166 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
26.06.2019
Ορφέας | Main Feed
Ειρήνη Κουλούρη

Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου cd «η ορθογραφία της αγάπης» του συνθέτη Μιχάλη Ανδρονίκου, πάνω σε στίχους του γνωστού ραδιοφωνικού παραγωγού Νίκου Αϊβαλή και του Βασίλη Γκίκα, ο νεαρός συνθέτης μίλησε στον Ορφέα για τους γενικώτερους προβληματισμούς του, καθώς και για την μεγάλη του αγάπη, την μουσική και ειδικώτερα για το τραγούδι, το οποίο υπηρετεί με λατρεία, παρά τις πολλές περγαμηνές που έχει. Γιατί ο Μιχάλης Ανδρονίκου, είναι ένας καλλιτέχνης που βάζει σε πρώτη προτεταιότητα το συναίσθημα και την ψυχική επικοινωνία.

Κύριε Ανδρονίκου σας καλωσορίζουμε στον Ορφέα. Το 2003 κυκλοφόρησε η πρώτη σας δουλειά με τίτλο: «Μία καθημερινή μουσική». Ακολούθησαν το 2006 ο δίσκος «Διοσημεία» και το 2008 ο δίσκος «Αλ Χαττ, η μαγική γραφή». Τον ίδιο χρόνο κυκλοφόρησε και ένα cd με παιδικά τραγούδια, με τίτλο «Απ’ τη στεριά το νερό και τον αέρα». Τώρα, σειρά έχει η ... τρυφερή  «Ορθογραφία της Αγάπης». Μιλήστε μας γι αυτήν.
Μ.Α.: Πρόκειται για δεκατρία τραγούδια  με ενδιάμεσες, σύντομες πρόζες, με αφετηρία τον ύμνο της αγάπης από την Α´ προς Κορινθίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου, 13.1. Η περιπλάνηση στα πολύπλοκα σχήματα της αγάπης στις μέρες μας αποτελεί το θεματικό πυρήνα του έργου.

Με αφορμή τον πολύ ... εύστοχο τίτλο «Η ορθογραφία της αγάπης», τι νομίζετε, είμαστε σωστοί, εμείς οι άνθρωποι στις σχέσεις μας; Τί λείπει; Μήπως ο σεβασμός;
Μ.Α.: Πρώτ’ απ’ όλα, λείπει η συναίσθηση ότι κάτι λείπει! Έπειτα θα έλεγα ότι αυτά είναι θέματα για προσωπική ενδοσκόπηση. Εμείς πάντως συνειδητά επιδιώξαμε την απουσία διδακτισμού και νουθεσίας στο έργο, με στόχο να ευαισθητοποιήσουμε και κυρίως να συγκινήσουμε τον ακροατή, για να οδηγηθεί στη συνέχεια, μέσα από την προσωπική βούληση σε δικές του προεκτάσεις.

Με τον Νίκο Αϊβαλή έχετε συνεργαστεί στο παρελθόν ξανά. Στο «Αλ Χαττ» όπου απήγγειλε τα ποιήματα αλλά και στο cd για παιδιά (και όχι μόνο) όπου είχε γράψει – μεταξύ και άλλων στιχουργών που συμμετείχαν- στίχους. Πώς έγινε; Τίνος ήταν η ιδέα της «ορθογραφίας»;
Μ.Α.: Με τον εξαιρετικό Νίκο Αϊβαλή, Ηθοποιό και Ραδιοφωνικό Παραγωγό στο Β' και στο Γ' πρόγραμμα της Ε.ΡΑ, πρωτογνωριστήκαμε το καλοκαίρι του 2008, όταν με κάλεσε στην εκπομπή του. Τα έργα αυτά έγιναν μετά από γόνιμη ανταλλαγή ιδεών. Για το τελευταίο έργο είχα γράψει τον ύμνο της αγάπης στον Καναδά,  λιγες μέρες πριν επιστρέψω για καλοκαιρινές διακοπές στην Ελλάδα. Αυτή ήταν και η αφορμή για να ξεκινήσουμε την όλη διαδικασία.

Στο καινούριο σας cd υπάρχει ένα τραγούδι, φόρος τιμής στο Μάνο Χατζιδάκι. Και μ’ αυτή την ευκαιρία, θέλω να σας πω, κάτι που σκέπτομαι πολύ συχνά και θέλω να το αναφέρω. Ο Χατζιδάκις  είχε πει « οι συνεχείς επιτυχίες χαλούν τον άνθρωπο. Μόνον οι αποτυχίες τον κάνουν αληθινό άνθρωπο». Πόσο βαθειά και σοφή κουβέντα ήταν αυτή. Τί λέτε;
Μ.Α.: Εκτός από αυτό το τραγούδι στο οποίο αναφέρεστε υπάρχει και το «Φεγγάρι - Φανάρι» σε στίχους του Νίκου Αϊβαλή, που είναι επίσης αφιερωμένο στον Χατζιδάκι. Μακάρι η ρήση του Χατζιδάκι να αφορά και σε ευρύτερες ομάδες ανθρώπων ή ακόμα και λαούς ή κράτη ολόκληρα. Έτσι μπορεί και ο Ελληνικός λαός να ελπίζει μετά την κρίση...

Εκτός από συνθέτης, παίζετε κι ένα σωρό μουσικά όργανα. Βοηθάει η καλύτερη γνώση και επαφή με ένα όργανο-πόσο μάλλον με πολλά- ένα συνθέτη; Τον εμπνέει;
Μ.Α.: Βεβαίως! Είναι εργαλεία στα χέρια ενός συνθέτη, που του προσφέρουν ξεχωριστές και μοναδικές δυνατότητες το καθένα.

Διδάσκετε σύνθεση. Μιλήστε μας γι’ αυτή σας την ιδιότητα.
Μ.Α.: Διδάσκω ανώτερα θεωρητικά της μουσικής αυτή την περίοδο. Από το 2003 μέχρι σήμερα, έχω διδάξει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από τα πολύ μικρά παιδιά μέχρι και στο Πανεπιστήμιο. Αισθάνομαι τυχερός που μπορώ να μοιράζομαι αυτά που ξέρω με νέους ανθρώπους, ιδιαίτερα όταν αυτοί έχουν ειλικρινές ενδιαφέρον. Ευτύχησα από πολύ νωρίς να δω μαθητές μου να ακολουθούν με επιτυχία το δρόμο της τέχνης.

Πώς διδάσκονται η jazz και η rock σύνθεση, στην Αμερική; Εδώ στην Ελλάδα διδάσκονται ανεξάρτητα και προαιρετικά. Είναι έτσι και εκεί; Νομίζετε πως σπουδές όπως η jazz ή η rock σύνθεση είναι απαραίτητες για έναν συνθέτη;
Μ.Α.: Τα διδάσκονται όπως όλα τα άλλα αντικείμενα της μουσικής. Δεν θα έλεγα ότι είναι απαραίτητη γνώση για ένα συνθέτη, αλλά σαφώς κάποιος που γνωρίζει και αυτό το είδος έχει ευρύτερο φάσμα εμπειριών.

Ασχολείστε με το τραγούδι, που είναι καθημερινή ανάγκη του ανθρώπου. Αυτό είναι προς τιμήν σας. Μιλήστε μας γι’ αυτήν σας την αγάπη!
Μ.Α.: Τα πρώτα μου ακούσματα ήταν τραγούδια και αισθάνομαι ότι είναι σημαντικό κομμάτι της ταυτότητάς μου. Ήταν λοιπόν φυσικό για μένα οι πρώτες απόπειρες να γράψω κάτι, να αφορούν σε τραγούδια. Στη συνέχεια νομίζω ότι βρήκα μια ισορροπία ανάμεσα στη μουσική και στο τραγούδι, που μου προσφέρει ελευθερία στην ενασχόληση και με τα δύο.

Πείτε μας δύο λόγια για τους συνθέτες που έχετε αγαπήσει.
Μ.Α.: Είναι πολλοί και θα προτιμούσα να μην αναφέρω ονόματα γιατί κάποιους μπορεί να τους ξέχάσω. Πάντως μπορώ να πω ότι μου αρέσουν ορισμένα μόνο έργα των αγαπημένων μου συνθετών και γενικά δεν είχα ποτέ κανένα συνθέτη ως πρότυπο.

Μετά το 1990 η φοίτηση μουσικών σε ωδεία, στην Ελλάδα όλο και φθίνει. Το ποσοστό είναι τραγικά μειωμένο. Λέτε να μιλάμε για πνευματική σήψη; Μήπως παραγίναμε υλιστές;
Μ.Α.: Το αποκλείω! Ο Ελληνικός λαός είναι πολύ ταλαντούχος σε όλες τις τέχνες αλλά κυρίως στη μουσική και το τραγούδι. Απλά σε περιόδους κρίσης ο αντίκτυπος στην τέχνη είναι μεγαλύτερος.

Τί θα λέγατε, από δω, από τον «προμαχώνα» του Ορφέα, προς τους Έλληνες πολιτικούς, έτσι που κατάντησαν την Ελλάδα; Κάποιο μήνυμα;
Μ.Α.: Τον πολιτισμό και τα μάτια τους, θα τους έλεγα!

Κύριε Ανδρονίκου, σας ευχαριστούμε θερμά, συγχαρητήρια και καλή συνέχεια στο εμπνευσμένο έργο σας !
Μ.Α.: Κι εγώ σας ευχαριστώ! Κάθε επιτυχία στην ιστοσελίδα του Ορφέα και σ’ εσάς προσωπικά!

Επισκεφτείτε το επίσημο site του Μιχάλη Ανδρονίκου στη διεύθυνση

www.andronikou.gr

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Υπερτερεί συντριπτικώς ο πόλεμος.
Γιώργος Σεφέρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

Δεν έχουν καταχωρηθεί γεγονότα.

ΤΥΧΑΙΑ TAGS