126 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
24.11.2017
Ορφέας | Main Feed
Τάσος Π. Καραντής

Ο συνθέτης Ανδρέας Λάμπρου είναι μια αξιοπρόσεκτη περίπτωση στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού, μιας και μέσα σε λίγα μόνο χρόνια έχει στο ενεργητικό του δεκάδες δισκογραφικές παραγωγές, συνεργασίες και συμμετοχές! Αποκορύφωμα δε όλης αυτής της δημιουργικής, ανοδικής κι επιτυχημένης πορείας του, είναι η συνεργασία του με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη κι οι τρεις πλατινένιοι δίσκοι που ’χει κάνει μαζί της!  
Μίλησα με τον Ανδρέα Λάμπρου, γι’ αυτές τις πλατινένιες επιτυχίες του, για το χώρο του ελληνικού τραγουδιού και τη σχέση του μ’ αυτόν, αλλά, κυρίως, για τη νέα του δισκογραφική δουλειά, το «Meditation» (2cd – 32 δια(ο)λογισμοί /Polymusic, 2011), με την οποία μας παρουσιάζεται ως ένας ολοκληρωμένος τραγουδοποιός, μέσα από τους τρεις ρόλους του συνθέτη, του στιχουργού και του ερμηνευτή.
Ανδρέα, ας τα πάρουμε όλα από την αρχή, πως μπήκες στον κόσμο της μουσικής;
Ανδρέας Λάμπρου: Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ασχολούμαι με τη μουσική. Οι γονείς μου, παρότι δεν ήταν μουσικοί, άκουγαν πάντα μουσική. Ο πατέρας μου έβαζε μέσα στο αυτοκίνητο κασέτες με τραγούδια του Καζαντζίδη και της Μαρινέλλας κι η μητέρα μου έκανε τις δουλειές του σπιτιού τραγουδώντας, ενώ τα βράδια με αποκοίμιζε με ένα νανούρισμα. Υπήρχε, βέβαια, πρώτιστα, το τραγούδισμα των δημοτικών και νησιώτικων τραγουδιών από την γιαγιά. Ήταν λοιπόν φυσικό επακόλουθο να επηρεαστώ και ν’ ασχοληθώ με τη μουσική. Άρχισα από μικρό παιδάκι να γράφω τραγούδια. Αρχικά “έκλεβα” παιδικά τραγουδάκια, τ’ άλλαζα και τα έκανα δικά μου! Θυμάμαι πως σε ηλικία 5 χρονών, όταν μέναμε στην Αιδηψό, είχα μια κασέτα στην οποία έγραφα τα δικά μου τραγούδια! Κι επειδή το κασετόφωνο ήταν τοποθετημένο  σε ένα ψηλό ράφι στην κουζίνα του σπιτιού, ανέβαινα πρώτα στην καρέκλα κι από εκεί πάνω στο τραπέζι για να το φτάσω και να γράψω το νέο μου τραγούδι! 

Και στο χώρο της δισκογραφίας πως μπήκες;
Α.Λ.: Παράλληλα με τις σπουδές μου ως γραφίστας στο “Akto” και κρυφά από τους γονείς μου - γιατί δεν ήταν και πολύ θετικοί στο να ακολουθήσω το επάγγελμα του μουσικού, αφού κατά αυτούς οι μουσικοί “πεθαίνουνε στην ψάθα” – πήγαινα, πληρώνοντας με το χαρτζιλίκι μου, και στο ωδείο "Φίλιππος Νάκας" όπου παρακολουθούσα 6 χρόνια πιάνο και κιθάρα με τη Λίλα Γερογιάννη και τη Νάνσυ Παπαγεωργίου και 6 χρόνια φωνητική και ορθοφωνία με τη Λία Βίσση και τη Νάγια Γεωργίου. Κατόπιν, προσπάθησα, για πολλά χρόνια, να μπω στη δισκογραφία κι άρχισα να κάνω ντέμο με δική μου μουσική και στίχο. Βέβαια, αφού έδινα τα ντέμο, περίμενα τις απαντήσεις κι αυτές δεν ερχόντουσαν ποτέ! Αποφάσισα λοιπόν να απευθυνθώ, εκτός από τις δισκογραφικές εταιρείες, κι απευθείας, σε συνθέτες, στιχουργούς και τραγουδιστές, όπου πήγαινα και σ’ αυτούς τα ντέμο μου, περιμένοντας όχι απαραίτητα μια συνεργασία, αλλά, έστω μια απλή γνώμη ή μια συμβουλή. Όπως καταλαβαίνεις, έχω φάει πολύ “πόρτα” στη ζωή μου! Η πρώτη μου δισκογραφική δουλειά ήρθε, τελικά, το 2003, με τη βοήθεια του Αντώνη Παππά, ο οποίος έκανε την παραγωγή του δίσκου “Αδρεναλίνη” της Μαρίας – Λουίζας Βασιλοπούλου, σε ενορχηστρώσεις του Χρήστου Σούμκα. Εν συνεχεία ακολούθησαν όλες οι άλλες δισκογραφικές δουλειές μου, οι οποίες είναι, μέχρι στιγμής πάνω από 90, αφού η μια έφερνε την άλλη!
 

 
Αλήθεια, ποιοι Έλληνες συνθέτες σ’ έχουν επηρεάσει;
Α.Λ.: Κυρίως έχω επηρεαστεί από την ελληνική μουσική γενικότερα και περισσότερο από τους Έλληνες τραγουδοποιούς. Οι συνθέτες που με έχουν επηρεάσει περισσότερο είναι ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Σταμάτης Κραουνάκης κι ο Νίκος Καρβέλας.
 
Υπάρχουν και κάποιοι τραγουδιστές και τραγουδίστριες που είναι το όνειρό σου να συνεργαστείς μαζί τους;
Α.Λ.: Ο Γιώργος Νταλάρας, η Ελένη Βιτάλη,  η Χαρούλα Αλεξίου, ο Γιάννης Πάριος κι η Άννα Βίσση.
 
Και κάποιος στιχουργός που θα ήθελες να μελοποιήσεις στίχους του;
Α.Λ.: Θα ήθελα πάρα πολύ να συνεργαστώ με το Μάνο Ελευθερίου, το Λευτέρη Παπαδόπουλο και τη Λίνα Νικολακοπούλου.
 
Η συνεργασία σου με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη πως προέκυψε;
Α.Λ.: Η πρώτη επαφή με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη έγινε μέσα από τον στιχουργό Γιώργο Παυριανό για το CD “Να σε βλέπω να γελάς”. Ο Παυριανός είχε δώσει στίχους του για να μελοποιηθούν σε διάφορους συνθέτες κι ένας απ’ αυτούς ήμουν κι εγώ. Στη συνέχεια παρουσίασε όλα τα τραγούδια που ’χε ετοιμάσει στην Πρωτοψάλτη κι είχα την τύχη, ανάμεσα στα τραγούδια που της άρεσαν, να είναι και το δικό μου! Κατόπιν, έγινε κι η πρώτη συνάντησή μου με την Άλκηστη, στο στούντιο “Prism”, του Κώστα Καλημέρη, όπου γνώρισα μια Πρωτοψάλτη περισσότερο ανθρώπινη, απλή και γήινη από όσο μπορούσα να φανταστώ! Ο δίσκος αυτός της Πρωτοψάλτη έγινε 2 φορές πλατινένιος.
Μετά ακολούθησε κι η δεύτερη συνεργασία μας για το CD “Στο ωραιότερο σημείο” , όπου έγραψα το τραγούδι “Ο παράδεισος μπορεί να περιμένει” σε στίχους της Ρεβέκκας Ρούσση. Ήτανε και η πρώτη δαυλιά που έκανα με τη Ρεβέκκα! Δεν θα ξεχάσω
ποτέ τις φοβερές στιγμές στο studio, τον ενθουσιασμό, την ενέργεια και το πάθος του να ακούμε το τραγούδι και να χοροπηδάμε σαν μικρά παιδιά! Κι αυτός ο δίσκος της Πρωτοψάλτη έγινε πλατινένιος.


Πως βλέπεις, ως νέος άνθρωπος και δημιουργός, το τοπίο στο ελληνικό τραγούδι;
Α.Λ.: Δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, για όλους και για όλα! Και εντάξει εμείς προλάβαμε και κάναμε και δύο πράγματα, οι πιο νέοι από μας; Στενοχωριέμαι πραγματικά για τα νέα παιδιά που έχουνε ταλέντο και όνειρα και με ρωτάνε και δεν ξέρω τι να τους πω … Έχει γεμίσει ο τόπος ατάλαντους και ανέμπνευστους δεινόσαυρους που δε λένε να ξεκολλήσουνε από τις τεράστιες πολυθρόνες τους και λέω τεράστιες γιατί όπως καταλαβαίνεις με τα χρόνια το λίπος … και που ορίζουνε τις δουλειές μας και τις ζωές μας και που αυτοί κυρίως φταίνε για την κατάντια της Ελληνικής μουσικής. Εταιρειάρχες που βάζουνε συνέχεια τους ’’δικούς τους’’ και ραδιοφωνικοί παραγωγοί που αν δεν τα πάρουνε δεν σε παίζουνε! Φυσικά δεν αργεί και η ώρα που οι αδικημένοι δημιουργοί – πίστεψέ με είναι πολλοί – θα βγούνε και με αποδείξεις θα στείλουν στα σπίτια τους ή στη φυλακή μια για πάντα τους δεινόσαυρους!
 
Τον εαυτό σου ως συνθέτη πως θα τον χαρακτήριζες;
Α.Λ.: Επειδή αγαπάω όλα τα είδη μουσικής και γράφω όλα τα είδη θα με χαρακτήριζα με τι λέξη ‘’’Όλα’’ και θα συμπλήρωνα το μότο μου που λέει: "Η μουσική είναι μία. Με χιλιάδες πρόσωπα και διαθέσεις. Όπως η μέρα, όπως η νύχτα, όπως εσύ..."
 
Ποιο είδος μουσικής αγαπάς περισσότερο;
Α.Λ.: Τα ακούσματα μου ήταν πάντα διάφορα και πολύ αντιφατικά μεταξύ τους .Στο χρόνο βλέπω ότι ίσως να αγαπάω λίγο περισσότερο τη Rock μουσική. 
 
 
 
Πως γράφεις ένα τραγούδι;
Α.Λ.: Για να γράψω ένα τραγούδι πρέπει να μπω σε κάποιους ρόλους που έχω ζήσει ή που δεν έχω ζήσει, αλλά μπορώ να φανταστώ. Αν έγραφα μόνο γι’ αυτά που έχω ζήσει τότε θα έγραφα πολύ λίγο. Εγώ γράφω ανάλογα με τον τραγουδιστή. Μπαίνω μέσα στην ψυχολογία του ώστε να δω μέσα από τη δική του οπτική γωνία το τι θα μπορούσε να υποστηρίξει, από θέμα στίχου και μουσικής. Πάντα όμως και μέσα από τη δική μου οπτική γωνία.

Για να πάμε λοιπόν και στο νέο σου cd, που έχει τον τίτλο “Meditation”. Γιατί έχεις κάνει, στο εξώφυλλο, το – έξυπνο ομολογουμένως – λογοπαίγνιο «δια(ο)λογισμοί»;
Α.Λ.: Γιατί μέσα σε αυτό το διπλό CD με τα 32 κομμάτια, υπάρχει σε πολύ μεγάλο βαθμό ο διάβολος, ίσως όσο και ο Θεός, αλλά επειδή το κακό πουλάει περισσότερο … καταλαβαίνεις! Στο τέλος όμως κερδίζει πάντα το καλό! 
 
Διαβάζω στο δελτίο Τύπου : «δεν είναι παράσταση, δεν είναι βιβλίο, είναι cd». Γιατί προτίμησες στην πρώτη σου εμφάνιση – με προσωπικό δίσκο – ως τραγουδοποιός, να μας παρουσιαστείς, πέρα από 2 τραγούδια που υπάρχουν στο cd, με μια, ουσιαστικά, ηχογραφημένη ποιητική συλλογή;
Α.Λ.
: Τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αυτό είχα ανάγκη να κάνω και έτσι ήθελα να επικοινωνήσω με τον κόσμο. Ξέρω ότι δεν είναι κάτι εμπορικό άμεσα, όμως πιστεύω ότι θα πουλάει σε βάθος χρόνου και αυτό πίστεψέ με είναι πιο εμπορικό από το να πουλήσουμε τον πρώτο μήνα και μετά τέλος! Επίσης είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος γιατί ο κόσμος έχει αρχίσει να αγαπάει τη δουλειά και να βρίσκει κομμάτια του εαυτού του μέσα σ’ αυτήν. Πολλοί επικοινωνούν μαζί μου μέσο mail και μου λένε ότι μέσα από το ’’Meditation’’ βρήκανε διέξοδο ή λύση σε κάποιο πρόβλημά τους. Τέλος δεν περίμενα ποτέ να υποδεχτούνε οι κριτικοί το ’’Meditation’’ τόσο θερμά. Οι κριτικές είναι απίστευτα ενθαρρυντικές και από ανθρώπους με αισθητική που δεν λένε εύκολα την καλή τους κουβέντα! Θα ήθελα να συμπληρώσω επίσης ότι στη συγκεκριμένη δουλειά έχω επηρεαστεί αρκετά και από δύο καλλιτέχνες που θαυμάζω πολύ, τον Τζίμη Πανούση και τη Λένα Πλάτωνος.
 
Και μάλιστα, απ’ ότι ξέρω, το διπλό αυτό cd, με τα 32 κομμάτια, είναι το πρώτο μιας τριλογίας; Έχεις τόσα πολλά να μας πεις;
Α.Λ.: Θα σου απαντήσω λέγοντας σου αυτό που πιστεύω πραγματικά για αυτή τη δουλειά, που είμαι πολύ περήφανος που την έχω κάνει και θεωρώ ότι είναι ότι καλύτερο έχω κάνει μέχρι στιγμής στην καριέρα μου… Σου απαντάω λοιπόν λέγοντάς σου ότι έχω να πω πολλά για λίγους (και καλούς)!!!
 
Περιγράφεις το υλικό του δίσκου σου ως εξής: «32 παραμύθια, 32 επαναστατικές διαδηλώσεις ψυχολογίας, 32 παρανοϊκοί διαλογισμοί, 32 διεστραμμένες σκέψεις». Τι ενώνει όλα αυτά τα διαφορετικά;
Α.Λ.: Μέσα σε αυτή τη δουλειά μπαίνω σε διάφορους ρόλους και προσωπικότητες. Πότε γίνομαι ο επαναστάτης διαδηλωτής που ψάχνει το δίκιο του, πότε ο κουρασμένος χαμηλόμισθος που δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα και πότε ο διεστραμμένος δολοφόνος που ψάχνει το επόμενο του θύμα ή ο μανιοκαταθλιπτικός που ζητάει να βρει τρόπο για να αυτοκτονήσει! Ψυχολογικά δεν ήταν και ότι πιο εύκολο αυτό για μένα και είναι κάτι που το ετοιμάζω χρόνια. Ήρθα σε επαφή με πάρα πολλούς ανθρώπους στα πεζοδρόμια, στις φυλακές, στα ψυχιατρεία, ούτως ώστε να μπορέσω να δω σε πρώτο πρόσωπο τους ρόλους και να τους αποδώσω πιο πειστικά έχοντας τη δυνατότητα σήμερα να τους μοιραστώ μαζί σας μέσα από το ’’Meditation’’. Αυτό δυστυχώς έφερε πολλές φορές σε κίνδυνο ακόμα και την ίδια μου τη ζωή … Τελικά όμως νομίζω ότι άξιζε τον κόπο.

Η θεματολογία των δια(ο)λογισμών σου είναι ευρεία, αλλά κι αντιφατική, μια και συγκατοικούν ο «δαιμονισμένος» με την «προσευχή», η «πολιτική» με την «αγάπη» κι ο «θεός» με το «χρηματιστήριο». Πως σου προέκυψαν τα θέματα;
Α.Λ.
: Γενικά στη ζωή μου είμαι ακραίος, αντιφατικός και αυτοκαταστροφικός. Εκεί που κάτι το έχω στα σίγουρα μπορεί να το τινάξω στον αέρα για να πάω για κάτι άλλο, που δεν ξέρω καν που θα με βγάλει… Η ίδια η ζωή με οδήγησε στο να βγάλω και τους τίτλους και τα θέματα…
 
Το κοινό σου, αλλά κι όλοι μας, μέχρι σήμερα, σε γνωρίζαμε από τα τραγούδια σου. Αυτή η εντελώς διαφορετική δουλειά σου απευθύνεται στο ίδιο ευρύ κοινό;  
Α.Λ.: Η δουλειά απευθύνεται σε όλο τον κόσμο, όπως και ότι έχω κάνει μέχρι σήμερα.
 


 
Αντρέα, ολοκληρώνοντας αυτήν την κουβέντα μας, θα ήθελα να την κλείσουμε, μέσα από έναν στίχο των δια(ο)λογισμών σου.
Α.Λ.: Πριν το τέλος λοιπόν, θα ήθελα να σου πω ένα μεγάλο ευχαριστώ κι ένα μπράβο, γιατί είσαι από τους λίγους ανθρώπους που πραγματικά με την αισθητική σου, την εμπειρία σου και την κριτική σου, πας τη μουσική ένα βήμα μπροστά! Και για το τέλος θα σου πω ένα τετράστιχο που υπάρχει στο ’’Meditation’’ και συγκεκριμένα στο τραγούδι ’’Τσίρκο’’ που λέει: (Η σωτηρία της ψυχής κι η Σωτηρία Μπέλλου / Κι οι δυο είναι τεράστιες γι' αυτό να προσκυνάς / Κι αν έχασες την πίστη σου στο δώμα ενός μπουρδέλου / Την εθνική σου μοναξιά ποτέ μην αρνηθείς).
 
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Ανδρέα Λάμπρου

www.andreaslambrou.gr

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άστοχα πράγματα και κινδυνώδη, οι έπαινοι για των Ελλήνων τα ιδεώδη.
Κωνσταντίνος Καβάφης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

24/11/1980 Ολοκληρώθηκαν οι ηχογραφήσεις του ιστορικού δίσκου Εδώ Λιλιπούπολη στα στούντιο της Columbia.
25/11/1939 Γεννήθηκε η συνθέτης Ελένη Καραίνδρου. Έχει γράψει υπέροχη μουσική για τον κινηματογράφο και τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου