75 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
18.12.2017
Ορφέας | Main Feed
Κείμενο: Γιώργος Ιατρίδης

Κωφάλαλος πόθος

Διαβάσαμε στίχο

Γιώργος Ιατρίδης


Κωφάλαλος πόθος

Στίχοι: Ορέστης Ντάντος
Μουσική:  Ορέστης Ντάντος 
Πρώτη εκτέλεση: Ορέστης Ντάντος



Κωφάλαλος πόθος άχρηστες γνώσεις δυσοίωνες προγνώσεις
...αυτός ο στίχος αποτελείται από τις τρεις διαφορετικούς στίχους:
…«Κωφάλαλος πόθος», πόθος ο όποιος δεν μπορεί να εκφραστεί και κατά συνέπεια δεν μπορεί να ακουστεί
…«άχρηστες γνώσεις», γνώσεις που έρχονται κατ’ ευθείαν από την τηλεόραση ή από τα lifestyle περιοδικά και κατακλύζουν το μυαλό μας, και πια, δεν μπορεί να χωρέσει τα ουσιώδη
…«δυσοίωνες προγνώσεις», βλέπε Λιακόπουλο, ωροσκόπια και άλλα τέτοια παράδοξα

δερματολογικές διαγνώσεις
Ψυχογενείς ταχυκαρδίες οξείες αναφυλαξίες ενδοψυχοπαθολογίες

…αυτούς τους δύο στίχους ο Ντάντος πρέπει να τους πηρέ κατ’ ευθείαν από κάποια διάγνωση γιατρού ή από κάποιο συνταγολόγιο…
…«ενδοψυχοπαθολογίες» όποιος μου βρει μεγαλύτερη λέξη που έχει μπει σε ελληνικό τραγούδι κερδίζει…
…είναι πραγματικά άξιο λόγου αυτή η γραμμή που ακολουθεί ο Ντάντος, αυτές οι λέξεις με τις μεγάλες συλλαβές κανονικά δε θα έπρεπε να χωράνε σε κανένα τραγούδι, μιας και καταργούν την μουσικότητα αλλά και την μελωδικότητα

ψάχνεις να βρεις τις αιτίες ψάχνεις να βρεις τις αιτίες

στο τέλος μένεις όπως όλοι με τις ίδιες απορίες
...«όλοι» η πιο σημαντική λέξη σε αυτούς τους δύο στίχους μιας και εκφράζει τη μάζα, το πλήθος


Ξανά οι ίδιες ιστορίες καινούριες συνεδρίες και χάπια για τις αϋπνίες
…κάποιες λέξεις πιστεύω πως όταν γράφεται ένα κομμάτι πρέπει αναπόφευκτα να μπουν και να τοποθετηθούν μέσα στο τραγούδι, εδώ οι λέξεις αυτές είναι το «ξανά» όπου μας συνεχίζει το νόημα αλλά και το «συνεδρίες» όπου περικλείει και συμπληρώνει τους προηγούμενους ιατρικούς στίχους
ψάχνεις κι εσύ τις αιτίες ψάχνεις κι εσύ τις αιτίες
στο τέλος μένεις όπως όλοι με τις ίδιες απορίες
οι γιατροί ποτέ δεν ξέρουν το γιατί οι γιατροί ποτέ δεν ξέρουν το γιατί

...ωραίος στίχος μιας και παίζει με τους ήχους των λέξεων

 
Όταν γυρνάει η ζωή σου τούμπα
βρες μια ζεστή αγκαλιά κι ακούμπα

…θα έλεγα και πριν να γυρίσει…
πριν να κλατάρει το κορμί πριν χάσεις το μυαλό σου
ρίξε νεράκι στο κρασί γαμώ τον εγωισμό σου

…«νεράκι» προσέξτε το υποκοριστικό, μπορεί να είναι μετρικά σωστό από τη λέξη «νερό» αλλά τίποτα δεν είναι τυχαίο, ελάχιστο προσπάθεια άμα κάνουμε όλα θα είναι καλύτερα
…εδώ φαίνεται πεντακάθαρα η γραμμή που ακολουθεί ο Ντάντος στα τραγούδια του, ή τέλος πάντων στα περισσότερα. Τα νοήματα που θέλει να μας περάσει μας τα λέει φάτσα φόρα, χωρίς υπεκφυγές και αλληγορίες, πράγμα ωραίο, δεκτό

 


Όταν γυρνάει η ζωή σου τούμπα
βρες μια ζεστή αγκαλιά κι ακούμπα
πριν να κλατάρει το κορμί πριν χάσεις το μυαλό σου

...«κλατάρει» λέξη γεννημένη από την σύγχρονη κοινωνία, ή λέξη που χρησιμοποιείται σε «συνεργεία»…
ρίξε νεράκι στο κρασί γαμώ τον εγωισμό σου
…μιας και τα τραγούδια του όπως είπαμε δεν είναι και τα πλέον μελωδικά, βρίσκει άλλους τρόπους για να έχουν χρώμα, παίζει με τους ήχους των συμφώνων και έτσι κρατάει τις ισορροπίες


Όλοι γυρνάμε σα χαζοί γύρω απ’ τον εαυτό μας
και σπαταλάμε τη ζωή γαμώ τον εγωισμό μας

…ένα πολύ ωραίο ρεφρέν, που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι και γραμμένο σε κάποιο τοίχο ή να αποτελεί σύνθημα για την νεολαία


Τα τραγούδια του Ντάντου όπως είπαμε και πριν, έχουν μια υβριστική γλώσσα ειδικότερα τα τραγούδια του πρώτου δίσκου. Επίσης, πολλά δεν ακολουθούν το μέτρο και τη ρήμα, έτσι γίνονται ξεχωριστά, αλλά και λιγότερο μελωδικά.
Εγώ πάντως θα συνιστούσα σε όποιον νέο γράφει ή ασχολείται με το τραγούδι, να προσπαθήσει να αποκτήσει δικά του εκφραστικά μέσα και χαρακτηριστικά, χαρακτηριστικά που λείπουν από το ελληνικό τραγούδι και που θα το κάνουν καλύτερο.
Επί πρόσθετα, εδώ μπορουμε να καταλάβουμε την διαφορετικότητα των ανθρώπων. Ανάλογο τραγούδι -αλλά με μια ποιητική γραφή- που μιλάει για τον εγωισμό είναι το «Αίμα» σε στίχους Στέλλας Βλαχογιάννη, από το «Έχω ένα σχέδιο» του Θέμη Καραμουρατίδη. Και τα δύο υπέροχα τραγούδια!

Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

Σχόλια  

 
+1 #1 Μιμίκα Μαλλούκου 02-08-2012 15:59
Τα τραγούδια μας όλο και περισσότερο μετατρέπονται σε πεζά(ως πεζή καθίσταται και η ζωή μας, άρα και η έκφρασή μας.)Δεν είναι απαραιτήτως κακή η ''πεζοποίηση'' του στίχου, αλλά στερείται σίγουρα μελωδίας και μουσικού χρώματος!!Προσωπικά δεν συναινώ σ' αυτό τον τρόπο γραφής,καθώς αποκλείει την αισθαντικότητα του λόγου και του ήχου.Θα μπορούσε να μετεξελιχθεί αυτή η γραφή σε ένα αρκετά σοβαρό λογοτεχνικό πόνημα, αν γνώριζαν οι στιχουργοί του πώς να το κάνουν και αν ακολουθούσαν λογοτεχνικούς κανόνες που πρέπει να διέπουν ένα λογοτεχνικό κείμενο και όχι απλά ένα λεκτικό κείμενο.Σήμερα έχουμε ακριβώς αυτό.Λεκτικά κείμενα, όχι όμως λογοτεχνικά κείμενα.Ο σύγχρονος στίχος παρουσιάζει πολλά προβλήματα στη συνοχή του νοήματος,αλλά και στη λογοτεχνική του υπόσταση και δομή η οποία μάλλον σε αποδόμηση αποσκοπεί.Ένα συνονθύλευμα νοημάτων,πολλές φορές αντιφατικών μεταξύ τους συμπιέζονται και προκαλούν μια χαοτική συναισθηματική και λογική ακολουθία.Αυτό το συναισθηματικό και νοητικό μπέρδεμα που επικρατεί μέσα μας, αποτυπώνεται με τον πιο α-λογο-τεχνικό τρόπο στα περισσότερα σύγχρονα τραγούδια. Θεωρώ ότι η ''στιχουργική'' γραφή μας, βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο. Όλος αυτός ο χύμα στιχο-λόγος κάποια στιγμή θα διαμορφώσει μια καινούρια στιχουργική φόρμα.Ας προσέξουμε όμως στην προσπάθειά μας να πρωτοτυπήσουμε σε λέξεις ή σε νοήματα, να μην περιπέσουμε στον κίνδυνο να κομίζουμε απλώς γλωσσολογικά ευρήματα από τα λεξικά, αν πρώτα αυτά δεν έχουμε την ικανότητα να τα μετατρέψουμε σε ''τέχνη''. Ναι, ο στίχος είναι τέχνη, η γλώσσα είναι λέξεις και ο ποιητής-στιχουργός-συγγραφέας καλείται να διαμορφώσει λόγο, εν τέχνη.Το επίπεδο των πλείστων σύγχρονων στιχουργημάτων στερείται απολύτως Τέχνης.Ο λόγος υπάρχει, οι λέξεις υπάρχουν, οι δημιουργοί αναζητούνται......ή ταλαιπωρούνται στην κατεύθυνση που θέλουν να πάρουν.-
Παράθεση
 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Κατάγομαι από μια οικογένεια που έζησε την τουρκική εισβολή και έχασε τα πάντα μέσα σε μια μέρα. Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον αρκετά φτωχό – ασχέτως αν στην πορεία οι γονείς μου ορθοπόδησαν και προχώρησαν. Όσο κι αν μεγαλώσεις, τα βιώματά σου δεν σε εγκαταλείπουν. Δεν έχω χάσει λοιπόν καμία επαφή με την πραγματικότητα. Βιώνω απόλυτα αυτό που συμβαίνει γύρω μας
Μιχάλης Χατζηγιάννης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

18/12/1911 Γεννήθηκε ο σκηνοθέτης, φιλέλληνας και σύζυγος της Μελίνας Μερκούρη Ζυλ Ντασέν
19/12/1915 Γεννήθηκε στο Παρίσι η σπουδαία Γαλλίδα τραγουδίστρια Εντίθ Πιάφ

ΤΥΧΑΙΑ TAGS