74 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
20.10.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Κατερίνα Κοφινά

THE INNOCENTS (ΜΙΑ ΜΟΡΦΗ ΣΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ)

Στη ζώνη του λυκόφωτος

Κατερίνα Κοφινά

Κατά ένα διαβολικό (η μήπως όχι;) τρόπο από την στιγμή που ξεκίνησα να γράφω στον Ορφέα διαλέγω να παρουσιάσω ταινίες θρίλερ. Δεν είμαι ιδιαίτερα φαν του συγκεκριμένου κινηματογραφικού είδους , αλλά η αλήθεια είναι ότι τρελαίνομαι για τα ψυχολογικά θρίλερ και τις κλασικές ιστορίες φαντασμάτων. Άλλωστε από μικρή με συνέπαιρνε το μυστήριο, η φαντασία , τα φαντάσματα , η λογοτεχνία τρόμου και ο αγαπημένος μου συγγραφέας Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ.  Ε! τίποτα δεν είναι τυχαίο στη ζωή. Αν είχα άλλη πορεία ίσως να έπαιρνα καλύτερο δρόμο από τον κακό που πήρα. Χα , χα . Ίσως θα έπρεπε να είμαι πιο προσγειωμένη στη γη , αντί να πετώ στα σύννεφα , και να πιστεύω στην ύπαρξη των εξωγήινων(να γιατί ταυτίστηκα τόσο με τον Μώλντερ των Χ Φ. ) αλλά τι τα θέλετε; Όταν διαμορφώνεται ο χαρακτήρας του ανθρώπου κανείς δεν μπορεί να τον αλλάξει.
Όπως λοιπόν έγραψα και πιο πάνω δεν είμαι τόσο των θρίλερ. Μπορώ να πω ότι μου αρέσουν πολύ οι κοινωνικές ταινίες, οι ταινίες εποχής και οι βιογραφίες. Μεγαλωμένη όμως με φιλμ του 30, 40 , 50 τότε που οι ασπρόμαυρες ταινίες μεσουρανούσαν αγάπησα παράφορα τις σκιές που δημιουργούσε ο ασπρόμαυρος φωτισμός και αυτό το συναίσθημα του φόβου που δεν φαίνεται καθαρά στην οθόνη, αλλά παραφυλά κάτω από το κρεβάτι και μέσα στη ντουλάπα. Βλέπετε ήμουν πάντα της άποψης ότι ο τρόμος δεν είναι ανάγκη να τον δείξει ένας σκηνοθέτης γυμνό μπροστά στα μάτια του κοινού. Μπορεί άνετα να τον υπονοήσει μέσα από στις σκοτεινές γωνιές , η να τον σκιαγραφήσει επάνω στα πρόσωπα των ηρώων του.  Και ένα κλασικό παράδειγμα σκηνοθέτη υπαινικτικού τρόμου έκανε ο Ζακ Τουρνέρ ένας πολύ αγαπημένος μου σκηνοθέτης. Κάποια στιγμή θα σας γράψω για αυτόν.
Για να γυρίσουμε όμως στην ταινία που θα σας παρουσιάσω τώρα το <<THE INNOCENTS>> του σκηνοθέτη Τζάκ Κλέιτον (1921-1995) είναι μια ταινία που έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας ιστορίας φαντασμάτων. Δηλαδή το παγερό πλούσιο σπίτι, τους ψίθυρους , τις πνιχτές ομιλίες, τα τριξίματα, την παγωνιά. Και δυο μικρά αθώα παιδάκια (;).
Η δεσποινίδα Γκίντενς η καινούργια γκουβερνάντα του Μάιλς και της Φιόνα  νομίζει πως αρχίζει να τρελαίνεται , γιατί ακούει φωνές, και βλέπει πράγματα εκεί που δεν υπάρχουν. Πάνω από όλα όμως αρχίζει να υποψιάζεται πως τα δυο μικρά παιδιά που έχει αναλάβει να φροντίζει έχουν την συμπεριφορά μεγάλων ανθρώπων. Η Γκίντενς (Deborah Kerr) πηγαινοέρχεται σε αυτό το βικτοριανό σπίτι με τα ατελείωτα δωμάτια , τους πράσινους κήπους και την όμορφη λίμνη. Κοιτάζει το απέραντο δάσος που καλύπτει εξωτερικά το οίκημα και αναρωτιέται. Είδε η δεν είδε στα αλήθεια την μορφή ενός μαυροντυμένου άντρα να την κοιτά από το μπαλκόνι με τα σατανικά του μάτια; Τον είδε η ήταν η νοσηρή της φαντασία; Και μετά ανακαλύπτει εκείνη την φωτογραφία στη σοφίτα. Ήταν εκείνος ο άντρας, ο πρώην επιστάτης ο κύριος Κουίντ. Αλλά εκείνος είχε πεθάνει. Πέθανε λίγο καιρό μετά τον ξαφνικό θάνατο της πρώην γκουβερνάντας των παιδιών την μις Τζέσελ. Η Γκίντενς προσπαθεί να βάλει σε τάξη τις σκέψεις της. Ναι είχε δει και εκείνη την μις Τζέσελ να κάθεται σε κάποια μεριά της λίμνης και να σιγοτραγουδά ένα νανούρισμα. Το ίδιο που έλεγε η Φιόνα μια μέρα. Ο Μάιλς και η Φιόνα ξέρουν. Είχαν δει τους δυο εραστές και ψιθυρίζουν τις ανίερες κουβέντες του αγροίκου Κουίντ προς την μις Τζέσελ. Γελάνε στα κρυφά με τις ακολασίες που είχαν δει και θυμούνται. Και μετά από όλα αυτά η Γκίντενς
Καταλαβαίνει πως τα πνεύματα του Κουίντ και της Τζέσελ έχουν στοιχειώσει τα δυο μικρά παιδιά και δεν αποφασίζουν , η δεν θέλουν  να τα αφήσουν. Η Γκίντενς δε μπορεί να κάνει τίποτα. Ποιος θα την πιστέψει; Θα την θεωρήσουν τρελή και νευρωτική αν τους πει για τα τριξίματα στη σκάλα , για τα πνιχτά γέλια, και τους αναστεναγμούς έξω από το δωμάτιο της, ότι γίνονται από τους καταραμένους εραστές.
Το φιλμ βασισμένο στο βιβλίο του Χένρυ Τζέιμς (το στρίψιμο της βίδας) προσπαθεί να εξηγήσει το ανορθολογικό της νουβέλας σαν την επινόηση της νοσηρής φαντασίας της Γκίντενς , που είναι μια σεξουαλικά στερημένη ύπαρξη. Η Κερ εδώ δίνει μια ανεπανάληπτη ερμηνεία και ο Clayton παραδίδει ένα φιλμ γεμάτο φωτοσκιάσεις , κοντινά πλάνα προσώπων , κινήσεις της μηχανής.
Το '"THE INNOCENTS" είναι μια ταινία που συνέχεια θα σας φέρνει ρίγη στο κορμί σας. Το δαιδαλώδες οικοδόμημα με τους παράξενους ήχους και τα ατελείωτα ψιθυρίσματα θα σας βάλουν σε σκέψεις. Η πανέμορφη λίμνη , ο κήπος  και το δάσος δεν είναι τόσο αθώα όσο νομίζετε στην αρχή. Και το απαλό αεράκι σε τελική ανάλυση που σβήνει την φλόγα του κεριού δεν είναι ένα φυσικό φαινόμενο, αλλά η ανάσα του διαβολικού Κουίντ που παγώνει τα μέλη σας. Γιατί όπου και αν κοιτάξετε είναι εκεί. Σε κάθε σκοτεινή γωνιά του σπιτιού, σε κάθε κάμαρα, στο κάθε σκαλοπάτι της σκάλας που ανασαίνει βαριά από τα βήματα του. Δεν μπορείτε να ξεφύγετε από την μορφή του στο παράθυρο. ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ……


  

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άλογα περήφανα οι επιθυμίες μου γονάτισαν κάθισαν χάμω.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

20/10/1854 Γεννήθηκε ο Γάλλος ποιητής Αρθούρος Ρεμπώ. Πέθανε στις 10.11.1891
21/10/1907 Γεννήθηκε ο σουρεαλιστής ζωγράφος και ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος