντονη δραστηριοποίησή του την περίοδο της Μεταπολίτευσης- αποτραβήχτηκε απο τη δισκογραφία και τις ζωντανές εμφανίσεις. Αν και αποφεύγει να αναφερθεί στους λόγους της αποχής του απο το τραγούδι, αυτοί υπονοούνται μέσα απο τα λόγια του. Η κοινωνική συγκυρία και η προτροπή των φίλων του τον οδήγησαν ξανά στη σκηνή και στο στούντιο και αγαπημένοι φίλοι και συνεργάτες-παλαιότεροι και νεότεροι-βρέθηκαν στο δρόμο του και συνέδραμαν στις ζωντανές εμφανίσεις και την παραγωγή της νέας του δισκογραφικής δουλειάς με το χαρακτηριστικό τίτλο ‘’Όλα είναι εδώ’’. Κι αν ο ίδιος στάθηκε αμήχανος μπροστά στη νέα τεχνολογία της δισκογραφικής παραγωγής,η ανταπόκριση του κοινού στις ζωντανές του εμφανίσεις τον έκανε να αισθανθεί ξανά άνετα επι σκηνής, φούντωσε ξανά τη φωτιά που σιγόκαιγε μέσα του όλα αυτα τα χρόνια. Ο Γιώργος Μεράντζας είναι πάλι εδώ και μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις και τα συναισθήματά του σχετικά με την επαναδραστηριοποίησή του στην ελληνική μουσική σκηνή...
 
Η φωνή σας σφράγισε το πολιτικό τραγούδι και τις εκδηλώσεις της Μεταπολίτευσης.Τι θυμάστε απο την καλλιτεχνική σας δραστηριότητα εκείνης της εποχής; Τι έχει μείνει απ’ τη φωτιά;
Γιώργος Μεράντζας
: H φωτιά αν σ’ έχει κάψει μια φορά σε καίει πάντα. Ότι είναι αληθινό ξεχωρίζει. Όσα έζησες συνυπάρχουν  και φωτίζουν το δρόμο σου. «Γιατί ό,τι υπήρξε μια φορά δε γίνεται να πάψει να έχει υπάρξει», που λέει και ο ποιητής.

Πως εκλαμβάνει ένας καλλιτέχνης που έχει δραστηριοποιηθεί σε μια τόσο γεμάτη δημιουργικές αφορμές και γεγονότα περίοδο της ελληνικής ιστορίας, τη σύγχρονη ελληνική δισκογραφία, τη θεματολογία και τη δημιουργικότητά της;
Γ.Μ.: Καταρχήν η σημερινή ελληνική δισκογραφία σχεδόν δεν υπάρχει… κατέρρευσε. Ξέρουμε  κάποιους λόγους της κατάρρευσης αυτό όμως που έχει αποκρυβεί είναι ο ρόλος που έπαιξαν οι δισκογραφικές εταιρείες για να φτάσουμε εδώ. Αν δεν είσαι ταυτόχρονα δημιουργός, τραγουδιστής και στιχουργός ή δημιουργός  και τραγουδιστής για να συμμετέχεις στα live πώς μπορείς να υπάρχεις;

Εφόσον θεωρήσουμε ως δεδομένο ότι υπάρχουν στις μέρες μας τα ερεθίσματα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη δημιουργία πολιτικών τραγουδιών θεωρείτε ότι υπάρχουν δυνάμεις απο την πλευρά των καλλιτεχνών που θα μπορούσαν να υπηρετήσουν αυτό το είδος τραγουδιού;
Γ.Μ.
: Βεβαίως υπάρχουν. Και πάντα θα υπάρχουν. Οι συνθήκες δημιουργούν τις προϋποθέσεις.  Εξάλλου πιστεύω ότι  εδώ και κάμποσο καιρό ζούμε την πιο δύσκολη, την πιο οδυνηρή και πικρή εποχή. Κι όλοι αυτοί που δεν ήταν μέχρι σήμερα ορατοί θα τους συναντήσουμε μπροστά μας.
 


Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν στην πολυετή αποχή απο το χώρο του τραγουδιού;
Γ.Μ.: Πολλά θα είχα να σας πω αλλά δε νομίζω πως αυτό έχει ενδιαφέρον για τους περισσότερους. Θέλω να σας πω μόνο ότι, για μενα το πιο σημαντικό δεν είναι να συμμετέχω αλλά τι κάνω και πως το κάνω. 

Ποια ήταν η αφορμή που σας ώθησε να τραγουδήσετε ξανά,να μπείτε ξανα στο χώρο της μουσικής;
Γ.Μ.: Κατά πρώτον η κοινωνική συγκυρία και κατά δεύτερον η ανάγκη που αισθάνομαι ως σκεπτόμενος άνθρωπος ( που θέλω να είμαι) να κάνω κάτι. Τάσσομαι λοιπόν αλληλέγγυος με το μεγάλο πλήθος του κόσμου που ζει σ’ αυτές τις κρίσιμες στιγμές. Συμπληρωματικά θα μπορούσα να πω ότι προς αυτή την κατεύθυνση βοήθησαν οι φίλοι μου που επέμεναν τόσα χρόνια να ξανατραγουδήσω. Αν λοιπόν βοηθήσω έστω και λίγο και φανώ χρήσιμος αυτό θα μ’ ευχαριστήσει πολύ.

Πως θα περιγράφατε την πρώτη σας επαφή με το κοινό στην πρώτη σας ζωντανή εμφάνιση ύστερα απο την πολυετή αποχή απο την επικοινωνία με αυτό;
Γ.Μ.: Συγκλονιστικό συναίσθημα ! Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες παράμετροι που θα ’θελα να εξηγήσω. Είχα την ευτυχία εντελώς συμπτωματικά να γνωρίσω τρείς εξαιρετικούς  μουσικούς οι οποίοι παίζουν σημαντικότατο  ρόλο τόσο στις ενορχηστρώσεις όσο και στη ψυχολογία στη σκηνή. Κάθε βράδυ χτίζεται απ’ την αρχή μια παράσταση.  Η συμμετοχή  του κόσμου είναι συγκινητική, απ’ τη νεκρική σιγή μέχρι τον ξεσηκωμό και τη λύτρωση. Αυτούς τους τρεις σημαντικούς συνεργάτες θέλω να τους αναφέρω: είναι ο Dasho Kurti, ο Βασίλης Κετεντζόγλου και ο Αποστόλης Βαγγελάκης.

Πως προέκυψε η νέα σας δισκογραφική δουλειά και ποια συναισθήματα σας δημιουργήθηκαν όταν ύστερα απο πολλά χρόνια βρεθήκατε στο στούντιο για την ηχογράφηση νέων τραγουδιών;
Γ.Μ.: Αγαπημένοι φίλοι και συνεργάτες παλιότεροι και νεότεροι έγραψαν τα τραγούδια. Σας λέω για παράδειγμα ότι ήταν ευτυχής συγκυρία για μένα το γεγονός ότι ο Θάνος Μικρούτσικος   και ο  Μάνος Ελευθερίου με τους οποίους συνεργάστηκα  στα «Τροπάρια για Φονιάδες» το 1975, βρέθηκαν πάλι στο
δρόμο μου -όχι τυχαία- τόσα χρόνια μετά. Μαζί με τους παραπάνω  ο Διονύσης Τσακνής, ο Κώστας Λειβαδάς και ο Οδυσσέας Ιωάννου, ο Dasho Kurti και η Αγγελική Κοτσά… Όσον αφορά το στούντιο, τα συναισθήματα που μου προκάλεσε ήταν εντελώς πρωτόγνωρα για μένα γιατί δεν αναγνώριζα πια τα «εργαλεία» που χρησιμοποιεί η δισκογραφία στη σημερινή εποχή. Πολλές ευκολίες. Σήμερα δε χρειάζεται να είσαι τραγουδιστής για να ηχογραφήσεις. Για τις ζωντανές παραστάσεις όμως θέλει κότσια.


Πως έχετε προσδιορίσει τη σχέση σας  με το ελληνικό τραγούδι στο μέλλον;
Γ.Μ.: Θέλω να είμαι πάντα εραστής του τραγουδιού. Να τραγουδάω ότι μ’ αρέσει και να το ευχαριστιέμαι!
 


Φωτογραφίες: Μενέλαος Λιόντος

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Η αίσθηση του ανεκπλήρωτου όταν είχαμε πετύχει, φιλοδοξίες, τύψεις, γενναιότητες, που σαν μεγεθυντικοί φακοί μεγάλωναν ως το άπειρο τον ελάχιστο εαυτό μας και δεν είδαμε τίποτα απ’ τον απέραντο κόσμο.
Τάσος Λειβαδίτης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

17/10/1948 Γεννήθηκε ο συγγραφέας και ποιητής Γιώργος Χρονάς
17/10/1995 Ο συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος υποβάλλει την παραίτησή του από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Οργανισμού "Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα 1997"
18/10/1920 Γεννήθηκε στην Αθήνα η ηθοποιός και επί σειρά ετών υπουργός Πολιτισμού Μελίνα (Μαρία Αμαλία) Μερκούρη
18/10/1931 Πέθανε ο αμερικανός εφευρέτης του φωνογράφου Τόμας Έντισον
18/10/1979 Ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης τιμάται από τη Σουηδική Ακαδημία με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας

ΤΥΧΑΙΑ TAGS