107 αναγνώστες online
Find us on FacebookJoin us on Facebook
sideBar



Σαββέρια Μαργιολά - «Αλισάχνη»

ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ «Τι έχω να χάσω»

Τάσος Π. Καραντής
Τάσος Π. Καραντής
Πρώτη Παρουσίαση
ΜΑΡΙΑ ΣΑΧΠΑΣΙΔΗ - «Τι έχω να χάσω»
18.04.2019
Ορφέας | Main Feed

Νυχτερινή εκπομπή

Τάσος Π. Καραντής

Θεωρώ ότι οι καλύτερες ραδιοφωνικές εκπομπές – όσες αφορούν το τραγούδι – είναι αυτές που, είτε συνδυάζουν τα τραγούδια και τα σχετικά αφιερώματα, με ιστορικές πληροφορίες και στοιχεία περί αυτών, είτε τα συνδέουν με προσωπικές καθημερινές ιστορίες, είτε, μερικές φορές, παίζονται τα τραγούδια – χωρίς πολλά λόγια – αφήνοντας αυτόν το ρόλο, στους τίτλους και στη σειρά των επιλογών, γιατί το τραγούδι είναι η πιο άμεση μορφή λαϊκής τέχνης, που συντροφεύει την καθημερινότητά μας ή συνδέεται άρρηκτα με την ίδια τη ζωή μας, σε διάφορες χρονικές στιγμές και συγκυρίες.
Σκεφτήκαμε, λοιπόν, εδώ στον «ΟΡΦΕΑ», μια ραδιοφωνική εκπομπή, που δεν θα ακούγεται, αλλά  θα διαβάζεται! Θα ακούγονται όμως τα τραγούδια, που θα την συνοδεύουν και θα συνδέονται μαζί της. Ο τίτλος της θα είναι «ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ  ΕΚΠΟΜΠΗ», διότι, αν και θα μπορείτε να την διαβάσετε και να  ακούσετε τα τραγούδια, οποτεδήποτε, εμείς, σας προτείνουμε, ανεπιφύλακτα, νύχτα!
Η «ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΕΚΠΟΜΠΗ» θα περιλαμβάνει ιστορίες και περιστατικά, αληθινά ή φανταστικά, αποσπάσματα λογοτεχνικών και άλλων κειμένων, ποιήματα κ.ά., κι όλα αυτά, συνδεδεμένα με τα, ανάλογης, κάθε φορά, θεματολογίας τραγούδια, που μπορεί να είναι σκόρπια, ή να αποτελούν αφιέρωμα σ’ έναν δίσκο, σε μια πτυχή ενός συνθέτη, στιχουργού και τραγουδιστή. Ακόμα, «μικρά αφιερώματα» σε φωνές, παλιές και νέες, όπου εκεί τα «λόγια είναι περιττά…». Κάθε Κυριακή στον ΟΡΦΕΑ. Καλή ακρόαση! Ή, μάλλον, καλή ανάγνωση κι ακρόαση!
 
 
«Ο Γιώργος Νταλάρας με Latin διάθεση - A»
 
Κείμενο – επιλογή τραγουδιών : Τάσος Π. Καραντής
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος έχει γράψει, ότι ο Νταλάρας είναι ο πιο δραματικός ερμηνευτής που έχει βγάλει η Ελλάδα. Το ασπάζομαι, ως προς τον πυρήνα της καλλιτεχνικής ιδιοσυγκρασίας του μεγάλου ερμηνευτή. Όμως, ο Νταλάρας, μουσικά, φωνητικά, ερμηνευτικά και ρεπερτοριακά(δισκογραφικά & live) είναι, όπως τον χαρακτηρίζω εγώ, «ο δεκαθλητής του ελληνικού τραγουδιού». Βέβαια, όλη αυτήν την τεράστια γκάμα του και πολυπραγμοσύνη του, την διέπει μια κατασταλαγμένη συνειδητότητα, που, είναι λογικό, στην «εποχή της κυριάρχησης του φραμπαλά και της υπερβολικής ελαφρότητας», να εκλαμβάνεται, από μεγάλη μερίδα του κοινού, από βαριά ως δραματική(με άλλη έννοια σαφώς, απ’ αυτήν που εννοεί ο Λευτέρης Παπαδόπουλος).
Επειδή τυγχάνει, να γνωρίζω – με ατέλειωτες ώρες συζητήσεων, και παρακολουθήσεων της μουσικής δουλειάς του στο στούντιο, κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων -  πέρα από τον Νταλάρα(τη δημόσια εικόνα του δηλαδή), και τον Γιώργο, οφείλω να δώσω δυο – τρία στοιχεία που τον χαρακτηρίζουν ως άνθρωπο : είναι βαθύτατα λαϊκός(με λαϊκή σοφία και ήθος) και κοινωνικοπολιτικά μορφωμένος και ευαισθητοποιημένος. Και, βέβαια, με άποψη! Δεν είναι ανεμοδούρι. Όπως το λέει κι ο ίδιος : «είμαι άνθρωπος με γωνίες κι όχι στρογγυλός», δηλαδή, δεν λέει ναι σε όλα, δεν προσπαθεί να είναι αρεστός σε όλους κι επιλέγει, δεν καταπίνει. Δεν του λείπει το χιούμορ, κάθε άλλο! Αλλά είναι αυτοσαρκαστικό, καυστικό και πολύ οξυδερκές! Σ’ έχει σκανάρει με μια ματιά, και ξέρει ποιοι είναι γλείφτες, και ποιοι οι ντόμπροι και ανιδιοτελείς. Τέλος, σαφώς, κι είναι, εσωτερικά – υπαρξιακά, βαθιά μοναχικός, όπως είναι  όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες, αλλά κι οι άνθρωποι που το βασανίζουν το μυαλό τους και δεν εφησυχάζουν ποτέ. Θυμάμαι, μια φορά, στο στούντιο, μας έλεγε ιστορίες για τον Μπιθικώτση, με μια λεπτή, όμως, αίσθηση χιούμορ, κι όταν, κάποιοι, από τον περίγυρο, το χοντρύνανε, αποχώρησε, διακριτικά, παραδίπλα και σκάλιζε, σκυφτός και αμίλητος, μοναχικά τις χορδές της κιθάρας του, βγάζοντας κάποιες μελαγχολικές μελωδίες, αφήνοντας μας, να χαζογελάμε …
Αντίθετα, όταν το χιούμορ είναι καθαρό και πηγαίο, γελάει ακριβώς όπως ένα μικρό  παιδί …
Νομίζω, ότι, τέτοιες στιγμές, που το κοινό στις συναυλίες του, ή ένα τραγούδι, του δίνουν μια τέτοια πάσα, τότε βγάζει αυτό το παιδικό γέλιο και την «καλοκαιρινή διάθεση», που περνάει και σε ορισμένες ερμηνείες του ή σε κάποια τραγούδια του, από τον τετραψήφιο αριθμό τραγουδιών της δισκογραφίας του!
Αυτά, λοιπόν, που έγραφα, παραπάνω, για την «καλοκαιρινή διάθεση» του Νταλάρα, ισχύουν και για την «λάτιν διάθεσή» του, που θα ακούσουμε σ’ αυτήν, και την επόμενη, «νυχτερινή εκπομπή». Το βασικό υλικό(αυτό – το περισσότερο σχεδόν – που υπάρχει στο YouTube), προέρχεται από, τον περίφημο δίσκο του «Latin»(1987), για το οποίον έχω κάνει ολόκληρο αφιέρωμα στον «ΟΡΦΕΑ» :   http://www.e-orfeas.gr/singing/tributes/1592-article.html
Ακολουθεί, ως bonus, κι, η  μετά τα «Latin», σχετικού ρεπερτορίου δισκογραφία του Νταλάρα.
Ας ξεκινήσουμε – πιο καλοκαιρινά και “εξωτικά” – με τα ισπανόφωνα.
 
 «LOS GARGEROS »
Μουσική: J.V Torrealba 
Στίχοι: J.V Torrealba
δίσκος : «Latin»/1987
 
* * * * *


«CANCION DEL MIMBY »
Μουσική: E.B. Caceras
Στίχοι: Chr.Balvi
δίσκος: «Latin»/1987
 
* * * * *


«HISTORIA DE UN AMOR»
Μουσική – στίχοι: CARLOS ALMARAN
δίσκος: «Latin»/1987
 
* * * * *


«EL PRESO NUMERO NUEVE»
Μουσική - στίχοι: R. Cantoral
δίσκος: «Latin»/1987


« ALMA CORAZON Y VIDA»
Μουσική – στίχοι: Adrian Flores
δίσκος: «Latin»/1987


« UNA MONEDA LE DI»
Μουσική – στίχοι: OCHAITA & VALERIO SOLANO
δίσκος: «Latin»/1987


« AL BOHIO»
Παραδοσιακό τραγούδι της Κούβας
δίσκος: «Latin»/1987


« LA MALAGUENA»
Μουσική – στίχοι: Elpidio Ramírez Roque Ramírez, Pedro Galindo
δίσκος: «Latin»/1987


«LA BAMBA»
Παραδοσιακό του Μεξικού
δίσκος: «Latin»/1987
[τυχαίο link από το YouTube]
 
* * * * *

BONUS

1) Το ρόλο του προάγγελου μιας ολοκληρωμένης έκδοσης του Νταλάρα με λάτιν τραγούδια, τον έπαιξαν οι δυο συναυλίες, στα πλαίσια του «Φεστιβάλ Λαϊκής Μουσικής», στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, στις 18 και 19 Νοέμβρη του 1986, με την κοινή εμφάνιση του Γιώργου Νταλάρα, του Αφρικανού Ray Lema και του διεθνούς φήμης Ισπανού κιθαρίστα Paco De Lucia, όπου, σχετικού ύφους, ισπανικά κι ελληνικά, κομμάτια, που παίχτηκαν εκεί, συμπεριλήφθηκαν στο δίσκο του Νταλάρα «Ζωντανές ηχογραφήσεις»(90.000 πωλήσεις), που κυκλοφόρησε το Φλεβάρη του 1987. Συγκεκριμένα στο δίσκο υπάρχει το ισπανικό «El emigrante», με τη συνοδεία του Paco De Lucia στην κιθάρα.

[τυχαίο link από το YouTube]
 
* * * * *


2) 1999 «George Dalaras & The Israel Philharmonic Orchestra» (50.000 πωλήσεις). Εδώ, σ’ αυτήν τη ζωντανή ηχογράφηση από το Ισραήλ(έκδοση που κυκλοφόρησε και στην Ελλάδα), ο Νταλάρας, με τη συνοδεία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Ισραήλ, προσεγγίζει τα ισπανόγλωσσα παραδοσιακά εβραϊκά τραγούδα ladino και ερμηνεύει δύο απ’ αυτά(«Avre tu puerta cerrada» & «Noches noches»). Στο εισαγωγικό κείμενο της ισραηλινής έκδοσης γράφει ο Shimon Parnas (Εκδότης – Μουσικός Σύμβουλος) για το Νταλάρα : «Όσον αφορά τα ladino , άγγιξε με ευαισθησία μια ξεθωριασμένη ισραηλινή κουλτούρα, τραγουδώντας τα romansa στα ισπανικά».

 
[τυχαίο link από το YouTube]
 
* * * * *

3) 2004 «Bordel». Συμμετοχή του Γιώργου Νταλάρα στον οργανικό δίσκο των κιθαριστών Στέλιου (Γκόλγκαρη) και Βασίλη (Μαστοράκη), όπου ερμηνεύει, σε διασκευή του Κώστα Γανωσέλη, το ladino «Avre tu puerta cerrada». Γράφουν, στο ένθετο, ο Στέλιος κι ο Βασίλης : «Ευχαριστούμε το Γιώργο Νταλάρα, όχι μόνο για τη συμμετοχή του στο δίσκο μας, για τη συμπαράστασή του σε μας και τη διάθεσή του να βοηθήσει τον κόσμο της κιθάρας, αλλά και γιατί μας έφερε σε επαφή με την πανέμορφη αυτή μελωδία, που ο Κώστας Γανωσέλης διασκεύασε σε ένα πρωτότυπο έργο για δύο κιθάρες, φωνή, κοντραμπάσο και κρουστά, εμπλουτίζοντας με μια νέα σημαντική προσθήκη το ρεπερτόριο της σύγχρονης κιθάρας».
[τυχαίο link από το YouTube]
 
* * * * *

4) 2006 «25 DE ABRILL – ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΓΑΡΥΦΑΛΛΩΝ». Στο δίσκο αυτό, στον οποίο συγκεντρώνονται τα τραγούδια της πορτογαλικής επανάστασης του 1974, ο Γιώργος Νταλάρας παίζει κιθάρα octaver και τραγουδά το «Canto da nossa tristeza», κατόπιν επιθυμίας του ίδιου του δημιουργού του τραγουδιού Manuel Alegre!
[τυχαίο link από το YouTube]
 
* * * * *


Καλοκαιρινή παραγγελιά
Το «Una moneda le di» από τα «Latin», σε ζωντανή ηχογράφηση κι εξελιγμένο ερμηνευτικά κι ενορχηστρωτικά, όπως συνηθίζει να κάνει ο Νταλάρας.
[τυχαίο link από το YouTube]
 
* * * * *
Οι απόψεις και οι σκέψεις των συνεργατών του Ορφέα δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τη γνώμη του περιοδικού.
Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση και η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους των άρθρων του Ορφέα, χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων του περιοδικού και του συντάκτη και χωρίς ταυτόχρονη αναφορά της επωνυμίας του περιοδικού, του ονοματεπωνύμου του συντάκτη και του ακριβούς συνδέσμου του άρθρου

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΑ

RSS

ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΒΑΣΜΕΝΑ (90d)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΕΙΠΑΝ - ΕΓΡΑΨΑΝ

Άλογα περήφανα οι επιθυμίες μου γονάτισαν κάθισαν χάμω.
Μίλτος Σαχτούρης

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ / ΑΥΡΙΟ

18/4/1961 Ο Μάνος Χατζιδάκις κερδίζει το βραβείο Όσκαρ καλύτερου τραγουδιού για το τραγούδι του «Τα παιδιά του Πειραιά» που ακουγεται στην ταινία "Ποτέ την Κυριακή", σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασέν και με ερμηνεύτρια τη Μελίνα Μερκούρη

ΤΥΧΑΙΑ TAGS